Gemeente Oldenzaal
Invoering Wmo in Oldenzaal is goed verlopen
gepubliceerd op : 16-4-2008
De invoering van de Wmo is goed verlopen. Dit blijkt uit de uitkomsten
van het klanttevredenheidsonderzoek dat is uitgevoerd in het kader van
de Wmo. Klanten geven gemiddeld een 7,7 voor de dienstverlening.
Gemeente Oldenzaal scoort een 8,3 voor de taak hulp bij het
huishouden. Het college kijkt met een goed gevoel terug op het
overgangsjaar 2007 en positief vooruit naar de komende jaren. De
resultaten zijn een goede basis om de ondersteuning in het kader van
de Wmo verder vorm te geven. `Meedoen' in de maatschappij is één van
de belangrijkste uitgangspunten van de Wmo. Uit het onderzoek is naar
voren gekomen dat 96% van de klanten van de gemeente Oldenzaal
tevreden tot zeer tevreden is over de ondersteuning of de voorziening
die de gemeente biedt om meedoen mogelijk te maken. 60% van de mensen
vindt dat de ondersteuning er zeer veel aan bijdraagt dat men
zelfstandig kan blijven wonen en/of kan meedoen aan de maatschappij.
Slechts 4% vindt dat de ondersteuning nauwelijks of niet bijdraagt.
Adviescommissie Wmo
93% van de cliënten is tevreden tot zeer tevreden over de
Adviescommissie Wmo. 91% is tevreden tot zeer tevreden over de mate
waarin de Adviescommissie Wmo opkomt voor het belang van de cliënt.
33% kent de Adviescommissie Wmo. "In feite zou de Adviescommissie Wmo
bij een veel grotere groep bekend moeten zijn. Dit is iets waar in de
komende periode samen met de nieuw te installeren adviescommissie aan
gewerkt gaat worden", geeft wethouder Termijtelen aan. "Het college is
van mening dat deze cijfers een goede basis zijn om de ondersteuning
in het kader van de Wmo verder vorm te geven. Belangrijke leidraad
hierbij is de vierjarige beleidsagenda die op dit moment wordt
gemaakt." Klanten geven de aanvraagprocedure een 7,7. Dit ondanks dat
2007 een overgangsjaar was, waarin de verantwoordelijkheid voor de
zorg overging naar de gemeente en er voor cliënten veel veranderde,
bijvoorbeeld omdat men een andere zorgaanbieder kreeg.
Verbeteringen
Ondanks de goede resultaten, is het college van mening dat door een
aantal ontwikkelpunten de kwaliteit nog meer kan worden verbeterd. Eén
daarvan is dat klanten, tijdens het aanvraagproces, actiever kunnen
worden geïnformeerd over de afhandeling van hun aanvraag. Verder vindt
het college dat de doorontwikkeling van het loket een belangrijk punt
is. "Het (mogelijk) verbreden van het loket met meerdere functies,
moet daarom op korte termijn worden opgepakt, zodat de dienstverlening
verder kan worden uitgebouwd", aldus wethouder Termijtelen.
Voor de hulp bij het huishouden geven de klanten een 8,3. Wethouder
Termijtelen: "We zijn blij met dit resultaat. Het laat zien dat
klanten zeer tevreden zijn over de bij hen ingezette hulp. Ook voor
zorgaanbieders is het een opsteker dat de resultaten zo goed zijn.
Niet alleen aan de kant van de gemeente is hard gewerkt om de
invoering goed te laten verlopen. Ook de door ons gecontracteerde
zorgaanbieders hebben hiervoor behoorlijke inspanningen geleverd. Het
is fijn dat dit terug te zien is in het behaalde resultaat. Een klein
aandachtspunt is er wel: de vervanging bij ziekte werd relatief gezien
als minder goed beoordeeld dan de andere aspecten."
De hulpmiddelen kregen een 7. Dit is gelijk aan het landelijk
gemiddelde. Toch vindt het college dat dit met name een aandachtspunt
blijft. "In de afgelopen periode is veel energie gestoken in het
professionaliseren van de relatie met de leveranciers van hulpmiddelen
en het verbeteren van de dienstverlening op dit gebied. Met name de
levertijden waren in de afgelopen periode een punt van aandacht. Door
een goede wijze van beheer van het contract is hier in de afgelopen
maanden een duidelijke verbetering zichtbaar. Deze ontwikkeling moeten
we blijven vasthouden", vertelt wethouder Termijtelen.
In totaal zijn 874 vragenlijsten verzonden en 421 geretourneerd.
Daarmee is de respons 48%. In de referentiegroep is de gemiddelde
respons 45%.