Cliënten geven dienstverlening Wet Maatschappelijke Ondersteuning ruime
voldoende
Datum uitgave persbericht: 04/15/2008
Ondersteuning draagt bij aan langer zelfstandig wonen
Een ruime voldoende. Dit is het cijfer dat mensen geven, die vorig
jaar in Zwolle gebruik hebben gemaakt van de voorzieningen van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Verantwoordelijk wethouder Erik
Dannenberg vindt het een goed begin: '2007 was het eerste WMOjaar. De
effecten van het WMO-beleid en de uitvoering vragen ruimte, tijd en
ervaring om de dienstverlening te optimaliseren. Daar werken we hard
aan.' Een van de belangrijkste verbeterpunten is de kwaliteit van het
collectief vervoer, vooral voor mensen met een verstandelijke
beperking.
In het collegeakkoord is de prestatieafspraak gemaakt dat na invoering
van de WMO, in 2009 85% van de klanten tevreden is over de manier
waarop de wet wordt uitgevoerd. Op basis van de eerste tussentijdse
meting van de klanttevredenheid over WMO-voorzieningen blijkt dat deze
doelstelling eind 2007 ruimschoots is bereikt. De aangeboden
ondersteuning voldoet bij 95% aan de verwachtingen van de deelnemers
en bij 93% voldoet die ondersteuning aan de behoefte. Wethouder
Dannenberg: ´92% van de deelnemers vindt dat de ondersteuning
bijdraagt aan het zelfstandig blijven wonen en aan het meedoen in de
maatschappij. Daar ben ik heel tevreden over, want dat is een van de
belangrijkste doelen van de WMO.´
Gemeten is ondermeer de tevredenheid de over de aanvraagprocedure, de
belangenbehartiging, de wachttijd na toekenning van de voorziening, de
hulp in het huishouden, de hulpmiddelen, de bejegening van de hulp en
de bekendheid van de WMOraad.
Verbeterpunten
Een aandachtspunt voor de verbetering is de kwaliteit van het
(collectief) vervoer, vooral voor mensen met een verstandelijke
beperking. Daarnaast wordt ingezet op het vergroten van de bekendheid
van de informatie- en adviesfunctie van het WMO-loket en het
verbeteren van de klachtenprocedures, vooral bij het WMO-vervoer.
De gemeente Zwolle heeft de volgende actiepunten geformuleerd:
Hulp bij het huishouden
* De gemeente streeft ernaar om samen met de zorgaanbieders zoveel
mogelijk vaste hulpen in te zetten en het aantal wisselingen tot
een minimum te beperken.
Voorzieningen
* Samen met de leveranciers van de individuele voorzieningen is het
de bedoeling de wachttijd na toekenning van een voorziening zoveel
mogelijk te beperken.
* Er komt een onderzoek om de klachtenprocedure van het WMO-vervoer
te verbeteren.
* Er start een onderzoek naar de mogelijkheid van de oprichting van
een vervoersraad.
Informatie en advies
* In de eerste helft van 2008 wordt een evaluatie van het WMO-loket
afgerond. Op basis van deze evaluatie zal het loket
geprofessionaliseerd worden.
Drie toetsingsinstrumenten
De gemeente heeft het adviesbureau SGBO begin dit jaar onderzoek laten
doen naar de
klanttevredenheid over de uitvoering van de WMO in 2007. Voor het
verzamelen van informatie over de klanttevredenheid in 2007, is
gekozen voor de vorm van een benchmarkonderzoek. Het voordeel van deze
onderzoeksvorm is, naast een onafhankelijke toets, dat de resultaten
met andere gemeenten vergeleken worden. Als tweede indicator van de
klanttevredenheid is er het Meldpunt WMO, waar ervaringen, vragen en
klachten van cliënten en maatschappelijke organisaties geregistreerd
worden. Tenslotte heeft de Regionale Federatie van Ouderverenigingen
(RFvO) en MEE IJsseloevers een onderzoek gedaan naar problemen die
personen met een verstandelijke beperking ondervinden bij het vervoer.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 15-04-2008 tot 14-05-2008
Gemeente Zwolle