AutoRai

Renault Laguna GT: intens rijplezier en optimale efficiency

(4/16/2008)
De strak vormgegeven en expressieve Renault Laguna GT is de eerste Renault met het zogenaamde Active Drive chassis met vier gestuurde wielen (4RD). Deze auto is ontworpen door Renault in samenwerking met Renault Sport Technologies. De Active Drive techniek staat garant voor beter manoeuvreren, sportiever rijden en een grotere stuurprecisie waardoor het optimaal genieten is achter het stuur.

Twee prestatiegerichte, exclusieve motoren met 180 en 205 pk (131 en 150 kW) onderstrepen het sportieve karakter van deze auto. De GT brengt vernieuwing op de markt van de sportieve hatchback en waarborgt zorgeloos rijden voor een goede prijs met een fabrieksgarantie van 3 jaar of 150.000 km.

Vijf maanden na de introductie van de Renault Laguna zijn er in West-Europa al 51.125 Lagunaâs besteld, waarvan de meeste met een dieselmotor (87%) en in een luxueuze versie (43% Dynamique, 19% Privilège en 12% Initiale). Ondanks het recent verschijnen van een groot aantal nieuwe autoâs binnen dit segment blijven de verkopen in dit segment jaarlijks gemiddeld 6% dalen. De GT versie van de Laguna, die wordt geleverd met twee specifieke motoren, is een uitzonderlijk fijne auto die zich richt op rijplezier en efficiënt rijden, een concept waar veel specialisten zich momenteel op richten. Rijgevoel krijgt prioriteit dankzij het snel reagerende en nog nauwkeuriger sturende chassis met vier gestuurde wielen. Ook bij dit ontwerp staat kwaliteit hoog in het vaandel, waardoor de Laguna comfort en rust biedt aan alle inzittenden en een actief en passief veiligheidsniveau heeft dat tot het beste in zijn klasse behoort.

Met een strakke en bijzondere vormgeving behoort de GT tot de topklasse van de Laguna voor wat betreft (technische) uitrustingen en motoren. De GT-versie van de Laguna is leverbaar als Hatchback- en Estate-versie en staat begin juni bij de Nederlandse Renault dealers in de showroom. Op deze auto wordt een fabrieksgarantie gegeven van 3 jaar of 150.000 km.

Active Drive chassis
Een Active Drive chassis met vier gestuurde wielen biedt veel voordelen. Naast beter manoeuvreren en sportiever rijden, stuurt de GT ongekend nauwkeurig. De auto wordt hierdoor intuïtief in de juiste koers gehouden en biedt daardoor veel rijplezier en een hoog actief veiligheidsniveau. Ook bij lage snelheden stuurt hij snel en gemakkelijk. De speciale afstellingen, meer zitcomfort en een verbeterde controle van de rolneiging van de carrosserie maken dat de inzittenden de indruk krijgen dat de auto op de spreekwoordelijke rails rijdt. De afwezigheid van slingerneiging in bochten en de stuurprecisie zorgen voor veel plezier achter het stuur. Op het gebied van actieve veiligheid blinkt het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen uit in moeilijke remomstandigheden (asymmetrische grip, interventie van speciaal afgestelde ESP)en tijdens uitwijkmanoeuvres (eland- of slalomtest).

Net zo wendbaar als een kleine stadsauto
De GT is dankzij het viewielbesturingssysteem zowel in de stad als op bochtige wegen beter handelbaar. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, in een hoek van maximaal 3,5 graden. Dat heeft twee voordelen: manoeuvreren is gemakkelijker door de verkleinde draaicirkel en de stuurbewegingen zijn kleiner door de directere besturing.

De draaicirkel van de Renault Laguna GT wordt met Active Drive met 10% verkleind ten opzichte van een standaard chassis: van 12,05 m met 18 inch wielen naar slechts 10,80 m (zelfde als van de Clio!). Dus, hoe groter de hoek van de achterwielen, hoe kleiner de draaicirkel.

Verder zorgt de vierwielbesturing voor kortere stuurbewegingen. Terwijl er een stuurhoek van 16 graden nodig is voor een voorwielverdraaiing van één graad bij de standaard Laguna, voldoet een stuurhoek van 13,5 graden voor hetzelfde effect bij een Laguna met het Active Drive chassis. Dat betekent dat de bestuurder veel minder hoeft te sturen en de auto wendbaarder en lichtvoetiger aanvoelt. In dezelfde bocht hoeft de bestuurder van een Laguna GT veel minder stuuromwentelingen te maken.

