Gemeente Oldenzaal


Invoering Wmo in Oldenzaal is goed verlopen

gepubliceerd op : 16-4-2008

De invoering van de Wmo is goed verlopen. Dit blijkt uit de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek dat is uitgevoerd in het kader van de Wmo. Klanten geven gemiddeld een 7,7 voor de dienstverlening.

Gemeente Oldenzaal scoort een 8,3 voor de taak hulp bij het huishouden. Het college kijkt met een goed gevoel terug op het overgangsjaar 2007 en positief vooruit naar de komende jaren. De resultaten zijn een goede basis om de ondersteuning in het kader van de Wmo verder vorm te geven. `Meedoen' in de maatschappij is één van de belangrijkste uitgangspunten van de Wmo. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat 96% van de klanten van de gemeente Oldenzaal tevreden tot zeer tevreden is over de ondersteuning of de voorziening die de gemeente biedt om meedoen mogelijk te maken. 60% van de mensen vindt dat de ondersteuning er zeer veel aan bijdraagt dat men zelfstandig kan blijven wonen en/of kan meedoen aan de maatschappij. Slechts 4% vindt dat de ondersteuning nauwelijks of niet bijdraagt.

Adviescommissie Wmo
93% van de cliënten is tevreden tot zeer tevreden over de Adviescommissie Wmo. 91% is tevreden tot zeer tevreden over de mate waarin de Adviescommissie Wmo opkomt voor het belang van de cliënt. 33% kent de Adviescommissie Wmo. "In feite zou de Adviescommissie Wmo bij een veel grotere groep bekend moeten zijn. Dit is iets waar in de komende periode samen met de nieuw te installeren adviescommissie aan gewerkt gaat worden", geeft wethouder Termijtelen aan. "Het college is van mening dat deze cijfers een goede basis zijn om de ondersteuning in het kader van de Wmo verder vorm te geven. Belangrijke leidraad hierbij is de vierjarige beleidsagenda die op dit moment wordt gemaakt." Klanten geven de aanvraagprocedure een 7,7. Dit ondanks dat 2007 een overgangsjaar was, waarin de verantwoordelijkheid voor de zorg overging naar de gemeente en er voor cliënten veel veranderde, bijvoorbeeld omdat men een andere zorgaanbieder kreeg.

Verbeteringen
Ondanks de goede resultaten, is het college van mening dat door een aantal ontwikkelpunten de kwaliteit nog meer kan worden verbeterd. Eén daarvan is dat klanten, tijdens het aanvraagproces, actiever kunnen worden geïnformeerd over de afhandeling van hun aanvraag. Verder vindt het college dat de doorontwikkeling van het loket een belangrijk punt is. "Het (mogelijk) verbreden van het loket met meerdere functies, moet daarom op korte termijn worden opgepakt, zodat de dienstverlening verder kan worden uitgebouwd", aldus wethouder Termijtelen.

Voor de hulp bij het huishouden geven de klanten een 8,3. Wethouder Termijtelen: "We zijn blij met dit resultaat. Het laat zien dat klanten zeer tevreden zijn over de bij hen ingezette hulp. Ook voor zorgaanbieders is het een opsteker dat de resultaten zo goed zijn. Niet alleen aan de kant van de gemeente is hard gewerkt om de invoering goed te laten verlopen. Ook de door ons gecontracteerde zorgaanbieders hebben hiervoor behoorlijke inspanningen geleverd. Het is fijn dat dit terug te zien is in het behaalde resultaat. Een klein aandachtspunt is er wel: de vervanging bij ziekte werd relatief gezien als minder goed beoordeeld dan de andere aspecten."

De hulpmiddelen kregen een 7. Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde. Toch vindt het college dat dit met name een aandachtspunt blijft. "In de afgelopen periode is veel energie gestoken in het professionaliseren van de relatie met de leveranciers van hulpmiddelen en het verbeteren van de dienstverlening op dit gebied. Met name de levertijden waren in de afgelopen periode een punt van aandacht. Door een goede wijze van beheer van het contract is hier in de afgelopen maanden een duidelijke verbetering zichtbaar. Deze ontwikkeling moeten we blijven vasthouden", vertelt wethouder Termijtelen.

In totaal zijn 874 vragenlijsten verzonden en 421 geretourneerd. Daarmee is de respons 48%. In de referentiegroep is de gemiddelde respons 45%.