Bilderberg Jaarcijfers 2007

PERSBERICHT

FORSE STIJGING WINST
BILDERBERG

Renkum, 15
april 2008 - Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 20 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitstekend jaar achter de rug. Sinds de succesvolle herstructurering die in 2005 is ingezet na de overname door Goldman Sachs en Westmont Hospitality, is de
netto winst in 2007 gestegen met 86% van ¤ 4,6 miljjoen tot ¤ 8,6 miljoen. Stijgingen vaan de RevPar (1) met 10,9%,
ARR (2) met 6,3% en OCC (3) met 2,7% hebben de netto omzet doen stijgen met 12% tot ¤ 108,5 miljoen.

Kerncijfers



x ¤ miljoen

2007

2006

Groei

Like-for-like

(4)

Netto

omzet

108,5

96,4


+12%


+9%

EBITDA

28,2

20,4


+38%


+32,4 %

Bedrijfsresultaat

19,0

10,7


+78%

Netto
winst

8,6

4,6


+86%

Belangrijkste ontwikkelingen in
2007

Succesvolle herstructurering en
herpositionering leidden tot scherpe stijging winstgevendheid (netto winst
+86%)

Stijging Hotel EBITDA met 33% (26%
exclusief acquisitie Vaalsbroek)

Succesvolle integratie Kasteel
Vaalsbroek (5) in organisatie

Groei winst en omzet vooral in het
zakelijke vergadersegment

Bilderberg omgezet tot premium merk
(nummer 1 van Nederland in zakelijk segment qua imago)

In het eerste kwartaal van 2008 9,0%
meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2007.

Dries van der Vossen, algemeen directeur van
Bilderberg: 'In 2007 heeft Bilderberg een uitstekend resultaat kunnen boeken, waar wij trots op zijn. Door een verhoging van de gemiddelde kamerprijs, een betere bezetting en een hogere gemiddelde besteding konden wij onze omzet verhogen met 12%. Door tegelijkertijd onze kosten sterk te verlagen, konden wij
onze winst en cash flow sterk verbeteren. Na een moeilijke periode in 2003 en 2004 zijn we er in geslaagd om het merk Bilderberg weer neer te zetten in Nederland als een premium hotel brand. De groei heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2008 doorgezet met een omzettoename van 9,0%. Voor heel 2008 hebben we een ambitieus plan neergelegd dat voorziet in een
omzetgroei van 4,2% en een winstgroei van 9,3%. Hoewel de economische vooruitzichten voor de 2e helft van 2008 onzeker zijn, blijven wij gematigd positief.'

Operationele kerncijfers (6)



RevPar


+10,9%

ARR


+ 6,3%

OCC


+ 2,7%

GOP (7)
Margin

Stijging van 32,0% tot
36,1%

Werknemers

Stijging van 927 tot 987
FTE's

Financieel was 2007 een uitstekend jaar voor
Bilderberg. Het bedrijf laat een groei zien die ten opzichte van vorig jaar ver boven het marktgemiddelde ligt (8). Om de kwaliteitsdoelstelling te halen, heeft Bilderberg afgelopen jaar ¤ 11 miljoen geïnvesteerd in de hotels. Deze investering maakt deel uit van een totaal investeringsprogramma van ¤ 50 miljoen waarvan inmmiddels ¤ 42 miljoen geïnvesteerd is. Deze verbbeteringen werden meteen vertaald naar een herpositionering van het merk en een stijging van de ARR. Ook de balans is gezonder geworden, met onder andere verbeteringen in de debt-to-equity en interest
coverage ratio. De cash flow
positie is sterk verbeterd door de sterke omzetgroei, efficiency verbeteringen en de herfinanciering in 2005.

De RevPar stijging van
10,9% was uitstekend in vergelijking met de RevPar groei in de markt van 4,9% (9). Deze hogere groei werd zowel veroorzaakt door een hogere volumegroei alsook een betere prijsgroei. De ARR verbeterde met 6,3% en de OCC steeg met 2,7%. Deze groeicijfers werden vooral gerealiseerd in het zakelijke segment, met een sterke groei in zowel volumes als ARR in de vergadermarkt. Dit is bereikt door de sterke focus op sales en marketingactiviteiten en de forse kapitaalinjecties in de hotels.

Op het gebied van marketing is Bilderberg er in
geslaagd om in 2007 belangrijke stappen te zetten. Onderzoek wijst uit dat het merk Bilderberg qua imago in de zakelijke markt de nummer één van Nederlandse hotelmerken is (10). Verkoop via internet, en met name via de eigen website, is flink toegenomen. Ook de weekendbezetting is verbeterd (onder particulieren).

In alle vestigingen van Bilderberg is in 2006
begonnen met een standaardisatieprogramma van vrijwel alle aspecten van de bedrijfsvoering, die heeft geleid tot een verbetering van de marges en een meer consequente beleving van het merk Bilderberg.

Concluderend heeft Bilderberg in 2007 belangrijke
stappen gezet in haar 'Fix -
Groow - Expand' strategiie die in
2004 is ingezet om haar doelstelling ('Beste hotelgroep in Nederland') te bereiken. Na de herinrichting van de interne processen (' fix fase'), en het laten groeien van de diensten en markten van Bilderberg ('grow'), kan daarom in 2008 verder gegaan worden met het uitbreiden van de groep ('
expand').

Vooruitzichten

De vooruitzichten voor 2008 zijn
positief, zoals het eerste kwartaal al heeft laten zien (omzet +9%). Wel heeft Bilderberg last van de krapte op de arbeidsmarkt die ook de horeca treft. In de tweede helft van 2008 zou een mogelijke economische vertraging in Europa een dempend effect op de resultaten kunnen hebben. Dit effect is bij Bilderberg minder dan bij de rest van de hotelindustrie omdat de hotelketen minder gasten uit de VS heeft. De verwachting bestaat dat de vraag naar vergaderruimtes vooralsnog goed blijft. Verder hoopt Bilderberg ook in 2008 verder te groeien door acquisities.