Alsof de auto op de spreekwoordelijke rails rijdt Vanaf 60 km/u stuurt de nieuwe Laguna veel nauwkeuriger omdat de achterwielen tegelijk met de voorwielen in dezelfde richting draaien. De auto is daardoor veel stabieler. Het vierwielbesturingssysteem biedt weerstand tegen de middelpuntvliedende kracht die in de bocht de neiging heeft de achterkant uit te laten breken. Het systeem verlegt de grenzen van het bochtenwerk. Met een draaihoek die in de meeste situaties kleiner is dan 2 graden wordt de achtertrein onmiddellijk gestabiliseerd in de ideale koers waardoor de auto stabieler wordt en er efficiënter wordt gereden. Het Active Drive-systeem zorgt voor sportiever rijden waarbij de veiligheid altijd gewaarborgd blijft.

Hoog niveau van actieve veiligheid
Het chassis van de GT zorgt ook voor meer veiligheid en een rustiger rijgedrag tijdens uitwijkmanoeuvres. In noodsituaties kunnen de wielen in een hoek van 3,5 graden draaien. Het ESP is bij de Laguna GT ingesteld op een dynamisch en sportief rijgedrag. Het systeem grijpt daarom later in waardoor een slalombocht sneller en soepeler te nemen is. ESP werkt alleen als dat nodig is en dan nog heel geleidelijk omdat deze gekoppeld is aan het draaien van de achterwielen. Via ESP en ABS herkent de 4WS-computer ook situaties waarin ongelijk geremd wordt en past hij automatisch de draaiing van de achterwielen aan. De auto blijft daardoor stabiel en beheersbaar. De bestuurder houdt met het systeem een veel betere controle over de auto in gevaarlijke situaties.

Een dynamisch systeem
Het chassis met vierwielbesturing is ontwikkeld door Renault in samenwerking met Renault Sport Technologies. Het wordt elektronisch gestuurd; een sensor op de stuurkolom stuurt informatie over de stuurhoek via het CAN-netwerk naar de 4WS-computer. Deze bevindt zich achter de achtertrein en ontvangt ook de gegevens over de snelheid van de auto via ESP/ABS. De computer vergelijkt de waarden van de stuurhoek met gegevens die hij eerder heeft opgeslagen. Hij weet of snelle stuurverdraaiingen te maken hebben met sportief rijgedrag of dat de bestuurder bezig is met een uitwijkmanoeuvre. Afhankelijk hiervan geeft de computer vervolgens de opdracht voor het draaien van de achterwielen aan de gasveer van de elektrische schakelaar, die op de achteras is bevestigd. Door de specifieke afstelling van het rijgedrag van de auto wordt deze altijd in de ideale koers gehouden op basis van de informatie over het rijgedrag van de bestuurder en de reële situatie waarin de auto zich bevindt.

Twee topmotoren
De 2.0 dCi is leider in zijn klasse op het gebied van prestaties en heeft het riante vermogen van 180 pk (131 kW) bij 3.750 t/min. Met een maximaal koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 t/min, kan deze motor snel en gelijkmatig optrekken tot 5.000 t/min. De motor beschikt over een snel reagerende turbo voor meer power in de lage toerentallen. Met deze dieselmotor accelereert de GT van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden; de 2.0 dCi legt de 1.000 meter vanuit staande start in 29,6 seconden af. De motor is uitgerust met een roetfilter en een sneller koelende EGR-klep waardoor deze nieuwe versie ook zuinig en milieuvriendelijk is met een gemiddeld verbruik van 6,5 liter/100 km (172 g CO2 /km). Met de snelle voorgloeibougies komt de 2.0 dCi 180 pk in actie zodra er op de startknop wordt gedrukt, ook bij extreem koude temperaturen (-23 oC).

In de benzineversie is de Renault Laguna GT op zijn best met de 2 liter turbo met 16 kleppen: 205 pk (150 kW) bij 5.000 t/min en 300 Nm beschikbaar vanaf 3.000 t/min. De motor â die Renault ook gebruikt in de Mégane RS â is afkomstig van Renault Sport en is speciaal aangepast voor de Renault Laguna GT. De veelzijdigheid wordt gekenmerkt door een zijdezachte loop en een verrassend snelle reactie bij sportief gebruik. De benzineversie klimt snel in zijn toeren, mede dankzij een Twin scroll Turbo. De Renault Laguna GT 2.0T accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden. De turbomotor verbruikt slechts 8,2 liter/100 km (194 g CO2 /km).

Uiterlijke GT-kenmerken
Met zijn strakke lijnen is de GT meer dan een gewone sportversie. De lange, hellende motorkap eindigt in een uitdagende voorzijde met daarin de karakteristieke grille die we reeds kennen van de andere sportversies van Renault. De twee luchtinlaten aan de zijkant en de zwartgetinte koplampunits vormen de finishing touch. De Laguna GT is voorzien van Bridgestone Potenza banden in de maten 225/45-18. Door de opengewerkte 18 inch Celsium lichtmetalen wielen zijn de remschijven vóór met een diameter van 320 mm zichtbaar. Achter hebben de schijven een diameter van 300 mm. De aerodynamische dorpels benadrukken het Active Drive chassis en lopen van de voorkant van de auto tot achter aan de twee uitlaten. De zwartglanzende buitenspiegels en achterlichten met rookglas maken het sportieve plaatje compleet.

