Provincie Zuid-Holland
Vergadering Gedeputeerde Staten 15 april 2008
---
VERGADERING GEDEPUTEERDE STATEN 15 APRIL 2008
Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 15 april 2008. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder Stateninformatie.
Streekplanherziening voor RijnGouwelijn-West, Rijnlandroute en Valkenburg
Om de ruimtelijke ontwikkelingen voor de drie projecten RijnGouwelijn-West, de RijnlandRoute en Vliegveld Valkenburg mogelijk te maken, is het noodzakelijk het streekplan Zuid-Holland West 2003 te herzien. De ontwerp streekplanherziening As Leiden Katwijk en de bijbehorende PlanMER (Milieueffectrapportage) zijn door het college van Gedeputeerde Staten vastgesteld.
De streekplanherziening zal op 17 april worden behandeld in de Provincale Planologische commissie (PPC), de commissie die adviseert over ruimtelijke plannen. In de subcommissie West van Provinciale Staten van 14 mei wordt een besluit genomen over de ter inzagelegging van de herziening. Van 3 juni tot en met 15 juli ligt de voorgestelde streekplanherziening ter inzage. Naar verwachting zal de herziening op 10 december 2008 worden vastgesteld door Provinciale Staten.
Zie verder het persbericht.
Vergunning voor kolencentrale E.ON Maasvlakte
De provincies Zuid-Holland en Zeeland hebben E.ON Benelux N.V. een vergunning verleend op grond van de Natuurbeschermingswet 1998. Het gaat om de vergunning voor de bouw en exploitatie van een nieuwe kolen/biomassagestookte elektriciteitscentrale op de Maasvlakte te Rotterdam.
In de vergunning heeft de provincie Zuid-Holland beoordeeld of de nieuwe centrale effecten heeft op de natuurbeschermingsgebieden "Duinen Goeree & Kwade Hoek" en "Voornes Duin" (zogeheten Natura 2000-gebieden). Ook zijn de gevolgen bekeken voor de beschermde natuurmonumenten Solleveld en Kapittelduinen. De provincie Zeeland heeft de effecten van deze
nieuwe centrale op het Natura 2000-gebied Voordelta beoordeeld. Zie verder het persbericht.
Deelname Zuid-Holland aan landelijk Fonds Cultuurparticipatie
De provincie Zuid-Holland neemt deel aan het nieuwe landelijke Fonds Cultuurparticipatie. GS besloten op 8 april om een intentieverklaring met die strekking aan de minister van OCW te sturen. Het Fonds is de opvolger van het Actieprogramma Cultuurbereik en omvat een programma cultuurparticipatie voor de jaren 2009-2012. Doel is dat alle inwoners, te beginnen bij jongeren, actief in aanraking komen met een cultuurdiscipline.
Tot het einde van de zomer heeft de provincie de tijd om een definitieve aanvraag in te dienen bij het Fonds. Die aanvraag wordt opgesteld met bijdragen van de betrokken organisaties in het veld, en moet in juni worden goedgekeurd door Provinciale Staten. Het Fonds heeft voor Zuid-Holland maximaal ¤ 1.460.552 beschikbaar voor gemeenten met minder dan 90.000 inwoneers. De provincie draagt per project even veel bij als het rijk, waardoor het totale budget voor cultuurparticipatie zo'n 3 miljoen euro per jaar bedraagt. Gemeenten met meer dan 90.000 inwoners kunnen direct een aanvraag indienen bij het Fonds.
Beslist de provincie snel genoeg?
Als de provincie te laat is met de afhandeling van aanvragen en bezwaarschriften, dan heeft de aanvrager/indiener recht op 20 euro voor elke dag dat de provincie in gebreke blijft. Hierbij geldt een maximum van 1.000 euro. Deze maatregel trad in werking op 1 mei 2006 (Verordening dwangsom bij niet tijdig beslissen) en is bedoeld om de dienstverlening van de provincie te verbeteren. Nu is de werking van de verordening geëvalueerd over de periode tot 30 november 2007.
