DAF Trucks
Jan de Rijk Logistics en Roteb investeren in ultra-schone motorentechnologie:
DAF levert eerste CF en XF105 met EEV-dieselmotoren af
DAF heeft donderdag 17 april 2008 de eerste CF- en XF105-trucks met EEV-dieselmotoren afgeleverd. Deze Enhanced Environmentally-friendly Vehicles (EEV) stoten nog eens zo'n 50% minder roetdeeltjes uit dan de Euro 5- emissiewaarden, die vanaf 2009 van kracht worden. Met de EEV-dieselmotoren realiseert DAF emissie-waarden waarvan tot voor kort werd aangenomen dat deze uitsluitend met gasmotoren haalbaar waren. De eerste DAF CF met EEV-motor is afgeleverd aan de Roteb uit Rotterdam; Jan de Rijk Logistics uit Roosendaal nam de eerste XF105 met ultra-schone EEV-motor in gebruik. DAF is de eerste truckfabrikant die van al haar modellen dergelijke ultra-schone uitvoeringen kan leveren.
Alhoewel de Euro 5-emissie-norm pas in 2009 van kracht wordt, levert DAF nu al een compleet programma dieselmotoren die aan deze strenge emissiewaarden voldoen. Deze motoren produceren - ten opzichte van de Euro 1-norm van zo'n 15 jaar geleden - zo'n 75% minder stikstofoxiden en ongeveer 94% minder vaste deeltjes. Door toepassing van DAF SCR Technologie in combinatie met intelligente hoge-druk-inspuitsystemen bereiken de door DAF ontwikkelde en geproduceerde PACCAR-motoren de lage Euro 5 emissiewaarden zonder roetfilter.
50% minder vaste deeltjes
Door de Euro 5-motoren uit te rusten met een passief roetfilter kan een verdere reductie van de uitstoot van vaste deeltjes tot 50% gerealiseerd worden tot een waarde van zo'n 0,015 gram/kWu. Dat is zelfs zo'n 25 procent onder de EEV-norm. De dieselmotor doet daarmee niet meer onder voor de gasmotor en biedt bovendien een aantal intrinsieke voordelen: een hoger rendement, een hogere betrouwbaarheid en duurzaamheid en lagere operationele kosten.
"Het is daarom in onze ogen onbegrijpelijk dat er gemeentelijke en provinciale overheden zijn, die bij aanbestedingen van openbaar vervoer of reinigingsdiensten, gasmotoren eisen", aldus Aad Goudriaan, president directeur van DAF Trucks N.V., tijdens de officiële overdracht van de eerste CF- en XF105-EEV-voertuigen. "Wij zijn van mening dat overheden geen technologie moeten voorschrijven, maar emissiewaarden."
DAF levert de 9,2 liter PACCAR PR EEV-motor met vermogens van 250 tot 360 pk in de DAF CF75. De 12,9 liter PACCAR MX EEV-motor - met vermogens van 360 tot 510 pk - wordt geleverd in de CF85 en XF105. Overigens is ook van de LF distributietruck een EEV-versie beschikbaar. Dankzij een extreem efficiënt verbrandingsproces realiseert de 160 pk-sterke LF45 de lage EEV-emissiewaarden zelfs zonder toepassing van een roetfilter.
Roteb: schoonste technologie als verplichting
Roteb uit Rotterdam heeft de eerste CF met EEV in gebruik genomen en zet deze in als huisvuilwagen. "Rotterdammers werk en een schone stad bieden en daardoor de basis leggen voor een goed woon- en leefklimaat, dat is onze missie", aldus Peter Witvliet, hoofd Wagenpark van Roteb. "Bij de vervanging van voertuigen kiezen we daarom steevast voor de schoonste technologie die voorhanden is, zonder concessies te doen aan betrouwbaarheid. Daarnaast onderzoeken we voortdurend mogelijkheden om ook ons bestaande wagenpark steeds milieuvriendelijker te maken. Vorig jaar hebben wij een groot aantal van onze bestaande DAF-voertuigen uitgerust met een roetfilter. Kiezen voor de meest schone oplossing zien wij als een verplichting naar de burger." Roteb richt zich met meer dan 5.000 medewerkers op een grote diversiteit aan activiteiten, maar de meest bekende is die van gemeentereiniging. In 2007 haalde de Roteb 300.000 ton huisvuil op, werden 170.000 straatkolken gereinigd en werd 25% van het afval gescheiden ingezameld, onder andere via de Milieuparken. Roteb heeft een wagenpark van 750 voertuigen, waarvan 220 vrachtauto's.
Jan de Rijk Logistics:
De eerste DAF XF105 met EEV-motor is geleverd aan Jan de Rijk Logistics uit het Brabantse Roosendaal. "Juist ook als internationaal vervoeder kiezen wij bewust voor de schoonst mogelijke voertuigen", verduidelijkte Sjel Wijngaards, directeur Corporate Affairs binnen Jan de Rijk Logistics. "Wanneer we nieuwe voertuigen inzetten, gaan we vandaag de dag al voor trucks met Euro 5-emissiewaarden, die pas in 2009 wettelijk verplicht zijn. Wanneer de uitstoot van roetdeeltjes met de EEV-motor met nog eens bijna de helft gereduceerd wordt, betekent dit opnieuw een belangrijke stap op weg naar een schoner milieu, waar ook Jan de Rijk Logistics haar bijdrage aan wil leveren." Het milieu is bij Jan de Rijk Logistics een belangrijk onderdeel in haar 'mission-statement' en geborgd middels het in 2006 behaalde ISO 14001 certificaat. "Jan de Rijk Logistics neemt hiermee heel nadrukkelijk stelling in op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen."
Gestart met internationaal wegtransport, later aangevuld met diverse vormen van logistieke verlening, is Jan de Rijk Logistics uitgegroeid tot een toonaangevend logistiek dienstverlener in Europa. De onderneming heeft zo'n elfhonderd medewerkers, kantoren en opslagfaciliteiten in heel Europa, en een vloot van meer dan 800 voertuigen.
DAF Trucks N.V. - een dochteronderneming van het Amerikaanse PACCAR Inc, een van de grootste producenten van zware trucks in de wereld - is een toonaangevende producent van lichte, middelzware en zware trucks met in Europa*) een marktaandeel van zo'n 14% in de klasse boven 15 ton. De onderneming leverde het afgelopen jaar in totaal bijna 61.000 vrachtauto's af op markten binnen en buiten Europa. Daarnaast is DAF toonaangevend op het gebied van de diensten áchter het product: Multi Support Reparatie- en Onderhoudscontracten, financiële diensten van PACCAR Financial en een eersteklas onderdelen-voorziening. Bovendien ontwikkelt en produceert DAF componenten als assen en motoren voor met name bus- en touringcar-producenten over de gehele wereld. DAF Trucks N.V. heeft fabrieken in Eindhoven en in het Belgische Westerlo en meer dan 1.000 dealers en servicepunten in Europa.
Eindhoven, 17 april 2008
DAF Trucks