Centraal Bureau Levensmiddelen
Foto's evenementen
CBL ontvangt Good Egg Award
Leidschendam, 16 april 2008
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de spreekbuis en
belangenbehartiger van de supermarkten in Nederland, is erg verheugd
om de Good Egg Award 2008 te ontvangen van de internationale
dierenwelzijnsorganisatie Compassion In World Farming.
Het CBL neemt de award namens alle Nederlandse supermarkten in
ontvangst omdat zij sinds 2005 geen legbatterijeieren meer verkopen.
De supermarktbranche nam dit besluit omdat zij niet wilden wachten op
wetgeving die pas in 2012 het houden van kippen in legbatterijen. De
Good Egg Awards zijn door CIWF ingesteld als blijk van waardering voor
bedrijven en organisaties die stoppen met de verkoop of het verwerken
van eieren uit de legbatterij of andere kippenkooien.
In principe willen de Nederlandse supermarkten de consument laten
kiezen. Maar in vanuit oogpunt van dierenwelzijn of duurzaamheid neemt
de supermarktbranche soms zelf de verantwoordelijkheid om die keuze te
beperken. Bijvoorbeeld door geen batterijeieren meer te verkopen of te
stoppen met de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen of
vis die niet duurzaam gevangen is. Deze maatregelen maken deel uit van
de duurzaamheidsagenda van het CBL. De promotie van biologisch vormde
de start van deze duurzaamheidsagenda. De jarenlange forse inzet van
supermarkten op biologisch zorgt voor verduurzaming van het
boodschappenmandje van de consument.
Daarnaast zetten supermarkten zich op verschillende manieren in om de
voedselproductie verder te verduurzamen door jaarlijks enkele punten
aan de CBL duurzaamheidsagenda toe te voegen. Bijvoorbeeld de
inspanning om koeien in de wei te houden en verdergaande eisen aan
diertransport. De eisen hiervoor zullen worden opgenomen in het
certificeringsinstrument GlobalGAP waar elke veehouder aan moet
voldoen.
Ieder jaar wil het CBL enkele concrete onderwerpen toevoegen aan de
duurzaamheidsagenda. Verdere verduurzaaming van de voedselketen is
voor de retail een kwestie van gezond verstand, aldus Marc Jansen,
Hoofd Consument en Kwaliteit van het CBL.
Om deze initiatieven bij een breed publiek onder de aandacht te
brengen startte het CBL de website www.passievoorfood.nl Op een leuke,
luchtige wijze kan de consument hier terecht over tal van
supermarktonderwerpen.
* Outdare
* Eric Dietz