Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeenten Den Haag, Rijswijk
en Leidschendam-Voorburg
Den Haag, woensdag 16 april 2008
Na Den Haag en Leidschendam-Voorburg ook Rijswijk vóór geboorde tunnel
Ontwikkeling Trekvliettracé stap dichterbij
De gemeenteraad van Rijswijk heeft gisteravond de voorkeur uitgesproken
voor een geboorde tunnel voor autoverkeer vanaf het knooppunt Ypenburg
naar het centrum van Den Haag. In maart stemden
de raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg in met het
voorkeurstracé, de Noordelijke Boortunnel-variant. De autoweg
verbetert de bereikbaarheid van de regio, verbindt de centrale zone van
Den Haag
met de A4 en de A13 en dringt het sluipverkeer in omliggende wijken en
gemeenten terug. Ook is de aanleg van het tracé een belangrijke impuls
voor de ontwikkelingen in de Binckhorst. De huidige planning gaat ervan
uit dat het tracé in 2016 gereed is.
Net als de raden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg eerder deden,
gaf de Rijswijkse raad dinsdag ook de Nota van Antwoord vrij. Dit
rapport bevat de antwoorden van de gemeenten op
alle inspraakreacties op het Milieueffectrapport (MER). Belanghebbenden
konden zomer vorig jaar inspreken op dit onderzoek naar de
milieueffecten van de verschillende tracé-varianten.
Op basis van het MER en de inspraakreacties koos de gemeenteraad van
Den Haag op 6 maart en de raad van Leidschendam-Voorburg op 18 maart
voor de Noordelijke Boortunnel-variant als meest
geschikte tracé. Met het positieve besluit van de drie gemeenteraden is
de besluitvorming over de milieueffectrapportage formeel afgerond.
Zo'n rapportage levert de informatie die nodig is om het
milieubelang volwaardig mee te nemen bij besluiten over plannen en
projecten met mogelijke milieugevolgen.
Eind mei 2008 beslist minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat) of hij
het bedrag toekent van maximaal 225 miljoen euro dat hij in november
2007 toezegde. De gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden hebben
eind maart aan de voorwaarde van Eurlings voldaan dat de regio ook een
derde van de kosten op zich neemt. Voor het laatste deel van de
financiering zoeken beide partijen nog naar andere mogelijkheden.
Noot voor de redactie,
Gemeente Den Haag