Persbericht
Verkeerseducatie op basis- én voortgezet onderwijs noodzaak
Huizen,
Op donderdag 17 april maken circa 200.000 basisschoolleerlingen het
schriftelijk Verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland. Bijna alle
leerlingen uit groep 7 of 8 van alle basisscholen in Nederland doen
hieraan mee. Dit jaar maken tevens circa 1000 scholieren uit het
voortgezet onderwijs het examen. Hiermee wil Veilig Verkeer Nederland
laten zien dat verkeerseducatie niet na de basisschool moet stoppen;
ook op het voortgezet onderwijs is verkeerseducatie noodzakelijk.
Landelijke start
Het landelijke startmoment van het schriftelijk Verkeersexamen vindt
dit jaar plaats op de Koningin Wilhelminaschool in Urk. Om 10:15 uur
worden de leerlingen van groep 7 en andere aanwezigen welkom geheten
door Joop Goos (directeur Veilig Verkeer Nederland) en de heer Kroon
(burgemeester van Urk). Vervolgens maken de leerlingen het
Verkeersexamen. Vóór de aftrap in Urk zullen meer dan honderd
scholieren van Scholengemeenschap Huizermaat in Huizen het
Verkeersexamen al maken. De resultaten van de scholieren worden
vergeleken met die van de basisschoolleerlingen. Om 11:30 uur maakt
Joop Goos in Urk de uitslag bekend en zal blijken wie het examen beter
heeft gemaakt: de basisschoolleerlingen of de scholieren van het
voortgezet onderwijs.
Verkeerseducatie ook na de basisschool
Het Verkeersexamen van Veilig Verkeer Nederland stimuleert
verkeerseducatie op scholen en bereidt kinderen al zesenzeventig jaar
voor om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer. Maar kinderen
zijn bij het verlaten van de basisschool nog geen ervaren
verkeersdeelnemers die foutloos aan het verkeer kunnen deelnemen.
Verkeerseducatie mag daarom niet stoppen na de basisschool. Want
verkeersongevallen zijn nog altijd doodsoorzaak nummer 1 onder
kinderen van 12 tot 15 jaar. (in 2006 vielen er maar liefst 25
verkeersdoden in deze leeftijdsgroep). Kinderen in die leeftijdsgroep
gaan over grotere afstanden fietsen en krijgen dus vaker te maken met
druk verkeer en ingewikkelde verkeerssituaties. Ernstige ongevallen
met fietsende kinderen gebeuren vrijwel altijd bij aanrijdingen met
auto's en vrachtauto's. Speciale aandacht voor dodehoekongevallen
blijft noodzakelijk.
Theorie én praktijk
Theoretische kennis is geen garantie voor veilig gedrag in het drukke
hedendaagse verkeer. Voor veilige verkeersdeelname blijkt vooral
praktijkervaring een voorwaarde. Die ervaring moeten kinderen krijgen
door veel te oefenen; eerst onder begeleiding en later zelfstandig.
Veilig Verkeer Nederland vindt dat er meer aandacht moet komen voor
praktijkgerichte verkeerseducatie; zowel in het basis- als het
voortgezet onderwijs. De praktijklessen moeten vooral gericht zijn op
het verkrijgen van inzicht.
---
---
Noot voor de redactie,
Veilig Verkeer Nederland