Centraal Bureau Levensmiddelen


Foto's evenementen

CBL ontvangt Good Egg Award

Leidschendam, 16 april 2008

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de spreekbuis en belangenbehartiger van de supermarkten in Nederland, is erg verheugd om de Good Egg Award 2008 te ontvangen van de internationale dierenwelzijnsorganisatie Compassion In World Farming.

Het CBL neemt de award namens alle Nederlandse supermarkten in ontvangst omdat zij sinds 2005 geen legbatterijeieren meer verkopen. De supermarktbranche nam dit besluit omdat zij niet wilden wachten op wetgeving die pas in 2012 het houden van kippen in legbatterijen. De Good Egg Awards zijn door CIWF ingesteld als blijk van waardering voor bedrijven en organisaties die stoppen met de verkoop of het verwerken van eieren uit de legbatterij of andere kippenkooien.

In principe willen de Nederlandse supermarkten de consument laten kiezen. Maar in vanuit oogpunt van dierenwelzijn of duurzaamheid neemt de supermarktbranche soms zelf de verantwoordelijkheid om die keuze te beperken. Bijvoorbeeld door geen batterijeieren meer te verkopen of te stoppen met de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen of vis die niet duurzaam gevangen is. Deze maatregelen maken deel uit van de duurzaamheidsagenda van het CBL. De promotie van biologisch vormde de start van deze duurzaamheidsagenda. De jarenlange forse inzet van supermarkten op biologisch zorgt voor verduurzaming van het boodschappenmandje van de consument.
Daarnaast zetten supermarkten zich op verschillende manieren in om de voedselproductie verder te verduurzamen door jaarlijks enkele punten aan de CBL duurzaamheidsagenda toe te voegen. Bijvoorbeeld de inspanning om koeien in de wei te houden en verdergaande eisen aan diertransport. De eisen hiervoor zullen worden opgenomen in het certificeringsinstrument GlobalGAP waar elke veehouder aan moet voldoen.

Ieder jaar wil het CBL enkele concrete onderwerpen toevoegen aan de duurzaamheidsagenda. Verdere verduurzaaming van de voedselketen is voor de retail een kwestie van gezond verstand, aldus Marc Jansen, Hoofd Consument en Kwaliteit van het CBL.

Om deze initiatieven bij een breed publiek onder de aandacht te brengen startte het CBL de website www.passievoorfood.nl Op een leuke, luchtige wijze kan de consument hier terecht over tal van supermarktonderwerpen.


* Outdare

* Eric Dietz