Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie: emissies schepen en vliegtuigen ten onrechte niet
meegeteld
Cijfers CO2-uitstoot vertellen de halve waarheid
Amsterdam, 16 april 2008 - De definitieve cijfers voor de CO2-uitstoot
in Nederland in 2006, zoals die vandaag door het Milieu- en Natuur
Planbureau (MNP) zijn gepubliceerd, geven een veel te positief beeld.
De
emissies zouden volgens die cijfers drie procent lager zijn dan in
ijkjaar 1990. Door de groei van de scheepvaart en de luchtvaart, die
niet wordt meegeteld in de berekeningen, liggen de Nederlandse
emissies
in werkelijkheid echter negen procent hoger dan in 1990.
CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door transport door internationale
wateren en de uitstoot door internationaal vliegverkeer, vallen niet
onder het Kyoto protocol. In dat protocol hebben landen afgesproken
dat
ze de uitstoot van broeikasgassen omlaag brengen. Ook rapporteren ze
jaarlijks aan de Verenigde Naties in hoeverre de uitstoot omlaag gaat.
Dit zogenoemde National Inventory Rapport* is voor Nederland door het
MNP opgesteld.
Campagneleider Klimaat van Milieudefensie, Willem Verhaak: 'We rekenen
ons rijk. De uitstoot van de Nederlandse luchtvaart nam sinds 1990 toe
met 141 procent tot elf megaton CO2. Dat is evenveel als de uitstoot
van
vier kolencentrales. De scheepvaartemissies zijn met 63 procent
gegroeid
tot 56 megaton CO2, vergelijkbaar met de uitstoot van maar liefst 25
kolencentrales. Daar steekt afname van zes megaton in Nederland in de
sectoren die wél onder het Kyoto protocol vallen mager bij af.'
Milieudefensie roept net als een aantal adviesraden**, het kabinet op
er
alles aan te doen de groei van de emissies in juist de luchtvaart en
scheepvaart, die nu niet meegerekend worden, af te remmen. De plannen
van de Europese Unie voor emissiehandel in de luchtvaart moeten fors
worden aangescherpt, door luchtvaartsector al in 2010 op te nemen in
het
Europese emissiehandelsysteem. Binnen dat systeem worden alle Europese
industrie- en energiebedrijven in de toekomst beperkt in hun
CO2-uitstoot. Ook moet het emissiehandelsysteem rekening houden met de
extra broeikasgassen die vliegtuigen hoog in de lucht uitstoten.
Hierdoor zijn vliegtuigen per liter brandstof ruim dubbel zo
schadelijk
als voertuigen op de grond.***
De internationale scheepvaart valt nog helemaal buiten het
(inter)nationale klimaatbeleid en is daardoor aan geen enkele
beperking
gebonden. Zonder nieuwe maatregelen leidt de groei van de luchtvaart
en
de zeescheepvaart ertoe, dat de uitstoot vanuit deze sectoren
jaarlijks
harder stijgt dan we in de rest van Nederland in totaal per jaar
besparen.
'Om klimaatverandering daadwerkelijk tegen te gaan, kunnen we onze
ogen
niet sluiten voor de enorme toename aan emissies in de scheep- en
luchtvaart. Recent sloeg de Raad van Verkeer en Waterstaat nog alarm:
zonder ingrijpende maatregelen rijst de uitstoot in de transportsector
volledig de pan uit. Het kabinet heeft nog niet laten merken die
boodschap serieus te nemen,' aldus Verhaak van Milieudefensie.