Technische Universiteit Delft

Regelsystemen
door M&C

Promotie van dhr. R. Hallouzi: "Multiple-Model Based Diagnosis for Adaptive Reconfiguration"

17 april 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. R. Hallouzi | elektrotechnisch ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr.ir. M. Verhaegen (3mE)

Multiple-Model Based Diagnosis for Adaptive Reconfiguration Regelsystemen worden in vele toepassingen gebruikt, uiteenlopend van vliegtuigen tot wasmachines. Omdat we in toenemende mate afhankelijk zijn van regelsystemen, worden veiligheid en betrouwbaarheid van deze systemen ook steeds belangrijker. De onderwerpen van dit proefschrift zijn foutdiagnose en fouttolerante regelstrategieën, welke kunnen worden gebruikt om de veiligheid en betrouwbaarheid van regelsystemen te verhogen. Foutdiagnose heeft betrekking op het verkrijgen van informatie over fouten die zijn opgetreden in een regelsysteem. Fouttolerant regelen heeft betrekking op het wijzigen van het regelsysteem om te kunnen omgaan met fouten, mogelijkerwijs door gebruik te maken van foutinformatie.

Gebruik makend van het multi-model raamwerk kunnen fouten worden gediagnosticeerd door het schatten en evalueren van de modelgewichten van de lokale modellen in een model set. Deze lokale modellen komen overeen met verschillende systeemcondities, waaronder ook foutcondities. Dit proefschrift levert een bijdrage aan het multi-model raamwerk door een structuur te introduceren die kleinere modelsets toestaat ten opzichte van bestaande multi-model structuren. Verder zijn er drie nieuwe methoden ontwikkeld voor het gestructureerd ontwerpen van modelsets.

Voor het fouttolerant regelen is een methode ontworpen die is gebaseerd op een combinatie van een voorspeller verkregen door gesloten-lus subspace identificatie en een voorpellende regelaar. De subspace voorspeller wordt online op een efficiënte manier bijgewerkt door gebruik te maken van nieuw beschikbaar gekomen ingangs/uitgangsdata. Het grote voordeel van deze methode voor toepassing in een fouttolerante regelaar is dat deze beschikt over het vermogen om zich aan te passen aan onverwachte fouten.

De ontworpen methoden voor foutdiagnose en fouttolerant regelen zijn geëvalueerd door gebruik te maken van een gedetailleerd model van een Boeing 747 vliegtuig. Dit model is gebruikt als standaard in het Europese GARTEUR AG-16 project, waaraan de promovendus actief heeft deelgenomen. Een van de foutcondities die is gemodelleerd in het vliegtuigmodel is de conditie van EL AL vlucht 1862 vlak voordat deze zich in een Amsterdamse flat boorde in 1992. Deze ramp staat ook wel bekend als de Bijlmerramp. Het is in simulatie aangetoond dat de ontworpen fouttolerante regelaar in staat is geweest om de manoeuvres uit te voeren die benodigd zijn om het vliegtuig veilig te kunnen landen, in geval van de gemodelleerde Bijlmerramp foutconditie.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 25 maart 2008