Renault Laguna GT: intens rijplezier en optimale efficiency
(4/16/2008)
De strak vormgegeven en expressieve Renault Laguna GT is de eerste
Renault met het zogenaamde Active Drive chassis met vier gestuurde
wielen (4RD). Deze auto is ontworpen door Renault in samenwerking met
Renault Sport Technologies. De Active Drive techniek staat garant voor
beter manoeuvreren, sportiever rijden en een grotere stuurprecisie
waardoor het optimaal genieten is achter het stuur.
Twee prestatiegerichte, exclusieve motoren met 180 en 205 pk (131 en
150 kW) onderstrepen het sportieve karakter van deze auto. De GT
brengt vernieuwing op de markt van de sportieve hatchback en waarborgt
zorgeloos rijden voor een goede prijs met een fabrieksgarantie van 3
jaar of 150.000 km.
Vijf maanden na de introductie van de Renault Laguna zijn er in
West-Europa al 51.125 Lagunaâs besteld, waarvan de meeste met een
dieselmotor (87%) en in een luxueuze versie (43% Dynamique, 19%
Privilège en 12% Initiale). Ondanks het recent verschijnen van een
groot aantal nieuwe autoâs binnen dit segment blijven de verkopen in
dit segment jaarlijks gemiddeld 6% dalen. De GT versie van de Laguna,
die wordt geleverd met twee specifieke motoren, is een uitzonderlijk
fijne auto die zich richt op rijplezier en efficiënt rijden, een
concept waar veel specialisten zich momenteel op richten. Rijgevoel
krijgt prioriteit dankzij het snel reagerende en nog nauwkeuriger
sturende chassis met vier gestuurde wielen. Ook bij dit ontwerp staat
kwaliteit hoog in het vaandel, waardoor de Laguna comfort en rust
biedt aan alle inzittenden en een actief en passief veiligheidsniveau
heeft dat tot het beste in zijn klasse behoort.
Met een strakke en bijzondere vormgeving behoort de GT tot de
topklasse van de Laguna voor wat betreft (technische) uitrustingen en
motoren. De GT-versie van de Laguna is leverbaar als Hatchback- en
Estate-versie en staat begin juni bij de Nederlandse Renault dealers
in de showroom. Op deze auto wordt een fabrieksgarantie gegeven van 3
jaar of 150.000 km.
Active Drive chassis
Een Active Drive chassis met vier gestuurde wielen biedt veel
voordelen. Naast beter manoeuvreren en sportiever rijden, stuurt de GT
ongekend nauwkeurig. De auto wordt hierdoor intuïtief in de juiste
koers gehouden en biedt daardoor veel rijplezier en een hoog actief
veiligheidsniveau. Ook bij lage snelheden stuurt hij snel en
gemakkelijk. De speciale afstellingen, meer zitcomfort en een
verbeterde controle van de rolneiging van de carrosserie maken dat de
inzittenden de indruk krijgen dat de auto op de spreekwoordelijke
rails rijdt. De afwezigheid van slingerneiging in bochten en de
stuurprecisie zorgen voor veel plezier achter het stuur. Op het gebied
van actieve veiligheid blinkt het Active Drive chassis met vier
gestuurde wielen uit in moeilijke remomstandigheden (asymmetrische
grip, interventie van speciaal afgestelde ESP)en tijdens
uitwijkmanoeuvres (eland- of slalomtest).
Net zo wendbaar als een kleine stadsauto
De GT is dankzij het viewielbesturingssysteem zowel in de stad als op
bochtige wegen beter handelbaar. Onder de 60 km/u draaien de
achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, in een hoek
van maximaal 3,5 graden. Dat heeft twee voordelen: manoeuvreren is
gemakkelijker door de verkleinde draaicirkel en de stuurbewegingen
zijn kleiner door de directere besturing.
De draaicirkel van de Renault Laguna GT wordt met Active Drive met 10%
verkleind ten opzichte van een standaard chassis: van 12,05 m met 18
inch wielen naar slechts 10,80 m (zelfde als van de Clio!). Dus, hoe
groter de hoek van de achterwielen, hoe kleiner de draaicirkel.
Verder zorgt de vierwielbesturing voor kortere stuurbewegingen.
Terwijl er een stuurhoek van 16 graden nodig is voor een
voorwielverdraaiing van één graad bij de standaard Laguna, voldoet
een stuurhoek van 13,5 graden voor hetzelfde effect bij een Laguna met
het Active Drive chassis. Dat betekent dat de bestuurder veel minder
hoeft te sturen en de auto wendbaarder en lichtvoetiger aanvoelt. In
dezelfde bocht hoeft de bestuurder van een Laguna GT veel minder
stuuromwentelingen te maken.
Alsof de auto op de spreekwoordelijke rails rijdt
Vanaf 60 km/u stuurt de nieuwe Laguna veel nauwkeuriger omdat de
achterwielen tegelijk met de voorwielen in dezelfde richting draaien.
