Ingezonden persbericht


Persbericht

17 april 2008

Nederlanders stabiel in merkvertrouwen

TomTom, Gall & Gall en Nokia meest betrouwbare merken

Nederlandse consumenten hebben een zeer stabiele voorkeur als het gaat om de merken die zij het meest vertrouwen. In 25 productcategorieën is er in ons land geen enkel topmerk dat dit jaar zijn positie als meest betrouwbare merk moet afstaan aan een ander. Wel hebben Nederlanders een duidelijke voorkeur voor merken van eigen bodem. De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit TomTom (73%), Gall&Gall (67%) en Nokia (61%). Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek van uitgeverij Reader's Digest dat is gehouden in 16 Europese landen(i).

Nederlanders hebben een rotsvast vertrouwen in merken als Rabobank, Becel, D-reizen, Nokia, Miele, Nivea, Interpolis, Andrélon, Hans Anders en KPN. Nieuwkomers TomTom en Gall & Gall laten hun concurrenten ver achter zich op het gebied van betrouwbaarheid.

Voorkeur voor merken van eigen bodem

Het hoofdbestand van het European Trusted Brands 2008 onderzoek bestond uit 20 internationale productcategorieën die werden voorgelegd aan 25.000 deelnemende consumenten. Het is opmerkelijk dat Nederlanders in deze internationale groep in de helft van de gevallen hun voorkeur uitspraken voor Hollandse waar. Daarmee toont het onderzoek aan dat de consument hier nog altijd kiest voor het vertrouwde 'eigen' product.

Neerlands trots

Nederland heeft een aantal ijzersterke eigen merken. Zo haalde TomTom de hoogste betrouwbaarheidsscore van 73% binnen de categorie 'autonavigatie' en kwam Gall & Gall op een tweede plek met 67% onder de slijterijen. Verder won Becel voor het achtste jaar in de categorie 'dieetproduct'. "Wij zijn verheugd over het vertrouwen dat mensen in Becel hebben. Het is goed om te zien dat de continue kwaliteit van de producten die Becel al meer dan 40 jaar op de markt zet, gewaardeerd wordt en dat het vertrouwen in Becel blijft stijgen", aldus Sandra Schouws, Brand Leader Becel. Ook KPN, Rabobank en Andrélon behoren tot het gezelschap van betrouwbare nationale merken met een maximale achtjarige topnotering.

Dat ook een middelgrote Nederlandse onderneming een langdurige vertrouwenspositie kan opbouwen bewees Dr. Vogel in de categorie 'Product tegen verkoudheid'. Het commentaar van Karin Pelleboer, productmanager van Dr. Vogel: "Wij zijn er trots op dat A. Vogel wederom het vertrouwen van de consument wint. We hebben te maken met de gezondheid van mensen en vinden het daarom essentieel om met hoogwaardige producten dit vertrouwen te behouden."

Nuchtere consument

De onderzoeksresultaten bevestigen dat Nederlanders het toonbeeld van de stabiele en nuchtere consument zijn. Kwaliteitsbeleving, persoonlijke ervaring met het merk, imago en 'waar krijgen voor je geld' zijn de vier criteria waarop men zijn vertrouwen stoelt. Het onderzoek laat echter ook zien dat de vertrouwensfactoren verschillen per aankoopsituatie. Bij auto's, huishoudelijke apparaten en zelfzorggeneesmiddelen speelt de reputatie de belangrijkste rol om het consumentenvertrouwen te winnen. Bij financiële producten is de klantenservice de doorslaggevende factor en bij supermarktproducten is de prijs een belangrijke indicator om het vertrouwen te winnen.

Nieuwe categorieën

Voor Nederland werden dit jaar 12 productcategorieën voor het eerst onderzocht. Dit leverde de volgende nieuwe winnaars op: Grohe voor badkamer sanitair, Verkade voor chocolade, Nike voor sportkleding, Campina voor yoghurt, Hertog voor ijs, Van der Valk voor hotelketens, Maaslander voor kaas, TomTom voor autonavigatie, Gamma voor doe-het-zelf winkels, Gall & Gall voor slijterijen, Bruynzeel voor keukens en Hak voor blikgroenten.

