Universiteit Utrecht

Persbericht van de
Universiteit Utrecht

Faculteit
Geesteswetenschappen

14 april
2008

Nederlandse banken en verzekeraars
zijn succesvol in de VS dankzij onze bedrijfscultuur

Dankzij hun Nederlandse
achtergrond slagen Nederlandse banken en verzekeraars erin een belangrijke positie op de Amerikaanse markt te veroveren. Ook blijken de Nederlandse bedrijven in de Amerikaanse zakenwereld flexibel in het aanpassen van hun eigen bedrijfsvoering, wat ten goede komt aan hun succes. Dit concludeert historica Gerarda Westerhuis in haar proefschrift. Zij promoveert op 16 april aan de Universiteit Utrecht.

De Nederlandse banken doen het in
de Verenigde Staten goed in commercial
banking en verzekeringsactiviteiten. Ze zijn echter minder succesvol in investment banking, omdat deze
bedrijfscultuur veel minder past bij de Nederlandse manier van zakendoen. De zeer hoge beloningen van investment
bankers leiden tot veel interne discussies. Ook is er weinig ervaring bij het management en onderschatten de ondernemingen het belang van complexe risicomanagementsystemen. Uit het onderzoek van Westerhuis blijkt verder dat op de Amerikaanse markt geografisch sprake is van verschillen. De bedrijfscultuur in het middenwesten bijvoorbeeld, waar ABN AMRO expandeerde met haar dochter LaSalle, sluit beter aan bij de Nederlandse gebruiken dan New York. Verder was de Amerikaanse markt van commercial
banking tot voor kort versnipperd, terwijl die van investment banking bestond uit een

oligopolie van een aantal zeer grote
zakenbanken. Het bleek lastig om in die markt voet aan de grond te krijgen.

Manieren van zakendoen
combineren

Westerhuis concludeert dat de
Nederlandse organisatie van het bedrijfsleven (open economie, ondersteunende rol van de staat, risicomijdend gedrag van ondernemingen, koloniale verleden) een positieve invloed heeft op internationale expansie. Daarnaast is het van belang om in de organisatie en in het management van de Amerikaanse activiteiten kenmerken van de eigen onderneming te combineren met kenmerken van de Amerikaanse manier van zakendoen. Bijvoorbeeld, de Amerikaanse organisatie kreeg met de expansie een relatief grote mate van beslissingsbevoegdheid, maar - vooral in de beginfase van expansie - gecombineerd met toezicht op basis van persoonlijke contacten en vertrouwen. Ook concludeert Westerhuis dat het vinden van de juiste bestuursmethode een leerproces is dat onderhevig is aan veranderingen. Het instellen van een eenhoofdige leiding bijvoorbeeld werd pas erkend nadat bleek dat een tweehoofdige leiding voor conflicten zorgde.

ABN AMRO, Rabobank en Nationale
Nederlanden

In haar onderzoek nam Westerhuis
drie ondernemingen als uitgangspunt:
ABN AMRO, Rabobank en
Nationale Nederlanden. In 2006 was ABN AMRO de grootste buitenlandse bank in de Verenigde Staten en ING een van de grootste buitenlandse verzekeraars. Rabobank heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke agribusiness bank op de Amerikaanse
markt.

Origins and Impacts of
Institutions

De Universiteit Utrecht heeft haar
toponderzoek gebundeld in vijftien focusgebieden. Met deze focusgebieden wil de Universiteit Utrecht hoogwaardig onderzoek stimuleren en bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Het hierboven beschreven onderzoek valt binnen het focusgebied 'Origins and Impacts of Institutions'. Hierin wordt onderzoek gedaan naar de historische ontwikkeling van de maatschappij en de instituties vanaf de oudheid tot heden, en naar de invloed die instituties hebben op de sociale en economische ontwikkeling van de westerse, met name Europese, samenleving. Meer informatie is te vinden op

www.uu.nl/focusgebieden.

Promotie

Gerarda Westerhuis promoveert op
16 april 2008 om 16.15 uur, in het Academiegebouw, Domplein 29 in
Utrecht. Proefschrift: Conquering the
American market.
lang=EN-GB
ABN
AMRO, Rabobank and Nationale-Nederlanden working in a different business environment, 1965-2005
.