De auto is daardoor veel stabieler. Het vierwielbesturingssysteem
biedt weerstand tegen de middelpuntvliedende kracht die in de bocht de
neiging heeft de achterkant uit te laten breken. Het systeem verlegt
de grenzen van het bochtenwerk. Met een draaihoek die in de meeste
situaties kleiner is dan 2 graden wordt de achtertrein onmiddellijk
gestabiliseerd in de ideale koers waardoor de auto stabieler wordt en
er efficiënter wordt gereden. Het Active Drive-systeem zorgt voor
sportiever rijden waarbij de veiligheid altijd gewaarborgd blijft.
Hoog niveau van actieve veiligheid
Het chassis van de GT zorgt ook voor meer veiligheid en een rustiger
rijgedrag tijdens uitwijkmanoeuvres. In noodsituaties kunnen de wielen
in een hoek van 3,5 graden draaien. Het ESP is bij de Laguna GT
ingesteld op een dynamisch en sportief rijgedrag. Het systeem grijpt
daarom later in waardoor een slalombocht sneller en soepeler te nemen
is. ESP werkt alleen als dat nodig is en dan nog heel geleidelijk
omdat deze gekoppeld is aan het draaien van de achterwielen. Via ESP
en ABS herkent de 4WS-computer ook situaties waarin ongelijk geremd
wordt en past hij automatisch de draaiing van de achterwielen aan. De
auto blijft daardoor stabiel en beheersbaar. De bestuurder houdt met
het systeem een veel betere controle over de auto in gevaarlijke
situaties.
Een dynamisch systeem
Het chassis met vierwielbesturing is ontwikkeld door Renault in
samenwerking met Renault Sport Technologies. Het wordt elektronisch
gestuurd; een sensor op de stuurkolom stuurt informatie over de
stuurhoek via het CAN-netwerk naar de 4WS-computer. Deze bevindt zich
achter de achtertrein en ontvangt ook de gegevens over de snelheid van
de auto via ESP/ABS. De computer vergelijkt de waarden van de
stuurhoek met gegevens die hij eerder heeft opgeslagen. Hij weet of
snelle stuurverdraaiingen te maken hebben met sportief rijgedrag of
dat de bestuurder bezig is met een uitwijkmanoeuvre. Afhankelijk
hiervan geeft de computer vervolgens de opdracht voor het draaien van
de achterwielen aan de gasveer van de elektrische schakelaar, die op
de achteras is bevestigd. Door de specifieke afstelling van het
rijgedrag van de auto wordt deze altijd in de ideale koers gehouden op
basis van de informatie over het rijgedrag van de bestuurder en de
reële situatie waarin de auto zich bevindt.
Twee topmotoren
De 2.0 dCi is leider in zijn klasse op het gebied van prestaties en
heeft het riante vermogen van 180 pk (131 kW) bij 3.750 t/min. Met een
maximaal koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 t/min, kan deze
motor snel en gelijkmatig optrekken tot 5.000 t/min. De motor beschikt
over een snel reagerende turbo voor meer power in de lage
toerentallen. Met deze dieselmotor accelereert de GT van 0 tot
100 km/u in 8,5 seconden; de 2.0 dCi legt de 1.000 meter vanuit
staande start in 29,6 seconden af. De motor is uitgerust met een
roetfilter en een sneller koelende EGR-klep waardoor deze nieuwe
versie ook zuinig en milieuvriendelijk is met een gemiddeld verbruik
van 6,5 liter/100 km (172 g CO2 /km). Met de snelle voorgloeibougies
komt de 2.0 dCi 180 pk in actie zodra er op de startknop wordt
gedrukt, ook bij extreem koude temperaturen (-23 oC).
In de benzineversie is de Renault Laguna GT op zijn best met de 2
liter turbo met 16 kleppen: 205 pk (150 kW) bij 5.000 t/min en 300 Nm
beschikbaar vanaf 3.000 t/min. De motor â die Renault ook gebruikt in
de Mégane RS â is afkomstig van Renault Sport en is speciaal
aangepast voor de Renault Laguna GT. De veelzijdigheid wordt
gekenmerkt door een zijdezachte loop en een verrassend snelle reactie
bij sportief gebruik. De benzineversie klimt snel in zijn toeren, mede
dankzij een Twin scroll Turbo. De Renault Laguna GT 2.0T accelereert
van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden. De turbomotor verbruikt slechts
8,2 liter/100 km (194 g CO2 /km).
Uiterlijke GT-kenmerken
Met zijn strakke lijnen is de GT meer dan een gewone sportversie. De
lange, hellende motorkap eindigt in een uitdagende voorzijde met
daarin de karakteristieke grille die we reeds kennen van de andere
sportversies van Renault. De twee luchtinlaten aan de zijkant en de
zwartgetinte koplampunits vormen de finishing touch. De Laguna GT is
voorzien van Bridgestone Potenza banden in de maten 225/45-18. Door de
opengewerkte 18 inch Celsium lichtmetalen wielen zijn de remschijven
vóór met een diameter van 320 mm zichtbaar. Achter hebben de
schijven een diameter van 300 mm. De aerodynamische dorpels
benadrukken het Active Drive chassis en lopen van de voorkant van de
auto tot achter aan de twee uitlaten. De zwartglanzende buitenspiegels
en achterlichten met rookglas maken het sportieve plaatje compleet.
