Partij van de Arbeid

Paul Tang reageert op webdiscussie topinkomens

16-04-2008 02:11

Bezoekers van de website konden de afgelopen weken discussiëren over de vraag of er maatregelen moeten worden genomen om de excessen in de topinkomens aan te pakken. PvdA Tweede-Kamerlid Paul Tang gaat uitgebreid in op de reacties.

Inmiddels heeft de ministerraad ingestemd met een vijftal maatregelen van minister Bos om excessieve topinkomens aan te pakken. Lees het artikel >

Reactie Paul Tang op de discussie
Er zijn niet alleen veel maar ook veel verschillende reacties binnengekomen, variërend van topinkomens zijn een nevenonderwerp tot het lijkt mij vanzelfsprekend dat de PvdA zich hiervoor inzet, van aanpakken kan maar moet niet of juist moet maar kan niet. Met zo veel verschillende reacties is een discussie erg nuttig. Laat ik ingaan op een viertal in het oog springende punten van de discussie:

Afgunst?
De maatschappelijke opwinding over topinkomens is niet (alleen) ingegeven door afgunst. Op het spel staat een rechtvaardige verdeling. Ik heb moeite met een vaste verhouding tussen het laagste en het hoogste inkomen. Het ontkent dat we mensen de economische vrijheid bieden en willen bieden.

Dat laat onverlet dat ik veel inkomens te hoog vind. Zonder de mogelijkheden van topverdieners wezenlijk aan te tasten, is een deel van de topinkomens te bestemmen voor mensen die nauwelijks de mogelijkheden hebben om te ontsnappen aan hun armoede, om zonder schaamte aan het maatschappelijke verkeer deel te nemen.

Zelfregulering?
Wouter Bos heeft onder meer voorgesteld om de vertrekvergoedingen te belasten. Deze maatregel is meer dan een belasting op buitensporige handdrukken. Het is een signaal dat zelfregulering regulerend moet zijn. De bepaling in de code Tabaksblat dat de vertrekvergoeding niet meer dan een jaarsalaris mocht zijn, is door weinig ondernemingen nageleefd.

Het signaal is derhalve dat stelselmatige schending van een bepaling zal leiden tot ingrepen door de politiek. Met dit signaal zal de code aan kracht winnen. Dat is nodig. De verantwoordelijke commissarissen zijn nog te lankmoedig. Harde regels kunnen zo nuttig zijn. Ze zorgen ervoor dat commissarissen niet toegeven aan de druk van bestuurders om hun beloningsbeleid bij te stellen. Ze zijn daarom nodig om de relatie tussen beloning en prestaties te herstellen.

Maatregelen?
Waarom stijgen de topinkomens zoveel sneller dan die van u en mij? Die vraag is opvallend afwezig in de discussie. Zelf ben ik door die vraag geboeid. Het is niet de internationalisering van de markt voor bestuurders. Die markt is niet zo internationaal. Bovendien zouden door internationalisering de topinkomens het ene land omhoog moeten gaan maar in het andere land omlaag. Dat laatste is niet het geval.

Internationalisering speelt wel een rol, op misschien onverwachte manieren. De beursgenoteerde ondernemingen expanderen internationaal, vaak door overnames. Hierdoor worden deze ondernemingen groter, en de inkomens voor bestuurders hoger. Empirische studies laten zien dat dit effect bestaat maar zeker niet belangrijk genoeg is om de stijging van topinkomens te verklaren.

Belangrijker is dat de normen voor bestuurders aan het veranderen zijn. Door internationalisering wordt de referentiegroep anders. Bestuurders vergelijken zichzelf niet met bestuurders in eigen land maar met bestuurders elders. Hierin past een recent bericht in de Volkskrant dat juist bij de Angelsaksische bedrijven de inkomens hoger zijn dan bij andere, meer Rijnlandse bedrijven. Shell versus Akzo, Van der Veer versus Wijers.

Hiermee vervaagt het onderscheid tussen symbolische en effectieve maatregelen om de ontwikkeling van topinkomens in goede banen te leiden. Symbolische maatregelen kunnen ook effectief zijn en effectieve maatregelen kunnen ook symbolisch van waarde zijn. Vestigingsklimaat

Wat zijn de gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven? Er bestaat het idee dat het aanpakken van topinkomens zal leiden tot een uittocht van het bedrijfsleven. Sterker nog, iemand als Tilmant, topman bij ING, heeft in een interview met het FD zich uitgelaten dat zelfs de discussie over topinkomens al slecht voor het vestigingsklimaat is.

Zelf ben ik er niet beducht voor dat discussies over en maatregelen tegen excessen een negatief effect op de Nederlandse economie zullen hebben. De internationale markt voor bestuurders is verre van perfect: er zijn grote verschillen in beloning. Bovendien lijken de verschillen niet kleiner te worden. Zeker in de Anglo-Saksische landen zijn de inkomens in de afgelopen 20 jaar fors, zeer fors gegroeid. Daarbij komt dat ik ernstig betwijfel of één persoon het verschil voor een grote beursgenoteerde onderneming maakt. De Mythe van Superman noemt Simon Bult dit. Die mythe zou betekenen dat de Nederlandse ondernemingen buitengewoon fragiel en kwetsbaar zijn.

Het tegendeel is waar: discussie over en maatregelen tegen excessen maken het Nederlandse bedrijfsleven sterker. Dat bedrijfsleven is erbij gebaat dat tegenover topinkomens topprestaties komen te staan. Nu is te constateren dat de relatie tussen inkomen en prestatie vaak ver te zoeken is. Het herstellen van deze relatie zal ook de arbeidsverhoudingen in bedrijven bevorderen.

Kortom?
De norm is een eerlijke verdeling van welvaart. Maatregelen herbevestigen deze norm, zeker als er excessen zijn en als tegenover beloning geen prestaties staat. Juist van bestuurders mag gevraagd worden zich te matigen. De gevolgen voor het vestigingsklimaat zijn relevant maar zullen bepaald meevallen. De angst hiervoor is overdreven, en wordt overdreven.'

Bekijk de stelling en de discussie >