In het algemeen houdt de provincie zich goed aan de termijnen, wordt ook duidelijk uit ander onderzoek. De huidige evaluatie geeft aan dat weinig gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om een ingebrekestelling in te dienen, zowel absoluut als procentueel. In slechts drie gevallen is besloten een vergoeding toe te kennen. In 2009 treedt een soortgelijke landelijke regeling in werking.
Gedragscode provinciale infrastructuur in het kader van de Flora- en Faunawet
De provincie moet bij de inpassing van infrastructuur onder andere rekening houden met de regels uit de Flora- en Faunawet. Ook het beheer en onderhoud van wegen vallen onder deze regels. Binnen het Interprovinciaal Overleg is een gedragscode opgesteld die bepaalt hoe je omgaat met die gevallen waarin werkzaamheden aan infrastructuur op gespannen voet staan met behoud van planten- en diersoorten. Nu moet voor elk van die gevallen vrijstelling worden aangevraagd. Met het vaststellen van de gedragscode is dat niet meer nodig. In de gedragscode staat welke voorzorgsmaatregelen nodig zijn om de beschermde planten- en diersoorten te ontzien. De gedragscode heeft voornamelijk betrekking op werkzaamheden zoals het jaarlijks onderhoud aan bermen, bermsloten, vaarwegoevers en recreatieterreinen of keien ruimtelijke ingrepen, zoals de aanleg van rotondes en de inrichting van een recreatiegebied.
Een integraal maritiem beleid voor de Europese Unie
In het najaar van 2007 publiceerde de Europese Commissie het Actieplan Maritiem Beleid waarin zij aankondigt welke acties de Commissie in 2008 en 2009 gaat ondernemen. Het maritiem beleid van de Europese Unie wordt in Nederland door de kustprovincies aangepakt. Door de krachten te bundelen, kunnen zij namelijk meer dossiers volgen en is de Europese belangenbehartiging effectiever.
De Kustprovincies zullen er op toezien dat de Commissie de acties uit het plan ook daadwerkelijk uitvoert. Met elkaar hebben ze afgesproken welke acties ze oppakken als lobbydossier dus waar ze (pro)actief invloed willen uitoefenen om Europese beleidsvorming af te stemmen op Provinciale beleidsvorming.
Op basis van verschillende maritieme belangen, is per kustprovincie een lijst met lobbydossiers samengesteld. Gezien de ambities rond het Kustprogramma, klimaat en de relatie met het Havenbedrijf Rotterdam richt de provincie Zuid-Holland zich op de dossiers onder ruimtelijke ontwikkeling, milieu en havenbeleid & transport.
Statenvragen (CDA) beleid verkeersveiligheid en praktische invulling
Statenleden van het CDA hebben vragen gesteld over de verkeersveiligheid op drie provinciale wegen, te weten de geplande rotonde op N 215 bij Oude Tonge en de bushalte ter plaatse, het verdwijnen van de uitvoegstroken op de N 207 bij Rijnsaterswoude en het ontbreken van een extra aansluiting op de N 219 bij Nieuwerkerk a/d IJssel waardoor veel sluipverkeer ontstaat.
Gedeputeerde Staten antwoorden dat de provincie samen met de gemeente en het waterschap een verkenning is gestart naar de verschillende manieren waarop de N 215 ontsloten kan worden. Eind december is aan de gemeente toegezegd een evaluatie te houden naar de bushalte. Deze evaluatie wordt nu uitgevoerd. Op basis van de resultaten van de verkenning en de evaluatie kiest de provincie in overleg met de gemeente en het waterschap een voorkeursvariant. Naast verkeersveiligheid speelt ook doorstroming, de gevolgen voor het openbaar vervoer en de ontsluiting een rol bij deze afweging tussen de varianten.
