Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

M E M O

Aan : De leden en plaatsvervangende leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Van : Ing. Robert Tieman
Secretaris veiligheid en milieu ­ Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart

Datum : 15-4-2008

Onderwerp : Fout in rapportage ministerie van VROM Zitting 16 april 2008 13.30 uur ­ VW AO + BZK VROM Gevaarlijke Stoffen

Geachte heer/mevrouw,

In de ARCADIS rapportage "Modal shift LPG Vlissingen ­ Duitsland" van 26 november 2007 141223/EA7/0Z3/000512/sfo is een verkeerde zinsnede te betreuren. Dit rapport is toegevoegd aan deze memo en is agendapunt 8 van de vergadering. Het rapport maakt op pagina 6 melding van de volgende tekst.

"Het ADNR beperkt de hoeveelheid gevaarlijke stoffen op containerschepen, waardoor slechts 25 containers per schip vervoerd kunnen worden (300 ton). Om kostenefficiënt te varen moet aanvullende lading worden gevonden. Gezien de grote hoeveelheden LPG-containers, moet dus een enorm grote ladingstroom worden gevonden en deze bestaat op dit moment niet. Het transport van containers over water in de gewenste hoeveelheden lijkt daarom al op voorhand geen reële optie"

Deze conclusie is onjuist of op zijn minst onvolledig. Het ADNR is de internationale wetgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen per binnenvaart. De bovengenoemde conclusie is niet van toepassing op een zeer groot gedeelte van de huidige containerbinnenvaartvloot. 7.1.4.1.1 van het ADNR geldt niet voor dubbelwandige containerschepen die aan de aanvullende constructievoorschriften conform ADNR 9.1.0.80 tot en met 9.1.0.95 of 9.2.0.80 tot en met 9.2.0.95 voldoen. Deze voorschriften bieden reeds sinds 1995 de mogelijkheid veilig zonder deze restricties gevaarlijke stoffen te vervoeren. Het basisnet water, welke voorkomt uit de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen heeft aangetoond dat het transport van gevaarlijke stoffen met factor 10 kan groeien zonder dat er knelpunten ontstaan met de persoonlijke risicocontouren. Dit kan betekenen dat de binnenvaart juist wèl een reële optie zou kunnen zijn voor het transport van LPG per container.

Het ministerie van VROM alsmede ARCADIS zullen schriftelijk op de hoogte worden gebracht van deze foutieve conclusie zoals vermeld in bijgevoegde rapportage. Ik vertrouw erop hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Ing. R. Tieman
secretaris Veiligheid en Milieu
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
Vasteland 12e
3011 BL Rotterdam
Tel: +31 10 7989800
Fax: +31 10 4129091