Rijksuniversiteit Groningen

Structural performance and failure analysis of aluminium foams

Datum: 18 april 2008

Promotie: E. Amsterdam, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Structural performance and failure analysis of aluminium foams

Promotor(s): prof.dr. J.T.M. de Hosson en prof.dr. P.R. Onck

Faculteit: wiskunde en natuurwetenschappen

Breukgedrag van aluminium schuimen

In zijn proefschrift analyseert Emiel Amsterdam het breukgedrag van een aantal aluminium schuimen bij enkelvoudige trek en vermoeiingbelasting. Door het productieproces zitten er brosse precipitaten in de microstructuur van de schuimen. Het blijkt dat schade al opbouwt lang voordat de maximale trekspanning is bereikt. Om de schadeopbouw in kaart te brengen verrichtte Amsterdam metingen aan de elektrische weerstand. Ook mat hij de akoestische emissie tijdens de trekproeven.

Brosse breuk van de aanwezige precipitaten versnelt de schadeopbouw en verlaagt daarmee de maximale trekspanning. Voor relatieve dichtheden van Duocel open-cel aluminium legering 6101 schuim onder de 5,5% zorgen een afname in het uitrekken en een toename in het buigen van struts ervoor dat de snelheid van schadeopbouw afneemt en daarmee de piekrek (i.e. de rek bij de maximale trekspanning) en maximale trekspanning toenemen. Boven de 5,5% relatieve dichtheid zorgt een uitgloei warmtebehandeling of een loodrechte oriëntatie van de lange as van de elliptische cellen loodrecht op de trekrichting ook voor een trage schadeopbouw en daarmee een toename in de piekrek en maximale trekspanning. Voor Replicated open-cel aluminium legering 6101 schuim met een relatieve dichtheid onder de 5,5 procent zorgt de toename in buiging van de struts ervoor dat de initieel gevormde deformatiebanden verstevigen en daardoor meerdere banden in het breukproces betrekken, wat leidt tot een hogere piekrek en maximale trekspanning.

Emiel Amsterdam (Hindeloopen, 1980) studeerde experimentele natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek deed hij bij de afdeling Technische Natuurkunde van het Zernike Institute for Advanced Materials. Het werd gefinancierd door FOM en M2I. Na afronding van zijn promotieonderzoek is Amsterdam gaan werken als projectmanager/onderzoeker bij het nationaal lucht- en ruimtevaart laboratorium (NLR). /JS