Gemeente Ede

nummer 074 / Ede, 14 april 2008

Voorleeshulp en koppeling vergunningen aan Google Maps Nieuwe toepassingen op www.ede.nl

Woensdag 16 april opent wethouder Frank van Zuilen twee nieuwe toepassingen op de website van de gemeente Ede: een voorleeshulp en een koppeling van vergunningaanvragen aan Google Maps.

Vergunningen gekoppeld aan Google Maps
Wekelijks publiceert de gemeente alle aangevraagde en verleende vergunningen. Het gaat om bouw-, sloop-, milieu-, horeca-, kap- of inritvergunningen. Deze zijn al jaren op de website van de gemeente Ede te vinden. Nieuw is dat dit nu geautomatiseerd gebeurt door een directe koppeling tussen de vergunningensoftware en de website. De gegevens zijn daarmee altijd actueel. Zodra een vergunningaanvraag is ingevoerd in het systeem, is deze te zien op de website. Daarmee loopt de gemeente landelijk voorop. Ook worden de gegevens getoond op een kaart en luchtfoto door een koppeling met Google Maps. Deze toepassing is ontwikkeld door REM Automatisering, de leverancier van het vergunningensysteem.

Voorleeshulp
De voorleeshulp leest informatie op de website hardop voor. De voorleeshulp biedt hulp aan mensen met leesmoeilijkheden (laaggeletterden en dyslectici). Wanneer de bezoeker met de cursor over de tekst gaat, wordt de tekst met een tweekleurige meeleescursor of in een vergrotingsvenster getoond. De gebruiker bepaalt zelf wat voor een soort stem hij wilt horen en ook het tempo is in te stellen. De voorleeshulp (met de naam BrowseAloud) kan via een icoontje op www.ede.nl gratis worden gedownload en geïnstalleerd. De voorleeshulp komt tegemoet aan een wens van de gemeenteraad. Zij ziet in de voorleeshulp een manier om de communicatie tussen de gemeente Ede en (een deel van) de inwoners te verbeteren.

Ede beter, makkelijk voor u!
Deze twee nieuwe toepassingen op de website komen voort uit het programma dat erop gericht is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren. De slogan: Ede beter, makkelijk voor u geeft aan dat de gemeente werkt aan verbeteringen om het voor de inwoners gemakkelijker te maken. Daarbij worden alle vormen van dienstverlening onder de loep genomen: digitaal (website en email), post, balie en telefoon.
---