Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: stiptheid moet nog veel verbeteren
Reizigers tevreden met nieuwe methodiek stiptheidsmeting Infrabel
Persbericht 15 april 2008
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reageert gematigd
tevreden op de nieuwe stiptheidscijfers. Het globale stiptheidscijfer
voor het afgelopen trimester ligt iets hoger dan 2007, maar moet nog
veel verbeteren. Daarnaast valt vooral het aantal afgeschafte treinen
op: 3867 treinen, 1000 treinen meer dan het 1e trimester van 2007.
Deze treinen worden niet meegerekend in de stiptheidscijfers. Voor een
deel zijn deze afschaffingen te wijten aan problemen met het materieel
en hier zijn dus extra inspanningen van de operator NMBS nodig. De
BTTB pleit voor opname van deze afgeschafte treinen in het globale
stiptheidscijfer.
De BTTB juicht de nieuwe methodiek toe die Infrabel vanaf 2007 toepast
en vraagt Infrabel om zoveel mogelijk te meten vanuit het oogpunt van
de reiziger. Zo kan een trein die 5 minuten vertraging heeft leiden
tot veel meer vertraging, b.v. wanneer daardoor een volgende
aansluiting wordt gemist. Volgens eigen onderzoek uitgevoerd in
oktober 2007, waarbij de BTTB treinreizigers vroeg hun treinritten te
registreren, bleek dat 65% reizigers vertraging opliep. Deze
reizigersvertragingen zijn vaak veel groter dan het stiptheidscijfer
van Infrabel doet vermoeden.
terug
15/04/2008