AFM


AFM-jaarverslag 2007: AFM richt zich op eerlijke kapitaalmarkten en klantgerichte dienstverlening

15-4-2008

"De kredietcrisis maakt nog eens het belang duidelijk van een zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en van een adequate informatievoorziening aan beleggers." Dit zei Hans Hoogervorst, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), bij de presentatie van het jaarverslag 2007. De AFM richt zich op verbetering van de klantgerichte advisering aan consumenten en de bevordering van eerlijke en efficiënte kapitaalmarkten.

De AFM is een nieuwe (consoldidatie)fase ingegaan. Het jaarverslag over 2007 laat zien dat het takenpakket van de AFM nu nagenoeg compleet is. De expansiefase van de organisatie is voorbij. In 2008 neemt de AFM maatregelen ter verdere versterking van de slagvaardigheid en efficiëntie. Een plan daarvoor ligt thans voor bij de Ondernemingsraad.

Juist nu de financiële markten volatiel zijn, is het belangrijk dat beleggers kunnen vertrouwen op eerlijk en efficiënt functionerende kapitaalmarkten. Adequate informatievoorziening is daarbij essentieel. De transparantie van de kapitaalmarkt wordt bevorderd via het toezicht op effectenmarkten en hun infrastructuur, op uitgifte van effecten en openbare biedingen, op financiële verslaggeving en op accountantsorganisaties.

De verbetering van de advisering door financiële dienstverleners verloopt volgens een programma: via het vergunningstelsel, de verduidelijking van normen en het gericht optreden tegen overtredingen. De inspanningen van de AFM zijn gericht op een zorgvuldige dienstverlening aan consumenten. De AFM heeft verschillende stappen gezet en in gang gezet om de klantgerichtheid te versterken.

Eerlijke kapitaalmarkten

De AFM let erop dat beursgenoteerde bedrijven koersgevoelige informatie (kgi) op een juiste en tijdige manier naar buiten brengen. Dit geldt zeker bij de waardeverminderingen en andere consequenties van de kredietcrisis. De AFM is extra alert op koersmanipulatie door geruchtenvorming. Waar nodig neemt zij handelsmaatregelen, zoals het opschorten van de handel, en doet zij nader onderzoek. Ontwikkeling van detectie- en analyse-systemen en versterking van de internationale samenwerking zijn hier essentieel.

Het eerste jaar van het toezicht op financiële verslaggeving heeft de kwaliteit van de financiele verslaggeving van beursgenoteerde ondernemingen verbeterd. Op het gebied van financiële verslaggeving heeft de AFM in het afgelopen jaar 28 formele toezichtsmaatregelen genomen; bij 7 ondernemingen heeft dit geleid tot een persbericht met additionele informatie. De AFM heeft verder geconstateerd dat er een goede medewerking is aan dit toezicht door ondernemingen en hun accountants. De AFM kijkt bij het onderzoek naar de jaarrekeningen over 2007 onder meer naar de implementatie van eisen van transparantie over financiële instrumenten. De AFM heeft de betrokken financiële instellingen reeds in 2007 geïnformeerd over aandachtspunten vanwege de kredietcrisis.

Het nieuwe toezicht op accountants heeft geleid tot de beoordeling van accountantsorganisaties die controles uitvoeren bij organisaties van openbaar belang, waaronder beursgenoteerde ondernemingen. Van de 18 aanvragers kregen 13 accountantsorganisaties een vergunning. De AFM richt zich in 2008 op de afronding van het proces van vergunningverlening van de overige accountantsorganisaties die wettelijke controles verrichten. Een belangrijk aandachtspunt bij het toezicht op de grotere accountantsorganisaties is de wijze waarop zij omgaan met de kredietcrisis.

Bij het toezicht op openbare biedingen in 2007 was sprake van een zeer groot aantal overnamedossiers. In totaal zijn 21 dossiers gestart, waaronder de overname van ABN AMRO. Uit hoofde van het toezicht op openbare biedingen toetst de AFM de tijdige en adequate informatievoorziening aan beleggers door betrokken partijen.

Klantgerichte advisering aan consumenten

In 2007 rondde de AFM de vergunningprocedures af voor financiële dienstverleners. In totaal mogen nu ruim elfduizend aanbieders, adviseurs en bemiddelaars met een vergunning actief zijn. In het afgelopen jaar werden 392 aanvragen afgewezen, terwijl 1038 dienstverleners zelf hun aanvraag introkken. Het overgangsregime voor vergunningen is nu afgerond; de AFM beoordeelt vanaf nu aanvragen voor vergunningen voor nieuwe toetreders.

