Studenten helpen werkdruk docenten verlagen

14/04/2008 09:44

Open Universiteit Nederland

Ondersteund door een computerprogramma zijn studenten prima in staat de vragen van medestudenten aan docenten te beantwoorden. Hierdoor kan de werkdruk van docenten aanzienlijk verlaagd worden. Dat stelt Peter van Rosmalen in zijn proefschrift Supporting the tutor in the design and support of adaptive e-learning. 'Bovendien vinden studenten het leuk en zinvol werk. Het mes snijdt dus aan twee kanten!' Vrijdag 18 april promoveert hij bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland te Heerlen.

Aanzienlijke tijdbesparing
Tegenwoordig worden steeds vaker elektronische leeromgevingen ingezet in het onderwijs. Dat brengt met zich mee dat studenten ook steeds vaker met hun docent mailen, waardoor de werkdruk bij docenten toeneemt. Peter van Rosmalen onderzocht hoe docenten door de computer ondersteund kunnen worden bij het beantwoorden van inhoudelijke vragen van studenten en hoe ze daarmee tijd kunnen besparen. Een computerprogramma biedt uitkomst. De computer bepaalt met behulp van taaltechnologie het onderwerp van de vraag. Uit de groep studenten die dit onderwerp bestudeerd heeft, kiest de computer een of twee studenten die ongeveer even ver in hun studie zijn als de vraagsteller. De computer let er daarbij ook op dat de vragen eerlijk verdeeld worden. De gekozen student krijgt automatisch de vraag toegestuurd en wordt uitgenodigd die te beantwoorden. Als 'voorzet' stuurt de computer ook een bijdrage mee: de drie meest gerelateerde tekstfragmenten uit de cursus. Door op deze manier studenten in te zetten wordt de taaklast van docenten aanzienlijk verlaagd.

Succesvol experiment
Van Rosmalen deed onderzoek onder twee door hem samengestelde onderzoeksgroepen. In de eerste groep werden studenten willekeurig verzocht de vragen te beantwoorden, in de tweede - experimentele - groep werden de studenten door de computer (via taaltechnologie) geselecteerd. 'Onder de studenten uit de experimentele groep was de bereidheid om medestudenten te helpen aanzienlijk hoger. Ook de kwaliteit van de antwoorden was hoger, het aantal gegeven antwoorden was groter en de studenten gaven sneller antwoord', aldus Van Rosmalen. Een belangrijke waarneming was dat studenten het beantwoorden van de vragen een goede investering van hun tijd vinden, met name omdat ze er zelf van leren. Docenten, tot slot, oordelen ook positief: meer dan 70% van de vragen werd zonder hun hulp opgelost.

Over de promovendus
Peter van Rosmalen (Poortugaal, 1956) is al sinds begin jaren tachtig werkzaam op het gebied van onderwijstechnologie en kennismanagement. Hij begon zijn carrière aan de Technische Universiteit Delft als een van de pioniers bij het gebruik van computers in het onderwijs. Hij werkte daarna onder meer in de financiële sector, voor de overheid en voor grote bedrijven in Denemarken en Nederland. Vanaf 2003 is hij werkzaam bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit. Hij begon hier als onderzoeker en is sinds 2005 universitair docent. Vanaf begin 2008 is hij projectleider van Language Technologies for Lifelong Learning, een internationaal project waarin wordt samengewerkt met tien partners uit zeven landen. Doel van dit project is om software (taaltechnologie) in te zetten om automatisch teksten van studenten te analyseren, bijvoorbeeld om advies te geven op hun conceptuele ontwikkeling of om terugkoppeling te geven op een samenvatting die ze moeten schrijven.

Over de promotiezitting
De verdediging van het proefschrift getiteld Supporting the tutor in the design and support of adaptive e-learning vindt plaats op vrijdag 18 april om 15.30 uur precies bij de Open Universiteit te Heerlen. Promotor is prof. dr. Rob Koper, copromotor is prof. dr. P.B. Sloep.





http://www.ou.nl