Waterschap Regge en Dinkel


op Almelo-Nordhornkanaal

Twentse waterbelangen niet gediend met motorscheepvaart op Almelo-Nordhornkanaal

Waterschap wil wel onderzoek naar toeristisch-recreatieve impulsen

Waterschap Regge en Dinkel vindt dat de Twentse waterbelangen niet worden gediend met het bevaarbaar maken van het kanaal Almelo-Nordhorn voor gemotoriseerde schepen. De bezwaren van het waterschap richten zich op het peilbeheer in het kanaal en in de Dinkel, de negatieve gevolgen voor beekherstel en de aantasting van natuurwaarden. Ook dreigt kapitaalverlies omdat positieve effecten van reeds verrichte investeringen in het gebied teniet worden gedaan.

Het waterschap heeft de afgelopen jaren actief met de Regio Twente meegedacht over argumenten die zouden kunnen pleiten voor het openstellen van het kanaal. Een recent verschenen onderzoek naar de hydrologische en ecologische gevolgen van de Kanalenvisie heeft de bezwaren van het waterschap echter niet weg kunnen nemen.

Het waterschap ziet fundamentele problemen die direct samenhangen met de bevaarbaarheid. In de zomerperiode - de drukste tijd voor waterrecreatie! - is vanuit de Dinkel geen water beschikbaar om waterverliezen in het kanaal door het schutten van schepen in sluizen voldoende aan te vullen. Daardoor zou de Beneden Dinkel in de zomer droog komen te staan. Daarbij komt dat het kanaal momenteel niet diep en breed genoeg is voor gemotoriseerde scheepvaart. De hiervoor nodige versterkingen van oevers en het scheepvaartverkeer zelf zullen onherstelbare schade toebrengen aan waardevolle oevervegetaties en andere bijzondere natuurwaarden van het kanaal. Verder zullen cultuurhistorisch waardevolle bruggen en andere kunstwerken verloren gaan.

Het waterschap heeft ook een ander groot bezwaar tegen openstelling van het kanaal voor motorschepen. In de afgelopen decennia heeft zich in en om het kanaal, mede door voortdurende gerichte investeringen in beheermaatregelen, een zeer hoge en bijzondere ecologische kwaliteit ontwikkeld. Datzelfde geldt voor de Dinkel, de met het kanaal kruisende rivier. Uitvoering van de kanalenvisie zou de positieve effecten van deze investeringen goeddeels tenietdoen. Het waterschap vindt dat maatschappelijk ongewenst en signaleert bovendien dat dit niet in lijn is met doelstellingen uit de Europese Kaderrichtlijn Water. Deze Kaderrichtlijn verplicht waterbeheerders om beken meer natuurlijk te laten functioneren.

Als wordt gekeken naar de aansluiting van het kanaal Almelo-Nordhorn op andere vaarwegen ziet het waterschap grote knelpunten. Zo zal de Regge ook in de toekomst niet meer voor motorschepen toegankelijk zijn. Het idee van een merengebied rond de Engbertsdijksvenen, gekoppeld aan een blauwe stad, is vanuit het perspectief van water- en landschapsbeheer (Natura 2000-gebieden) niet wenselijk.

Het waterschap constateert dat de huidige kwaliteit en uitstraling van het kanaal door het publiek zeer positief wordt gewaardeerd. Dat werd bevestigd tijdens de recente informatiebijeenkomsten over de kanalenvisie. Recreatief medegebruik van waterwegen staat ook bij waterschap Regge en Dinkel hoog op de agenda. Daarom wil het waterschap graag samen met de provincie, Regio Twente en andere partijen de alternatieve mogelijkheden verkennen om een extra impuls te geven aan de toeristisch-recreatieve beleving van de kanaalzone.