Ten aanzien van de N 207 zijn Gedeputeerde Staten van mening dat het verwijderen van de uitvoegstroken geen verkeersonveilige situatie oplevert. Verder vinden zij dat de N 219 de huidige twee rotondes, die de wijken Esse Hoog en Esse Laag gezien de grootte van de wijken, voldoen. Een extra aansluiting zou nadelig zijn voor de doorstroming op de N 219. Infrastructurele plannen worden getoetst op zowel verkeersveiligheid als bereikbaarheid en omgevingskwaliteit.
Het volledige antwoord op PS vraag nr. 2143 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.
Zuid-Holland dingt met Brouwersdam mee naar Europese subsidie
Zuid-Holland gaat meedoen aan het Europese project MEET. MEET staat voor de Engelse woorden mobility, environment, event en traffic. De integrale bereikbaarheidsinitiatieven binnen het project Brouwersdam sluiten hier goed bij aan. Dit project is erop gericht om, samen met onder meer de gemeenten Goedereede en Schouwen-Duiveland, de ondernemers en de provincie Zeeland, het gebied Brouwersdam te ontwikkelen tot trendsettend strand- en watersportcentrum. Daarvoor is in november 2007 de Economische Visie Brouwersdam opgesteld. Voor de integrale bereikbaarheid gaat het om plannen voor vaarverbindingen (watertaxi), een historische stoomtram en een betere en toeristische benutting van bestaande vervoersmogelijkheden (Goereebus).
Voor het gehele project MEET wordt samen met andere (buitenlandse) partners een subsidieaanvraag ingediend bij de Europese Unie. In september dit jaar besluit de EU of deze wordt goedgekeurd.
Provincie vraagt aandacht voor ziekenhuis Dirksland
De provincie is ongerust over toekomst van de Spoedeisende Hulp van het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland. Een wijziging van de financiering van de ziekenhuizen per 1 januari 2009 kan er volgens de provincie toe leiden dat acute zorg in dit ziekenhuis niet behouden kan blijven. Dit geldt ook voor negen andere kleine ziekenhuizen in Nederland. In een brief vraagt de provincie aan minister Klink om bij de financieringswijziging rekening te houden met het recht van burgers op goed bereikbare, 7x24 uur (spoedeisende) hulp.
200 hectare voor Grondbank Zuidplas
De Grondbank Zuidplas wil in de komende vier jaar 200 hectare grond verwerven. Dat staat in de ontwerp begroting waarover de Grondbank in juni wil besluiten. Provinciale Staten van Zuid-Holland zullen reageren op deze ontwerp begroting. Evenals de direct betrokken gemeenteraden van Gouda, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Rotterdam, Waddinxveen en Zevenhuizen-Moerkapelle.
De Zuidplaspolder ligt in de driehoek Rotterdam-Zoetermeer-Gouda (RZG). Rijk, provincie en gemeenten zien dit als belangrijke locatie in de Zuidvleugel om antwoord te geven op de groeiende vraag naar ruimte voor wonen, werken en recreëren.
Het te transformeren gebied moet goed bereikbaar zijn en de ruimtelijke kwaliteit moet versterkt worden. Dit is alleen te bereiken door een sterke regie en een goede samenwerking in het voorbereiden en realiseren van de plannen. De Grondbank, een gemeenschappelijke regeling van de betrokken gemeentes en de provincie, is een voorbeeld van de samenwerking in de realisatie van de ambities voor de Zuidplas.
Subsidies
GS stellen voor aan Provinciale Staten aan Waterbus BV een subsidie te verlenen van ¤ 881.870 voor het project Fiets op de Waterbus. Het projeect sluit aan bij Fileproof, een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit heeft tot doel op korte termijn alternatieven te ontwikkelen om files aan de pakken en de bereikbaarheid te vergroten.
Aan de gemeente Waddinxveen is een subsidie verleend van ¤237.847 vvoor de inrichting van de N207-midden.