Gemeente Echt-Susteren


Afdeling Publiekszaken boekt vooruitgang

Op de agenda van de commissie bestuurlijke zaken stond woensdagavond 9 april de kwartaalrapportage frontoffice van de afdeling Publiekszaken. De commissie concludeerde op basis van de cijfers dat de afdeling op de goede weg zit.

Jan Chappin, hoofd afdeling Publiekszaken, gaf een korte presentatie van de kwartaalcijfers en prestaties van de frontoffice van de gemeente Echt-Susteren. De cijfers van het eerste kwartaal van 2007 worden in de rapportage vergeleken met de cijfers van het eerste kwartaal van 2008.

(Aanstaande) inwoners en bedrijven van de gemeente Echt-Susteren kunnen bij de frontoffice voor verschillende producten en diensten terecht, bijvoorbeeld voor een nieuw paspoort, een bouwvergunning, een kapvergunning of een uitkering. De afdeling Publiekszaken geeft met de kwartaalrapportage antwoord op de volgende vragen: hoeveel klanten komen er per dag? Wanneer komen hoeveel klanten voor welk product? Hoe lang duurt het voordat de klant aan de beurt is? Hoeveel mensen bellen er per dag naar de gemeente? Hoeveel telefoongesprekken worden er afgehandeld? Hoe snel wordt de telefoon beantwoord?

Het aantal klanten aan de balie bedroeg in het eerste kwartaal 2007 ruim 11.000, terwijl dit in 2008 iets meer dan 9.000 was. Woensdag is nog steeds, op de maandag na (dan zijn er langere openingstijden), de drukste dag voor de gemeente. Dit was ook in 2007 al het geval.

De meeste telefoontjes komen in 2008 op maandag binnen, terwijl in 2007 de meeste mensen op donderdag belden. Het aantal gesprekken dat gelijk is afgehandeld door het telefooncentrum ligt op 90%. Hierdoor worden mensen sneller geholpen. Dit geldt ook voor de wachttijden aan de balie. Zo werden vorig jaar 3 van de 5 klanten binnen 6 minuten geholpen, dit jaar waren dit al 4 van de 5 klanten.

De commissie van de gemeente Echt-Susteren reageerde positief op de presentatie van de afdeling Publiekszaken. "Ga vooral zo door", was de boodschap. De commissie is ook aan nieuwsgierig naar de resultaten van een landelijk benchmarkonderzoek Publiekszaken. In dit onderzoek komt naar voren hoe Echt-Susteren het doet ten opzichte van andere gemeenten in Nederland. De resultaten van dit onderzoek worden in het najaar van 2008 verwacht.