Uitvoering moties Segway
Persbericht | 18-04-2008
Op 25 maart 2008 heeft uw Kamer twee moties inzake de Segway (TK
2007-2008, 29 398, nrs. 82 en 83) aangenomen. Het lid De Krom vroeg na
afloop van de stemmingen, geïnformeerd te worden over de uitvoering
van deze moties. Met deze brief delen wij u mee op welke wijze het
kabinet met de moties om wil gaan.
Voor wat betreft de motie ingediend door de leden De Krom en Roefs (TK
2007-2008, 29 398, nr. 82), waarin deze verzoeken om vooruitlopend op
aanpassing van de regelgeving gebruikers onder voorwaarden ontheffing
te verlenen en dit binnen een maand te realiseren, delen wij u mede
dat deze motie uitsluitend onder een aantal voorwaarden kan worden
uitgevoerd.
Dat wil zeggen dat vooruitlopend op de aanpassing van de regelgeving,
het algemeen gebruik van de Segway wordt toegestaan op fietspaden en
rijbanen, mits daarbij een maximumsnelheid van 25 km per uur wordt
aangehouden. Bij gebruik op het trottoir door gehandicapten geldt nog
altijd de maximum toegestane snelheid van 6 km per uur.
Bij het gebruik van de Segway op de openbare weg dient de Segway
bovendien te zijn verzekerd en is het noodzakelijk dat de Segway
voldoet aan een nader te bepalen wijze of vorm van identificatie van
het voertuig.
Over de verzekeringsplicht voor de Segway melden wij dat, aangezien de
Segway een motorrijtuig is in de zin van de Wet
aansprakelijkheids-verzekering motorrijtuigen (Wam), dit betekent, dat
bij gebruik van de Segway op de openbare weg de Segway verplicht Wam
verzekerd moet zijn.
Over de wijze of vorm van identificatie van de Segway delen wij u mee
dat op dit moment in overleg met de betrokken handhavings- en
uitvoerings-instanties wordt uitgezocht welk tijdelijk alternatief
voor een kentekenplaat realiseerbaar is, om vervolgens daarvoor zo
spoedig mogelijk een regeling te treffen of zo mogelijk bij een
bestaande regeling aan te sluiten, waarbij enigerlei vorm van centrale
registratie en identificatie van het Segway-voertuig gegarandeerd kan
worden.
De voorziening waarbij de Segway tot aan de inwerkingtreding van de
nieuwe regelgeving voor algemeen gebruik wordt toegestaan, zal met oog
op de daarbij te betrekken regeling over enigerlei vorm van centrale
registratie en identificatie van de Segway én nadat de het College van
PG's, de handhavende instanties daarover heeft kunnen instrueren,
daarom uiterlijk op 1 juli 2008 van kracht worden.
Voor wat betreft de motie ingediend door de leden De Rouwe en De Krom
(TK 2007-2008, 29 398, nr. 83), waarin deze verzoeken geen voorstellen
te doen aangaande de invoering van een kenteken voor de Segway en de
elektrische fiets, delen wij u het volgende mee.
Met betrekking tot de elektrische fiets wordt de motie uitgevoerd.
Er wordt geen voorstel ingediend om elektrisch ondersteunde fietsen te
gaan kentekenen. Dit omdat het hier gaat om een voertuig dat niet
alleen op motorkracht kan worden bereden maar waarvoor altijd een
fysieke inspanning van de fietser nodig is om te kunnen rijden. Dit
voertuig is al geruime tijd geleden in de Wegenverkeerswet 1994
uitgezonderd van de categorie motorrijtuigen. Als gevolg van de
inwerkingtreding van het Besluit vrijstelling van fietsen met
trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen
zijn dergelijke fietsen met ingang van 1 oktober 2006 daarom niet
verzekeringsplichtig in de zin van de Wam. Het gaat hier om een
wezenlijk ander, niet met de Segway vergelijkbaar voertuig.
Met betrekking tot de kentekening van de Segway delen wij u mee, dat
de volgende argumenten ons weerhouden de motie, daar waar het de
kentekening van de Segway betreft, uit te voeren.
De argumenten voor een kentekenplicht voor voertuigen in de nieuwe
voertuigcategorie (waarvan de Segway de eerste is) zijn:
1. Met een kentekenplaat kan bij overtredingen waarbij geen
staandehouding kan plaatsvinden de kentekenhouder worden
achterhaald. Hier ligt dus met name gelet op de snelheid en de
wendbaarheid van de Segway, het belang van een goede opsporing
door de politie bij overtredingen.
2. Omdat het kenteken op naam wordt geregistreerd, is het via de
koppeling met de RDW-registratie bij overtredingen mogelijk om op
een efficiënte en effectieve wijze de kentekenhouder en zonodig de
identiteit van de bestuurder op te sporen.
3. Voor alle tot nu toe toegelaten gemotoriseerde tweewielers geldt
een kentekenplicht. Voor de categorie brom- en snorfietsen,
waarmee de Segway qua snelheid (max. 25 km/uur) en verkeersgedrag
wordt gelijkgesteld, is dit per 01-01-`07 ingevoerd. Het zou een
onlogische trendbreuk in de systematiek zijn om dan nu voor de
Segway, waarbij alle eigenschappen van een gemotoriseerde
tweewieler zichtbaar aanwezig zijn, geen kenteken te (ver)eisen.
4. Een kenteken maakt het mogelijk toelating van nieuwe voertuigen
tot de nieuwe voertuigcategorie te reguleren door en een nationale
typegoedkeuring daaraan te koppelen. Hiermee kunnen voertuigen van
mogelijk inferieure kwaliteit (in de toekomst) worden geweerd.
5. De Segway is het eerste voertuig in de nieuwe voertuigcategorie.
De verwachting is dat er in de toekomst een keur van innovatieve
en verschillende voertuigen tot deze categorie zullen toetreden.
Voor de handhavers wordt het, als deze voertuigen allemaal geen
kenteken zouden hebben, ondoenlijk om te kunnen beoordelen of het
voertuig een toegelaten en dus legaal voertuig is of niet.
6. Met een kenteken gaat de bestuurder van zo'n voertuig uit de
nieuwe categorie niet anoniem door het verkeer. Dit besef heeft
zonder meer een preventieve werking v.w.b. het maken van
overtredingen. Als men weet dat men herkenbaar en traceerbaar is
zal men, zo leert de ervaring, minder snel geneigd zijn
ongeoorloofd gedrag te vertonen waarmee de verkeersveiligheid in
gevaar kan worden gebracht.
Deze argumenten wegen naar ons oordeel zwaarder dan de in de motie
genoemde argumenten om geen kentekenplicht voor de Segway in te
stellen.
De Dienst Wegverkeer (RDW) is daarom gevraagd met spoed een
uitvoeringstoets naar het invoeren van het nieuwe kenteken uit te
voeren, waarbij gevraagd is, zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij
de reeds bestaande snorfietskentekensystematiek, met als gevolg dat de
Segway bij de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving voorzien moet
zijn van een kentekenplaat. Zoals toegezegd is het onze inzet om in
het kader daarvan de administratieve lastendruk zoveel mogelijk te
beperken.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de wijze
waarop invulling wordt gegeven aan de beide moties.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft maximale prioriteit aan
de voltooiing van het wetsvoorstel. Het streven is erop gericht dit
nog vóór de zomer aan te bieden ter bespreking in de ministerraad.
De Minister van Justitie,
De Minister van Verkeer en Waterstaat,