Persberichten
Standpunt over Voorkeurstracé Buitenring
Buitenring Parkstad Limburg
Bestuurders van Parkstad Limburg, de Provincie Limburg en de gemeenten
Nuth en Schinnen hebben een standpunt ingenomen over het
Voorkeurstracé voor de Buitenring Parkstad Limburg. Bovendien zijn
afspraken gemaakt over de financiering.
Dit standpunt is ingenomen tijdens een bijeenkomst van het Regionaal
Bestuurlijk Overleg Buitenring Parkstad Limburg op woensdag 16 april
jl. In dit overleg participeren onder meer projectverantwoordelijke
bestuurders van Parkstad Limburg, de betrokken Parkstad-gemeenten, de
gemeenten Nuth en Schinnen en de Provincie Limburg.
Het Voorkeurstracé voor de Buitenring loopt vanaf Kathagen (Nuth) ten
noorden van de sportvelden en begraafplaats langs Vaesrade. Ter hoogte
van het Van Hövell tot Westerflierhof, de Hommerterweg, de
Allee/Akerstraat-Noord en het Amstenraderveld wordt de weg verdiept
aangelegd. Vanaf hier loopt het voorkeurstracé tussen Amstenrade en
Brunssum naar de N274 ten noorden van Brunssum. Het tracé loopt om
Brunssum heen, over de Mijnsteenberg naar de N299. De N299 wordt
gevolgd tot aan de Torenstraat. Vanaf de Torenstraat loopt het
voorkeurstracé over de Dentgenbachweg naar de
Kaalheidersteenweg/Kerkradersteenweg. Hier wordt het voorkeurstracé
doorgetrokken richting de N300. Vanaf de aansluiting met de Hamstraat
(N300) wordt deze weg gevolgd tot nabij de kruising met de
Locht-Horbacherstraat, om vervolgens via het verkeersplein Avantis aan
te sluiten op de N281 (zie bijgevoegd kaartje).
Tevens behelst het standpunt een voorkeur voor de variant van de in
Duitsland geplande B258n. Deze weg moet aangelegd worden in zijn meest
oostelijke variant en aansluiten op de Hamstraat, ter hoogte van de
doorgetrokken Dentgenbachweg.
Het voorkeurstracé is gebaseerd op het uitgangspunt dat de Buitenring
wordt aangelegd als een autoweg met twee rijbanen met elk twee
rijstroken. De maximumsnelheid zal 100 kilometer per uur zijn.
De gemeente Kerkrade heeft tijdens het overleg aangegeven geen
voorstander te zijn van doortrekking van de Dentgenbachweg. Kerkrade
geeft de voorkeur aan een tracé waarbij de Buitenring via de Tunnelweg
loopt.
De gemeente Nuth gaf de voorkeur aan een tracé dat via de Randweg
loopt.
Het Voorkeurstracé is geraamd op 195 miljoen. Het beschikbare
investeringsbudget bedraagt 136,2 miljoen. De hogere kosten worden
met name veroorzaakt door hogere vastgoedkosten en aanvulling van
eerdere globale ramingen op basis van meer gedetailleerde gegevens
(zoals bijvoorbeeld van bewegwijzering en mitigerende maatregelen).
Over de mogelijkheden tot financiering van de hogere kosten zijn
afspraken met Parkstad gemaakt om deze nader uit te werken. In
beginsel behoeven de betrokken partijen (Parkstad Limburg, gemeenten
en Provincie) geen extra financiële middelen te leveren. Dekking van
de extra benodigde middelen zal primair plaatsvinden door middel van
bijdragen van derden. Daarbij moet onder andere worden gedacht aan een
bijdrage van het Rijk en aan (Europese) subsidies.
In juni a.s. zal de tracénota/MER-UVS ter inzage worden gelegd.
Tijdens deze periode worden in de regio een aantal informatieavonden
gehouden. Eenieder kan dan zienswijzen indienen, ook met betrekking
tot het Voorkeurstracé. Hierna vindt de ruimtelijke inpassing van de
weg plaats. In die fase wordt ook het ontwerp van de weg en de
landschappelijke inpassing ervan verder uitgewerkt. Dat proces
resulteert in de vaststelling door Provinciale Staten van een
Provinciaal Inpassingsplan voor de Buitenring. Een Provinciaal
Inpassingsplan is een bestemmingsplan op provinciaal niveau.
Belanghebbenden kunnen dan ook hun bezwaren kenbaar maken bij de Raad
van State.
17-4-2008 08:22
Provincie Limburg