Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-027
15 april 2008 Schrikkeldag stuwt omzetgroei detailhandel 9.30 uur · Recordontwikkeling supermarkten · Winkels in huishoudelijke artikelen koploper non-food

In februari 2008 heeft de detailhandel bijna 8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De prijzen stegen met ruim 2 procent. Het volume was bijna 6 procent groter. Het schrikkeldageffect heeft de omzetgroei positief beïnvloed. Na correctie hiervoor is de omzetontwikkeling ongeveer 3 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De supermarkten boekten een recordomzet in februari 2008. De omzet was ruim 13 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de hoogste groei in de afgelopen 10 jaar. De extra vrijdag had een grote bijdrage aan deze groei doordat supermarkten gemiddeld het meest op vrijdag verkopen. Na correctie voor het koopdageneffect was de omzetgroei ongeveer 6,5 procent. De prijzen droegen voor 3,5 procent bij aan deze groei. De non-foodsector zette in februari ruim 6 procent meer om dan een jaar eerder. Net als in januari waren de winkels in huishoudelijke artikelen koploper. De omzet van winkels in consumentenelektronica nam in februari juist af in vergelijking met een jaar eerder.

Omzet- en prijsontwikkeling bij supermarkten 1)
15,0
10,0
5,0
ln. 0,0

-5,0

-10,0
sbc. -15,0
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f 2005 2006 2007 2008 Omzet Prijs w 1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. ww

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Doordat 2008 een schrikkeljaar is, telde februari dit jaar een vrijdag meer dan februari vorig jaar. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzetontwikkeling van de supermarkten is gecorrigeerd over de verslagperioden januari 2007 tot en met juni 2007. Deze correctie varieert van +1,0 tot +1,4 procentpunt. De reden voor de correctie is dat de dynamiek in de supermarktbranche in deze periode niet tijdig en volledig verwerkt was. Door de correctie komt de ontwikkeling van de gehele detailhandel 0,2 procentpunt hoger uit over heel 2007. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de omzetmutaties in 2008.
De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden zijn voorlopig. Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over januari 2008, het vierde kwartaal 2007 en het jaar 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 13 maart 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.



Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007* feb. jan. jan. t/m 4e kwar- jaar feb. taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 7,9 3,9# 5,8 4,1 3,9# Prijs 2,2 1,6 1,9 1,2 1,3 Volume 5,6 2,2# 3,9 2,8 2,6# Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 11,3 6,3# 8,7 6,8 4,2# Prijs 3,2 2,8 3,0 2,2 1,3 Volume 7,8 3,4# 5,6 4,4# 2,8# Supermarkten
Omzet 13,2 7,4# 10,3 8,1 5,0# Prijs 3,5 3,0 3,3 2,5 1,4 Volume 9,4 4,3# 6,8 5,5 3,5# Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 0,9 -0,3# 0,3 0,3# 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 6,3 2,5# 4,4 2,4 3,8# Prijs 1,5 0,8 1,1 0,5 1,3 Volume 4,7 1,7# 3,2 1,9# 2,4 Omzet in:
Drogisterijen 3,3 1,6# 2,4 3,5# 0,4 Bovenkledingwinkels 8,3 0,8# 4,3 -0,9 5,3 Textielsupermarkten 5,8 2,5# 4,1 0,3# 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 6,6 0,2# 3,3 0,6 2,8 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -2,8 4,0# 0,9 3,4 5,0 Doe-het-zelfwinkels 5) 5,9 1,0# 3,4 0,5 1,7 Bouwmarkten 6,7 2,0 4,3 1,7 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 11,8 9,4# 10,6 . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers
CBS Persbericht PB08-027 pagina 3 van 4
Bron: CBS




---- --