Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie: emissies schepen en vliegtuigen ten onrechte niet
meegeteld
Cijfers CO2-uitstoot vertellen de halve waarheid
De definitieve cijfers voor de CO2-uitstoot in Nederland in 2006,
zoals die vandaag door het Milieu- en Natuur Planbureau (MNP) zijn
gepubliceerd, geven een veel te positief beeld. De emissies zouden
volgens die cijfers drie procent lager zijn dan in ijkjaar 1990. Door
de groei van de scheepvaart en de luchtvaart, die niet wordt meegeteld
in de berekeningen, liggen de Nederlandse emissies in werkelijkheid
echter negen procent hoger dan in 1990.
CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door transport door internationale
wateren en de uitstoot door internationaal vliegverkeer, vallen niet
onder het Kyoto protocol. In dat protocol hebben landen afgesproken
dat ze de uitstoot van broeikasgassen omlaag brengen. Ook rapporteren
ze jaarlijks aan de Verenigde Naties in hoeverre de uitstoot omlaag
gaat. Dit zogenoemde National Inventory Rapport* is voor Nederland
door het MNP opgesteld.
Campagneleider Klimaat van Milieudefensie, Willem Verhaak: 'We rekenen
ons rijk. De uitstoot van de Nederlandse luchtvaart nam sinds 1990 toe
met 141 procent tot elf megaton CO2.Dat is evenveel als de uitstoot
van vier kolencentrales. De scheepvaartemissies zijn met 63 procent
gegroeid tot 56 megaton CO2, vergelijkbaar met de uitstoot van maar
liefst 25 kolencentrales. Daar steekt afname van zes megaton in
Nederland in de sectoren die wél onder het Kyoto protocol vallen mager
bij af.'
Milieudefensie roept net als een aantal adviesraden**, het kabinet op
er alles aan te doen de groei van de emissies in juist de luchtvaart
en scheepvaart, die nu niet meegerekend worden, af te remmen. De
plannen van de Europese Unie voor emissiehandel in de luchtvaart
moeten fors worden aangescherpt, door luchtvaartsector al in 2010 op
te nemen in het Europese emissiehandelsysteem. Binnen dat systeem
worden alle Europese industrie- en energiebedrijven in de toekomst
beperkt in hun CO2 uitstoot. Ook moet het emissiehandelsysteem
rekening houden met de extra broeikasgassen die vliegtuigen hoog in de
lucht uitstoten. Hierdoor zijn vliegtuigen per liter brandstof ruim
dubbel zo schadelijk als voertuigen op de grond.***
De internationale scheepvaart valt nog helemaal buiten het
(inter)nationale klimaatbeleid en is daardoor aan geen enkele
beperking gebonden. Zonder nieuwe maatregelen leidt de groei van de
luchtvaart en de zeescheepvaart ertoe, dat de uitstoot vanuit deze
sectoren jaarlijks harder stijgt dan we in de rest van Nederland in
totaal per jaar besparen.
'Om klimaatverandering daadwerkelijk tegen te gaan, kunnen we onze
ogen niet sluiten voor de enorme toename aan emissies in de scheep- en
luchtvaart. Recent sloeg de Raad van Verkeer en Waterstaat nog alarm:
zonder ingrijpende maatregelen rijst de uitstoot in de transportsector
volledig de pan uit. Het kabinet heeft nog niet laten merken die
boodschap serieus te nemen,' aldus Verhaak van Milieudefensie.
Voetnoten:
*
http://unfccc.int/files/national_reports/annex_i_ghg_inventories/natio
nal_inventories_submissions/application/
x-zip-compressed/nld_2008_nir_15apr.zip
** Elke Reis een Prijs. Januari 2008, VROM Raad, Raad voor V&W, AER,
http://www.raadvenw.nl/extdomein/raadvenw/Publicaties/Adviezen/2008/CO
2.aspx#0
*** Luchtvaart in een energiezuinige EU, Tyndal Climate Institute
i.o.v. Friends of the Earth,
http://www.milieudefensie.nl/verkeer/publicaties/index-luchtvaart.htm