Datum
17 april 2008
Gemeente Den Haag en corporaties sluiten megadeal voor krachtwijken
De gemeente Den Haag en de Haagse corporaties Staedion, Vestia en
Haagwonen vinden elkaar in een megadeal van ¤2,7 miljard voor de vier
krachtwijken Schilderswijk, Transvaal, Stationsbuurt-Rivierenbuurt en
Den Haag-Zuidwest. Met deze doorbraak èn de nodige steun van het kabinet
is Den Haag straks in staat haar krachtwijken ingrijpend op de schop te
nemen.
Den Haag is de eerste grote stad die niet alleen naar buiten treedt met
een globale raamovereenkomst maar ook met een concrete uitwerking op
onderdelen. Dit grootscheepse investeringsprogramma voor de komende tien
jaar is een optelsom van zeventig business cases. Elk van de business
cases geeft aan wat de ambitie is, wat de doelen zijn, wie het gaat doen
en wie het gaat betalen.
De zeventig samenhangende cases sluiten aan op de pijlers van de
landelijke benadering voor krachtwijken. De zeventig cases richten zich
volgens het principe van maatwerk onder andere op het begeleiden van
jongeren van 1 tot 19 jaar en van gezinnen, op het schoon houden van de
wijken (onder andere met 2200 ondergrondse vuilcontainers), gezondheid
(onder andere door sport), een gevarieerd woningaanbod, werken in de
wijk en inburgeren.
Nationale allure
Zo moet in de wijk Transvaal een multicultureel leisure centrum
verrijzen van nationale allure met bij voorbeeld een bazaar,
restaurants, theater en bioscoop. Zo komen er voor de 30.000 jongeren in
de krachtwijken zeven multifunctionele centra voor onderwijs, welzijn,
sport en cultuur. Die centra zijn zeven dagen in de week open van 's
morgens vroeg tot 's avonds laat.
Elke business case voldoet aan het 'dna' van de krachtwijk- de
specifieke kenmerken van de wijk. De zeventig cases vinden hun oorsprong
in de krachtwijken zelf, zijn uitgewerkt en uitvoerbaar. De gemeente
werkt voor deze Haagse aanpak nauw samen met de corporaties en smeedt
voor de realisatie van de business cases ook andere, verrassende
coalities. Die coalities bewegen zich van het niveau van de krachtwijk
tot en met dat van het kabinet.
De mensen in de wijk staan centraal. Zij krijgen een
'VIP-behandeling': hun problemen en kansen staan voorop. Om die
Haagse aanpak mogelijk te maken moeten we dwars door alle ambtelijke en
bestuurlijke kokers heen breken. Bovendien werken de partners in deze
operatie waar mogelijk even overbodige als hinderlijke regels uit de
weg. Deze en andere kanten maken de Haagse aanpak uniek.
Ook schaalgrootte van de operatie is ongekend. De vier Haagse
krachtwijken hebben met ongeveer 118.000 inwoners een gezamenlijke
omvang van een stad als Leiden, Zwolle of Maastricht.
Maak het verschil
Om het verschil mogelijk te maken in deze krachtwijken is een bijdrage
van de rijksoverheid onontbeerlijk. Op de investering van 2,7 miljard is
een bedrag van ¤736 miljoen 'onrendabel'; hier sttaan geen (directe,
financiële) inkomsten tegenover.
Van dit totaalbedrag aan onrendabele kosten zijn de drie genoemde
corporaties bereid ¤301 miljoen en de gemeente ¤112 miljoljoen voor
rekening te nemen. De corporaties gaan hiermee verder dan het rijk
vraagt. De toekomstgerichte aanpak van krachtwijken vormt een belangrijk
speerpunt in het kabinetsbeleid.
De gemeente en de corporaties verzoeken het Rijk met klem tot
continuering van de ISV/BLS-bijdrage vanaf 2009 (waarvan ca. 195 miljoen
euro wordt ingezet ten behoeve van de uitvoering van de krachtwijken in
de periode t/m 2017). Daarnaast vragen de partijen aan het rijk een
bedrag van ca. 13 miljoen euro per jaar extra beschikbaar te stellen in
de periode 2008 t/m 2017.
Voor nadere informatie (
Gemeente Den Haag