abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/2570 2070814990
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hieronder doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Roemer over
antieke stoomtreinen.
1. Wat is uw mening over het bericht dat de toekomst van de Nederlandse antieke
stoomtreinen bedreigd wordt doordat ze geconfronteerd worden met de noodzaak tot
ingrijpende en kostbare aanpassingen?1
1. Het artikel heeft betrekking op de problemen die de historische
spoorwegondernemingen ondervinden bij de inbouw van de noodzakelijke
beveiligingssystemen in hun historische treinen. Zoals ik onlangs in mijn antwoorden
op vragen van de leden Koopmans en Van Vroonhoven-Kok heb aangegeven (brief
met kenmerk VenW/DGP-2008/2559) zal ik hiervoor een eenmalige kostendekkende
bijdrage aan deze historische spoorwegondernemingen leveren. Met deze bijdrage
kan de vereenvoudigde uitvoering van het ATB-systeem worden ingebouwd. Hiermee
voldoen de historische treinen aan het gestelde veiligheidsniveau.
2. Kunt u aangeven hoeveel antieke stoomtreinen nog in Nederland mogen rijden en
hoe vaak deze rijden?
1 De Telegraaf, 7 maart 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008/2570
2. Op dit moment zijn 20 antieke stoomtreinen in het bezit van een inzetcertificaat om te
mogen rijden op de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur. Drie hiervan worden
echter niet ingezet op de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur, maar rijden
alleen op van de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur geïsoleerde
museumspoorlijnen. De meeste historische spoorwegondernemingen rijden hiermee in
het toeristenseizoen in een vaste dienstregeling. Er is een spoorwegonderneming die
ca. 200 ritten per jaar maakt, maar de meeste rijden minder frequent of alleen bij
speciale gelegenheden. Geen enkele van deze antieke stoomtreinen rijdt meer dan
10.000 km per jaar. Overigens vindt een groot deel van het totale aantal ritten van
deze spoorwegondernemingen plaats op eigen infrastructuur, die niet behoort tot de
Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur. Enkele van deze spoorwegondernemingen
beschikken echter niet over een eigen spoorlijn.
3. Kunt u aangeven hoeveel historische spoorlijnen Nederland nog kent, die alleen nog
voor toeristische doelen gebruikt mogen worden?
3. Nederland heeft nog 8 van dergelijke historische spoorlijnen:
· Schin op Geul-Kerkrade
· Hoorn-Medemblik
· Veendam-Musselkanaal
· Apeldoorn-Dieren
· Boekelo-Haaksbergen
· Goes-Oudelande
· Ouddorp-Middelplaat
· Amsterdam Haarlemmermeer-Bovenkerk
4. Bent u bereid te onderzoeken welke van deze historische spoorlijnen wellicht weer
geschikt gemaakt kunnen worden voor regulier spoorvervoer? Zo ja, welke
maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?
4. In de eerste plaats wil ik benadrukken dat financiering, zeggenschap en beheer van
deze historische spoorlijnen in de regel bij de betreffende particuliere historische
spoorwegondernemingen berust. Het eventueel geschikt maken hiervan voor regulier
spoorvervoer is bovendien alleen zinvol als er voldoende vervoervraag is en de
afweging tussen kosten en baten daarvan positief uitvalt. De meeste van de hierboven
genoemde historische spoorlijnen liggen geïsoleerd van de
hoofdspoorweginfrastructuur, waardoor er een beperkte vervoervraag is en er relatief
hoge kosten ten opzichte van baten zijn. Een concreet verzoek om één van de
hierboven genoemde historische spoorlijnen weer geschikt te maken voor regulier
spoorvervoer heb ik tot nu toe ook nog niet gehad.
5. Kunt u aangeven welke regelgeving voor deze antieke stoomtreinen van toepassing is
en welke aanpassingen als gevolg hiervan dienen te worden gedaan? Hoeveel
bedragen de kosten van deze aanpassingen?
---
VenW/DGP-2008/2570
5. Op deze antieke stoomtreinen is, als deze op hoofdspoorwegen rijden, de
Spoorwegwet van toepassing. Op basis hiervan moeten deze, net zoals alle andere
treinen die gebruikmaken van de Nederlandse hoofdspoorweginfrastructuur, voorzien
zijn van het ATB-beveiligingssysteem. Tot voor kort was er geen geschikt ATB-
systeem dat voor een redelijke prijs in deze historische treinen kon worden
ingebouwd, en gaf de Inspectie jaarlijks een ontheffing van deze plicht. Inmiddels is
speciaal voor en samen met de historische spoorwegondernemingen, en met de
spoorwegaannemers ten behoeve van hun onderhoudsmachines, een vereenvoudigde
en goedkope uitvoering van het ATB-systeem ontwikkeld. Deze vereenvoudigde
uitvoering kost ca. 30.000, ongeveer een kwart van het reguliere ATB-systeem in
"gewone" treinen, is eenvoudig in historische treinen in te bouwen en biedt hetzelfde
veiligheidsniveau als reguliere ATB.
6. Is het mogelijk om de antieke stoomtreinen te ontzien, opdat de ingrijpende en
kostbare aanpassingen kunnen worden vermeden? Zo ja, bent u bereid dit te doen?
Zo neen, waarom niet?
6. Zoals in het antwoord op vraag 5 aangegeven heeft de Inspectie tot voor kort aan
deze historische spoorwegondernemingen ontheffing verleend omdat er geen geschikt
ATB-systeem was dat voor een redelijke prijs in deze historische treinen kon worden
ingebouwd. Nu is er wel zo'n systeem. De invoering van ATB heeft geleid tot een
substantiële verhoging van de railveiligheid. Omdat de treinintensiteit op het
Nederlandse spoorwegnet in de komende jaren zal groeien is verdere continuering van
dit regime van ontheffingen ongewenst. Voor de realisatie van de doelstellingen voor
het jaar 2010 ten aanzien van railveiligheid, zoals opgenomen in de Kadernota
Railveiligheid "Veiligheid op de Rails", die mijn ambtsvoorganger op 11 november
2004 naar uw Kamer heeft gestuurd, moeten historische treinen die op het
Nederlandse spoorwegnet rijden, net zoals alle andere treinen, ook uitgerust worden
met het ATB-systeem. Ik ben dan ook niet bereid om het regime van ontheffingen van
deze ATB-plicht voort te zetten. Zoals in het antwoord op vraag 1 aangegeven zal ik
hiervoor een eenmalige kostendekkende bijdrage aan deze historische
spoorwegondernemingen leveren. Met deze bijdrage kan de vereenvoudigde
uitvoering van het ATB-systeem worden ingebouwd. Hiermee voldoen de historische
treinen aan het gestelde veiligheidsniveau.
7. Welke maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat antieke stoomtreinen zullen
verdwijnen van het Nederlands spoor?
---
VenW/DGP-2008/2570
7. Zoals in het antwoord op vraag 1 aangegeven zal ik hiervoor een eenmalige
kostendekkende bijdrage aan deze historische spoorwegondernemingen leveren. Met
deze bijdrage kan de vereenvoudigde uitvoering van het ATB-systeem worden
ingebouwd. Hiermee voldoen de historische treinen aan het gestelde
veiligheidsniveau. Ik ga er van uit dat hierdoor voorkomen kan worden dat antieke
stoomtreinen zullen verdwijnen van het Nederlandse spoorwegnet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat