Persbericht van de
Universiteit Utrecht
Faculteit
Geesteswetenschappen
14 april
2008
Nederlandse banken en verzekeraars
zijn succesvol in de VS dankzij onze bedrijfscultuur
Dankzij hun Nederlandse
achtergrond slagen Nederlandse banken en verzekeraars erin een belangrijke
positie op de Amerikaanse markt te veroveren. Ook blijken de Nederlandse
bedrijven in de Amerikaanse zakenwereld flexibel in het aanpassen van hun eigen
bedrijfsvoering, wat ten goede komt aan hun succes. Dit concludeert historica
Gerarda Westerhuis in haar proefschrift. Zij promoveert op 16 april aan de
Universiteit Utrecht.
De Nederlandse banken doen het in
de Verenigde Staten goed in commercial
banking en verzekeringsactiviteiten. Ze zijn echter minder succesvol in
investment banking, omdat deze
bedrijfscultuur veel minder past bij de Nederlandse manier van zakendoen. De
zeer hoge beloningen van investment
bankers leiden tot veel interne discussies. Ook is er weinig ervaring bij
het management en onderschatten de ondernemingen het belang van complexe
risicomanagementsystemen. Uit het onderzoek van Westerhuis blijkt verder dat op
de Amerikaanse markt geografisch sprake is van verschillen. De bedrijfscultuur
in het middenwesten bijvoorbeeld, waar ABN AMRO expandeerde met haar dochter
LaSalle, sluit beter aan bij de Nederlandse gebruiken dan New York. Verder was
de Amerikaanse markt van commercial
banking tot voor kort versnipperd, terwijl die van
investment banking bestond uit een
oligopolie van een aantal zeer grote
zakenbanken. Het bleek lastig om in die markt voet aan de grond te krijgen.
Manieren van zakendoen
combineren
Westerhuis concludeert dat de
Nederlandse organisatie van het bedrijfsleven (open economie, ondersteunende rol
van de staat, risicomijdend gedrag van ondernemingen, koloniale verleden) een
positieve invloed heeft op internationale expansie. Daarnaast is het van belang
om in de organisatie en in het management van de Amerikaanse activiteiten
kenmerken van de eigen onderneming te combineren met kenmerken van de
Amerikaanse manier van zakendoen. Bijvoorbeeld, de Amerikaanse organisatie kreeg
met de expansie een relatief grote mate van beslissingsbevoegdheid, maar -
vooral in de beginfase van expansie - gecombineerd met toezicht op basis van
persoonlijke contacten en vertrouwen. Ook concludeert Westerhuis dat het vinden
van de juiste bestuursmethode een leerproces is dat onderhevig is aan
veranderingen. Het instellen van een eenhoofdige leiding bijvoorbeeld werd pas
erkend nadat bleek dat een tweehoofdige leiding voor conflicten
zorgde.
ABN AMRO, Rabobank en Nationale
Nederlanden
In haar onderzoek nam Westerhuis
drie ondernemingen als uitgangspunt:
ABN AMRO, Rabobank en
Nationale Nederlanden. In 2006 was ABN AMRO de grootste buitenlandse
bank in de Verenigde Staten en ING een van de grootste buitenlandse
verzekeraars. Rabobank heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke
agribusiness bank op de Amerikaanse
markt.
Origins and Impacts of
Institutions
De Universiteit Utrecht heeft haar
toponderzoek gebundeld in vijftien focusgebieden. Met deze focusgebieden wil de
Universiteit Utrecht hoogwaardig onderzoek stimuleren en bijdragen aan het
oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Het hierboven beschreven
onderzoek valt binnen het focusgebied 'Origins and Impacts of Institutions'.
Hierin wordt onderzoek gedaan naar de historische ontwikkeling van de
maatschappij en de instituties vanaf de oudheid tot heden, en naar de invloed
die instituties hebben op de sociale en economische ontwikkeling van de
westerse, met name Europese, samenleving. Meer informatie is te vinden op
www.uu.nl/focusgebieden.
Promotie
Gerarda Westerhuis promoveert op
16 april 2008 om 16.15 uur, in het Academiegebouw, Domplein
29 in
Utrecht. Proefschrift: Conquering the
American market.
lang=EN-GB
ABN
AMRO, Rabobank and Nationale-Nederlanden working in a different business
environment, 1965-2005
.
Universiteit Utrecht