Sportief interieur
Het GT-logo dat trots op de buitenkant van de middenstijl prijkt, zien
we in reliëf terug op het lichtgrijze alcantara-deel van de
rugleuning van de voorstoelen. Net als in alle Laguna-versies is
bijzonder veel aandacht besteed aan het comfort en de waarneembare
kwaliteit in het interieur. Sportieve accenten benadrukken het
exclusieve karakter van de GT-versie: een specifiek 3-spaaks met leder
bekleed sportstuur en grijze siernaden, met geperforeerd aluminium
beklede pedalen, een versnellingspookknop die overgenomen is van de
overige sportmodellen van Renault, met donkergrijs âRivieraâ
leer/alcantara beklede stoelen die extra zijdelingse ondersteuning
bieden. Dat de auto geen enkele concessie doet als het gaat om ultiem
rijplezier, blijkt wel uit de kwaliteit van de materialen, die tot in
de kleinste details is terug te vinden.
Uitrustingen en technieken
Al vanaf het eerste uitrustingsniveau Expression biedt de GT handige
en luxueuze uitrustingen. Voor het nodige comfort in de auto zorgt de
automatische Soft-Auto-Fast airconditioning met gescheiden instelling
waarvan de kringloopfunctie wordt aangestuurd door een
vervuilingsensor.
Het akoestische niveau is hoog omdat hier van meet af aan rekening mee
werd gehouden bij het ontwerpen van de Renault Laguna. Ook het
rijcomfort is optimaal door de automatische parkeerrem, de
snelheidsregelaar/-begrenzer en de automatische activering van de
koplampen en de ruitenwissers. Wat veiligheid betreft wordt niets aan
het toeval overgelaten: naast een hoge actieve veiligheid bieden de
Laguna en de GT-versie een hoog niveau van passieve veiligheid zoals
wordt aangetoond door de score bij de EuroNcap crashtest. De
belangrijkste innovatie schuilt in de bescherming bij een zijdelingse
aanrijding door de dubbele sensor die gekoppeld is aan de zij-airbags
van de nieuwste generatie.
Met het Active Drive chassis en de seriegeproduceerde speciale motoren
is de GT een zogenaamde âimagoversieâ. Deze auto is het summum van
zorgeloos rijplezier.
Techniek ten behoeve van prestaties
In de jaren â80 waren de meeste systemen met viergestuurde wielen
mechanisch, waarbij de achterwielen aan de voorwielen waren gekoppeld
met vaste draaihoeken om onregelmatigheden in het rijden te
compenseren (correctie bij onderstuur bijvoorbeeld). Met de komst van
het ESP-systeem kwam er een beter systeem op de markt waardoor de
vierwielgestuurde systemen de daaropvolgende jaren verdwenen. Tegen
het einde van de jaren â90 ontwikkelden een aantal constructeurs,
waaronder Nissan, systemen die werkten met elektrische, zelfs
hydraulische actuatoren om nieuwe dynamische eigenschappen aan het
chassis te geven. Een elektronische besturing van de achterwielen
maakt een fijnere afstelling van het rijgedrag van de auto mogelijk,
met name bij achterwielaangedreven autoâs.
Het Active Drive systeem gaat nog verder door dynamisch en snel te
reageren, wat bij de GT resulteert in opmerkelijke kwaliteiten. Naast
de complexe interpretatie van het gedrag van de auto, het registreren
van het rijgedrag van de bestuurder in real time (iedere 10 ms) en het
vermogen te reageren op basis van rijparameters, gebruikt het Active
Drive chassis van de nieuwe Laguna GT ook de actieve
veiligheidselementen in de auto om in onverwachte omstandigheden te
zorgen voor meer rust, efficiency en stabiliteit.
Prijzen
Prijzen voor de Laguna GT beginnen bij ⬠36.900 voor de 2.0 16V T 205
Hatchback-uitvoering. Het dieselaanbod begint bij ⬠40.850. De
Estate-versie kent een meerprijs van
⬠1200.
De Laguna GT kan al geleast worden vanaf 699 euro per maand op basis
van full operational lease 48 mnd / 20.000 km per jaar bij Renault
Business Finance. Het leasebedrag is exclusief vervangend vervoer,
brandstof en BTW.
Introductieaanbod
In de periode mei tot september 2008, biedt Renault de Laguna GT voor
een scherpe prijs aan; de klant krijgt de GT-uitvoering voor de prijs
van een vergelijkbare Dynamique-uitvoering (voorzien van metaalkleur,
17 inch wielen en het intropakket bestaande uit meesturende
bi-xenonverlichting, handsfreekaart, parkeersensoren).
Ook de leaseprijs waarvoor Renault Business Finance de GT-versie
aanbiedt is zéér concurrerend; de auto kan geleast worden vanaf 659
euro per maand op basis van full operational lease 48 mnd / 20.000 km
per jaar.
AutoRai