Nokia Europa's betrouwbaarste merk
Voor het achtste jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk in Europa. In alle 16 landen geniet de Finse grootmacht op het gebied van mobiele telefonie een groot vertrouwen met een gemiddeld percentage van maar liefst 62%. Ook Nivea heeft een trouwe achterban in Europa als aanvoerder in consumentenvertrouwen in de huidverzorgingsproductenbranche (gem. 35% over alle 16 Europese landen). Visa bezet de derde plaats als meest betrouwbare merk in de categorie 'creditcard' in 14 landen, terwijl Canon in 13 landen in Europa als meest betrouwbare cameramerk wordt gezien. Hiermee zijn deze merken de absolute Europese toppers in internationaal consumentenvertrouwen.

( i ) Het European Trusted Brands 2008 onderzoek van Reader's Digest werd voor het achtste achtereenvolgende jaar uitgevoerd. Het onderzoek werd gehouden onder 25.000 consumenten in 16 Europese landen. In Nederland namen bijna 1200 consumenten deel en werd de betrouwbaarheid van merken in 37 productcategorieën gepeild.

Voor meer informatie of voor het aanvragen van aanvullende onderzoeksgegevens kunt u contact opnemen met Edelman. Tevens is Salesmanager Benelux Fred Wolff van Reader's Digest beschikbaar voor een toelichting op bovenstaand onderzoek.

Edelman

Danielle Friskes/ Eva Smits

Tel.: 020 - 30 10 980

E-mail: danielle.friskes@edelman.com / eva.smits@edelman.com

Meest betrouwbare merken van Nederland

:

Meest betrouwbare merken van Nederland
# Productcategorie Europees 2007 2008

1 AUTO OPEL 14% OPEL 13%

2 KEUKENAPPARATUUR MIELE 23% MIELE 22%

3 PERSONAL COMPUTER HP 28% HP COMPAQ 35%

4 MOBIEL TELEFOON TOESTEL NOKIA 62% NOKIA 61%

5 TELECOMMUNICATIE AANBIEDER KPN 57% KPN 53%

6 FOTOCAMERA CANON 34% CANON 32%

7 REISORGANISATIE/ TOUR OPERATOR D-REIZEN 17% D-REIZEN 18%


8 BANK RABOBANK 40% RABOBANK 41%

9 CREDITCARD VISA 43% VISA 44%

10 VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ INTERPOLIS 12% INTERPOLIS 14%


11 INTERNET PROVIDER HET NET (KPN) 23% HET NET (KPN) 21%


12 BENZINE STATION SHELL 39% SHELL 39%

13 VITAMINE PRODUCT DAVITAMON 36% DAVITAMON 40%


14 PIJNSTILLER KRUIDVAT HUISMERK 8% KRUIDVAT HUISMERK 5%


15 PRODUCT TEGEN VERKOUDHEID A VOGEL 18% A VOGEL 19%


16 HAARVERZORGINGSPRODUCT ANDRELON 26% ANDRELON 25%


17 COSMETICA YVES ROCHER 18% YVES ROCHER 19%

18 HUIDVERZORGINGSPRODUCT NIVEA 30% NIVEA 39%

19 WASMIDDEL ARIEL 32% ARIEL 32%

20 ONTBIJTGRANEN KELLOGG'S 56% KELLOGG'S 58%
# Productcategorie Lokaal 2007 2008

21 DIEETPRODUCT BECEL 51% BECEL 52%

22 TV ZENDER RTL4 27% RTL4 27%

23 OPTIEKKETEN HANS ANDERS 45% HANS ANDERS 41%


24 INTERNETWINKEL - BOL.COM 51%

25 BED AUPING 51% AUPING 36%

26 BADKAMER SANITAIR - GROHE 30%

27 CHOCOLADE VERKADE 39%

28 SPORTKLEDING NIKE 44%

29 YOGHURT CAMPINA 30%

30 IJS HERTOG 52%

31 HOTELKETEN VAN DER VALK 31%

32 KAAS MAASLANDER 23%

33 AUTO NAVIGATIE TOMTOM 73%
4 DOE-HET-ZELF WINKEL GAMMA 44%
35 SLIJTERIJ GALL & GALL 67%
36 KEUKEN BRUYNZEEL 24%
37 BLIKGROENTEN HAK 58%