Gemeente Arnhem

Arnhem en Nijmegen geven bèta en techniek een thuis (14-04-2008) B4You maakt technisch studeren en werken attractiever

De gemeente Arnhem gaat samen met 21 partners in de Stadsregio Arnhem Nijmegen bèta en techniek aantrekkelijker maken. De vraag van het bedrijfsleven naar specialisten met een bètatechnische opleiding groeit, terwijl de animo onder jongeren voor deze richting achterblijft. Bedrijfsleven, onderwijs en overheid slaan de handen ineen in het project B4You. Rita Weeda, wethouder Economische Zaken van Arnhem, en de partners ondertekenen het regio-arrangement tijdens een bijeenkomst op woensdag 16 april van 15.00 tot 18.00 uur in 52degrees, Jonkerbosplein 52 in Nijmegen.

Het Kenniscentrum Bètatechniek heeft het initiatief voor de regionale aanpak genomen samen met de Stadsregio en de Industriële Kring Nijmegen. Voor heel Nederland is er het Actieplan Bèta/Techniek. Het aanbod van technische kennisintensieve banen neemt toe, de belangstelling voor deze beroepsopleiding neemt af. Om deze ontwikkeling om te keren, moeten onderwijs en bedrijfsleven aantrekkelijker onderwijsmogelijkheden en banen bieden. Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs krijgen straks een uitnodigende presentatie van de opleidings- en beroepsmogelijkheden in de bètatechniek. De opleiding zelf wordt nog sterker op de praktijk gericht, met ruime kansen op stages en banen. Bedrijven bieden hun medewerkers (extra) groei- en opleidingsmogelijkheden. Het (voorbereidend) middelbaar - en hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs werken aan breed toegankelijke kennis van de techniek.

Inzet van de overheid
Stadsregio Arnhem Nijmegen en gemeenten scheppen een vestigingsklimaat om bètatechnici voor de regio te winnen en om bedrijven te werven. De regio ontwikkelt een aantal high tech - werklocaties zoals de Kleefse Waard. De overheid zet zich in voor de regiobranding (dat is: een merk maken van de regio Arnhem Nijmegen): de campagne Cool Region Arnhem Nijmegen zet deze regio met haar kwaliteiten neer als een merk. B4You krijgt een plaats in drie vensters van deze campagne: cool education, places & companies.