Sportief interieur
Het GT-logo dat trots op de buitenkant van de middenstijl prijkt, zien we in reliëf terug op het lichtgrijze alcantara-deel van de rugleuning van de voorstoelen. Net als in alle Laguna-versies is bijzonder veel aandacht besteed aan het comfort en de waarneembare kwaliteit in het interieur. Sportieve accenten benadrukken het exclusieve karakter van de GT-versie: een specifiek 3-spaaks met leder bekleed sportstuur en grijze siernaden, met geperforeerd aluminium beklede pedalen, een versnellingspookknop die overgenomen is van de overige sportmodellen van Renault, met donkergrijs âRivieraâ leer/alcantara beklede stoelen die extra zijdelingse ondersteuning bieden. Dat de auto geen enkele concessie doet als het gaat om ultiem rijplezier, blijkt wel uit de kwaliteit van de materialen, die tot in de kleinste details is terug te vinden.

Uitrustingen en technieken
Al vanaf het eerste uitrustingsniveau Expression biedt de GT handige en luxueuze uitrustingen. Voor het nodige comfort in de auto zorgt de automatische Soft-Auto-Fast airconditioning met gescheiden instelling waarvan de kringloopfunctie wordt aangestuurd door een vervuilingsensor.

Het akoestische niveau is hoog omdat hier van meet af aan rekening mee werd gehouden bij het ontwerpen van de Renault Laguna. Ook het rijcomfort is optimaal door de automatische parkeerrem, de snelheidsregelaar/-begrenzer en de automatische activering van de koplampen en de ruitenwissers. Wat veiligheid betreft wordt niets aan het toeval overgelaten: naast een hoge actieve veiligheid bieden de Laguna en de GT-versie een hoog niveau van passieve veiligheid zoals wordt aangetoond door de score bij de EuroNcap crashtest. De belangrijkste innovatie schuilt in de bescherming bij een zijdelingse aanrijding door de dubbele sensor die gekoppeld is aan de zij-airbags van de nieuwste generatie.

Met het Active Drive chassis en de seriegeproduceerde speciale motoren is de GT een zogenaamde âimagoversieâ. Deze auto is het summum van zorgeloos rijplezier.

Techniek ten behoeve van prestaties
In de jaren â80 waren de meeste systemen met viergestuurde wielen mechanisch, waarbij de achterwielen aan de voorwielen waren gekoppeld met vaste draaihoeken om onregelmatigheden in het rijden te compenseren (correctie bij onderstuur bijvoorbeeld). Met de komst van het ESP-systeem kwam er een beter systeem op de markt waardoor de vierwielgestuurde systemen de daaropvolgende jaren verdwenen. Tegen het einde van de jaren â90 ontwikkelden een aantal constructeurs, waaronder Nissan, systemen die werkten met elektrische, zelfs hydraulische actuatoren om nieuwe dynamische eigenschappen aan het chassis te geven. Een elektronische besturing van de achterwielen maakt een fijnere afstelling van het rijgedrag van de auto mogelijk, met name bij achterwielaangedreven autoâs.

Het Active Drive systeem gaat nog verder door dynamisch en snel te reageren, wat bij de GT resulteert in opmerkelijke kwaliteiten. Naast de complexe interpretatie van het gedrag van de auto, het registreren van het rijgedrag van de bestuurder in real time (iedere 10 ms) en het vermogen te reageren op basis van rijparameters, gebruikt het Active Drive chassis van de nieuwe Laguna GT ook de actieve veiligheidselementen in de auto om in onverwachte omstandigheden te zorgen voor meer rust, efficiency en stabiliteit.

Prijzen
Prijzen voor de Laguna GT beginnen bij ⬠36.900 voor de 2.0 16V T 205 Hatchback-uitvoering. Het dieselaanbod begint bij ⬠40.850. De Estate-versie kent een meerprijs van
⬠1200.

De Laguna GT kan al geleast worden vanaf 699 euro per maand op basis van full operational lease 48 mnd / 20.000 km per jaar bij Renault Business Finance. Het leasebedrag is exclusief vervangend vervoer, brandstof en BTW.

Introductieaanbod
In de periode mei tot september 2008, biedt Renault de Laguna GT voor een scherpe prijs aan; de klant krijgt de GT-uitvoering voor de prijs van een vergelijkbare Dynamique-uitvoering (voorzien van metaalkleur, 17 inch wielen en het intropakket bestaande uit meesturende bi-xenonverlichting, handsfreekaart, parkeersensoren). Ook de leaseprijs waarvoor Renault Business Finance de GT-versie aanbiedt is zéér concurrerend; de auto kan geleast worden vanaf 659 euro per maand op basis van full operational lease 48 mnd / 20.000 km per jaar.