De AFM blijft actief om gericht de "onderkant" van de markt op te schonen. Zij treedt op tegen bedrijven die zonder vergunning of zonder de vereiste deskundigheid op de markt actief zijn. Nadat de AFM dienstverleners eind 2007 wees op de deskundigheidseisen, besloten ruim 950 van hen een deel van de vergunning alsnog zelf in te leveren, terwijl zo'n 180 dienstverleners geheel afzagen van een vergunning. Om fraude en bewuste benadeling van klanten te bestrijden nam de AFM in 2007 ruim honderd toezichtsmaatregelen tegen bedrijven. Effecten daarvan zijn dat dienstverleners hun activiteiten moeten staken, dat bestuurders moeten aftreden, dat afscheid wordt genomen van frauderende medewerkers en dat partijen hun praktijken sterk verbeteren.

De AFM is inmiddels begonnen met de volgende stap, de bevordering van de kwaliteit van informatie en adviezen aan consumenten.
* Het rapport naar hypotheekadviezen, dat de AFM in 2007 uitbracht, bevat illustraties om de wettelijke normen hanteerbaar te maken. De AFM handhaaft de wet tegenover bedrijven die structureel onder de maat scoorden. Eventuele boetes voor deze bedrijven zijn in de loop van 2008 te verwachten.

* De AFM heeft geconstateerd dat het grootste deel van de kredietverleners zich houdt aan de eigen zelfregulerende codes maar ook dat deze codes onvoldoende zijn om overkreditering te voorkomen. Inmiddels hebben de banken, financieringsondernemingen en thuiswinkels hun code naar tevredenheid aangepast. De AFM houdt toezicht op de kredietaanbieders.

* De praktijk rond financiële bijsluiters en kredietreclames vertoont nog tekortkomingen. De AFM werkt in 2008 aan verbetering van de regelgeving over financiële bijsluiters en aan handhaving daarvan. Op het gebied van kredietreclames zijn verbeteringen zichtbaar. De AFM neemt in 2008 maatregelen om ervoor te zorgen dat de informatievoorziening aan consumenten verder verbetert.
* De AFM publiceert later dit jaar een onderzoek naar de advisering aan kopers van beleggingsverzekeringen. Dit onderzoek kijkt naar de kwaliteit van advisering bij zowel verzekeraars als bemiddelaars. Eerder onderzoek naar de kosten leidt ertoe dat verzekeraars meer informatie gaan verstrekken over de provisie en de totale kosten van dit soort producten.

De AFM treedt in 2008 gericht op tegen slecht adviserende bedrijven. Het toezicht op de naleving van regels over hypotheken, consumptieve kredieten en beleggingsverzekeringen kan leiden tot handhavingsmaatregelen zoals boetes. Bij hypotheken kijkt de AFM vooral naar overkreditering en oversluiten. Bij beleggingsverzekeringen ligt de nadruk op adviezen over kortdurende beleggingsverzekeringen met kleine maandpremies, met name in combinatie met een lening. De AFM controleert later dit jaar de naleving van de nieuwe codes over consumptief krediet.

In 2007 heeft de AFM voorbereidingen getroffen voor het pensioentoezicht, dat in 2008 ingaat. Het pensioentoezicht richt zich op de informatieverstrekking aan deelnemers en de kwaliteit van de advisering aan werkgevers. De AFM houdt geen toezicht op de hoogte van pensioenen of de kosten die de pensioenuitvoerder in rekening brengt, maar let er wel op dat consumenten voldoende informatie krijgen over hun pensioen. Ook onderzoekt de AFM in 2008 de kwaliteit van de adviezen aan werkgevers over de pensioenvoorziening die zij hun werknemers aanbieden via een verzekeraar. De AFM publiceert hierover in 2008 een rapport. Inmiddels hebben pensioenuitvoerders een "self assessment" ter beschikking gesteld, dat helpt het toezicht te richten.

De AFM is niet alleen actief aan de "onderkant" van de markt. Doel is het algemene kwaliteitsniveau te verbeteren, bijvoorbeeld door "best practices" te verspreiden. De AFM spreekt hierbij ook de ondernemingen zelf aan op hun verantwoordelijkheid. Daarbij worden ook de brancheorganisaties en de Stichting Financiële Dienstverlening ingeschakeld.

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland.