Technische Universiteit Delft
Regelsystemen
door M&C
Promotie van dhr. R. Hallouzi: "Multiple-Model Based Diagnosis for
Adaptive Reconfiguration"
17 april 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Ir. R. Hallouzi | elektrotechnisch ingenieur, Nederland
promotor | Prof.dr.ir. M. Verhaegen (3mE)
Multiple-Model Based Diagnosis for Adaptive Reconfiguration
Regelsystemen worden in vele toepassingen gebruikt, uiteenlopend van
vliegtuigen tot wasmachines. Omdat we in toenemende mate afhankelijk
zijn van regelsystemen, worden veiligheid en betrouwbaarheid van deze
systemen ook steeds belangrijker. De onderwerpen van dit proefschrift
zijn foutdiagnose en fouttolerante regelstrategieën, welke kunnen
worden gebruikt om de veiligheid en betrouwbaarheid van regelsystemen
te verhogen. Foutdiagnose heeft betrekking op het verkrijgen van
informatie over fouten die zijn opgetreden in een regelsysteem.
Fouttolerant regelen heeft betrekking op het wijzigen van het
regelsysteem om te kunnen omgaan met fouten, mogelijkerwijs door
gebruik te maken van foutinformatie.
Gebruik makend van het multi-model raamwerk kunnen fouten worden
gediagnosticeerd door het schatten en evalueren van de modelgewichten
van de lokale modellen in een model set. Deze lokale modellen komen
overeen met verschillende systeemcondities, waaronder ook
foutcondities. Dit proefschrift levert een bijdrage aan het
multi-model raamwerk door een structuur te introduceren die kleinere
modelsets toestaat ten opzichte van bestaande multi-model structuren.
Verder zijn er drie nieuwe methoden ontwikkeld voor het gestructureerd
ontwerpen van modelsets.
Voor het fouttolerant regelen is een methode ontworpen die is
gebaseerd op een combinatie van een voorspeller verkregen door
gesloten-lus subspace identificatie en een voorpellende regelaar. De
subspace voorspeller wordt online op een efficiënte manier bijgewerkt
door gebruik te maken van nieuw beschikbaar gekomen
ingangs/uitgangsdata. Het grote voordeel van deze methode voor
toepassing in een fouttolerante regelaar is dat deze beschikt over het
vermogen om zich aan te passen aan onverwachte fouten.
De ontworpen methoden voor foutdiagnose en fouttolerant regelen zijn
geëvalueerd door gebruik te maken van een gedetailleerd model van een
Boeing 747 vliegtuig. Dit model is gebruikt als standaard in het
Europese GARTEUR AG-16 project, waaraan de promovendus actief heeft
deelgenomen. Een van de foutcondities die is gemodelleerd in het
vliegtuigmodel is de conditie van EL AL vlucht 1862 vlak voordat deze
zich in een Amsterdamse flat boorde in 1992. Deze ramp staat ook wel
bekend als de Bijlmerramp. Het is in simulatie aangetoond dat de
ontworpen fouttolerante regelaar in staat is geweest om de manoeuvres
uit te voeren die benodigd zijn om het vliegtuig veilig te kunnen
landen, in geval van de gemodelleerde Bijlmerramp foutconditie.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 25 maart 2008