abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
18 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP/2008-2559 2070814280
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hieronder doe ik u, mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de
antwoorden toekomen op de vragen van de leden Koopmans en Van Vroonhoven-Kok
over nostalgische treinen.
1. Kent u het bericht met betrekking tot historisch treinmaterieel en het probleem dat
diverse vrijwilligersorganisaties ondervinden om de nostalgische treinen aan te passen
aan de nieuwste ATB-vereisten?1
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat deze historische treinen een bijdrage leveren aan het
historische besef van burgers en de (toeristisch-recreatieve) aantrekkelijkheid van de
betreffende regio's?
2. Ja.
1 L1, 6 maart 2008,
http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_rp_links2_expandElementId/1_2310483/_pid/links2
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP/2008-2559
3. Kunt u in overweging nemen om de historische treinmaatschappijen uitstel te geven
om deze bijzondere treinen aan te passen aan de nieuwste veiligheidsvereisten?
3. De historische treinen waar het hier om gaat moeten uiterlijk 1 januari 2009 voorzien
zijn van het ATB-beveiligingssysteem. Deze zogenaamde ATB-plicht geldt al geruime
tijd voor alle treinen op basis van de Spoorwegwet. De invoering van het ATB-
beveiligingssysteem heeft geleid tot een substantiële verhoging van de railveiligheid.
Tot voor kort was er geen geschikt ATB-systeem dat voor een redelijke prijs in deze
historische treinen kon worden ingebouwd, en gaf de Inspectie jaarlijks een ontheffing
van deze plicht.
Omdat de treinintensiteit op het Nederlandse spoorwegnet in de komende jaren zal
groeien is verdere continuering van dit regime van ontheffingen ongewenst. Voor de
realisatie van de doelstellingen voor het jaar 2010 ten aanzien van railveiligheid, zoals
opgenomen in de Kadernota Railveiligheid "Veiligheid op de Rails", die mijn
ambtsvoorganger op 11 november 2004 naar uw Kamer heeft gestuurd, moeten
historische treinen die op het Nederlandse spoorwegnet rijden, net zoals alle andere
treinen, ook uitgerust worden met het ATB-systeem. Er is dus geen sprake van
nieuwste veiligheidsvereisten, maar van stopzetting van het regime van ontheffingen.
Dit is al geruime tijd bekend bij de historische spoorwegondernemingen.
Inmiddels is speciaal voor en samen met deze doelgroep, en voor spoorwegaannemers
ten behoeve van hun onderhoudsmachines, een vereenvoudigde en goedkope
uitvoering van het ATB-systeem ontwikkeld. Deze vereenvoudigde uitvoering kost ca.
30.000, ongeveer een kwart van het reguliere ATB-systeem in "gewone" treinen, is
eenvoudig in historische treinen in te bouwen en biedt hetzelfde veiligheidsniveau als
reguliere ATB.
Overigens begint het toeristenseizoen meestal pas op 1 april, en rijdt het merendeel
van deze historische treinen dan ook niet in de periode tussen 1 januari 2009 en 1
april 2009. De Inspectie heeft de treinmaatschappijen laten weten dat dit in de praktijk
extra uitstel van 3 maanden betekent. Hiermee rekening houdend zal de Inspectie als
datum waarvóór de historische spoorwegondernemingen een plan en bewijs van
levering en inbouw van het ATB-systeem moeten indienen 1 mei 2008 hanteren.
Vanwege de noodzaak om deze historische treinen uit te rusten met ATB en omdat de
historische spoorwegondernemingen al geruime tijd betrokken zijn bij de ontwikkeling
van dit vereenvoudigde en goedkopere ATB-systeem meen ik dat de periode die zij tot
begin 2009 hebben om dit in te bouwen redelijk is. Een verder uitstel lijkt mij dan ook
niet nodig.
4. Deelt u de mening dat deze organisaties, die geheel gerund worden door vrijwilligers,
enige steun vanuit de Rijksoverheid verdienen, zodat het historisch industrieel erfgoed
in stand wordt gehouden?
---
VenW/DGP/2008-2559
4. Ja. Laat ik allereerst mijn waardering uitspreken voor de vrijwilligers die er mede voor
zorgen dat dit erfgoed bewaard en toegankelijk blijft. Hun onbetaalde en
onbaatzuchtige hulp is uiterst waardevol voor deze organisaties. De organisaties
worden indirect ondersteund via bestaande subsidiemogelijkheden voor de
instandhouding van mobiel erfgoed. De bedoelde subsidiëring geschiedt aan de hand
van het waardestellend kader mobiel erfgoed (ontwikkeld door het Instituut Collectie
Nederland, een onderdeel van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
en is mogelijk voor voertuigen die zijn opgenomen in het Nationaal Register Mobiel
Erfgoed, dat aangehouden wordt bij de Stichting Mobiele Collectie Nederland. Voor
verdere informatie over deze subsidiemogelijkheden verwijs ik naar de verschillende
regelingen bij de Mondriaan Stichting en het Revolving Fund bij het Nationaal
Restauratiefonds/VSB fonds.
5. Bent u bereid om een eenmalige (stimulerings-)bijdrage te verstrekken aan de
organisaties zodat ze de hoge investeringsbijdragen kunnen opbrengen om de treinen
aan te passen aan de nieuwste veiligheidsvereisten?
5. Ja, ik zal hiervoor een eenmalige kostendekkende bijdrage aan deze historische
spoorwegondernemingen leveren. Met deze bijdrage kan de vereenvoudigde
uitvoering van het ATB-systeem worden ingebouwd. Hiermee voldoen de historische
treinen aan het gestelde veiligheidsniveau.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat