Waterschap Regge en Dinkel
op Almelo-Nordhornkanaal
Twentse waterbelangen niet gediend met motorscheepvaart op
Almelo-Nordhornkanaal
Waterschap wil wel onderzoek naar toeristisch-recreatieve impulsen
Waterschap Regge en Dinkel vindt dat de Twentse waterbelangen niet
worden gediend met het bevaarbaar maken van het kanaal Almelo-Nordhorn
voor gemotoriseerde schepen. De bezwaren van het waterschap richten
zich op het peilbeheer in het kanaal en in de Dinkel, de negatieve
gevolgen voor beekherstel en de aantasting van natuurwaarden. Ook
dreigt kapitaalverlies omdat positieve effecten van reeds verrichte
investeringen in het gebied teniet worden gedaan.
Het waterschap heeft de afgelopen jaren actief met de Regio Twente
meegedacht over argumenten die zouden kunnen pleiten voor het
openstellen van het kanaal. Een recent verschenen onderzoek naar de
hydrologische en ecologische gevolgen van de Kanalenvisie heeft de
bezwaren van het waterschap echter niet weg kunnen nemen.
Het waterschap ziet fundamentele problemen die direct samenhangen met
de bevaarbaarheid. In de zomerperiode - de drukste tijd voor
waterrecreatie! - is vanuit de Dinkel geen water beschikbaar om
waterverliezen in het kanaal door het schutten van schepen in sluizen
voldoende aan te vullen. Daardoor zou de Beneden Dinkel in de zomer
droog komen te staan. Daarbij komt dat het kanaal momenteel niet diep
en breed genoeg is voor gemotoriseerde scheepvaart. De hiervoor nodige
versterkingen van oevers en het scheepvaartverkeer zelf zullen
onherstelbare schade toebrengen aan waardevolle oevervegetaties en
andere bijzondere natuurwaarden van het kanaal. Verder zullen
cultuurhistorisch waardevolle bruggen en andere kunstwerken verloren
gaan.
Het waterschap heeft ook een ander groot bezwaar tegen openstelling
van het kanaal voor motorschepen. In de afgelopen decennia heeft zich
in en om het kanaal, mede door voortdurende gerichte investeringen in
beheermaatregelen, een zeer hoge en bijzondere ecologische kwaliteit
ontwikkeld. Datzelfde geldt voor de Dinkel, de met het kanaal
kruisende rivier. Uitvoering van de kanalenvisie zou de positieve
effecten van deze investeringen goeddeels tenietdoen. Het waterschap
vindt dat maatschappelijk ongewenst en signaleert bovendien dat dit
niet in lijn is met doelstellingen uit de Europese Kaderrichtlijn
Water. Deze Kaderrichtlijn verplicht waterbeheerders om beken meer
natuurlijk te laten functioneren.
Als wordt gekeken naar de aansluiting van het kanaal Almelo-Nordhorn
op andere vaarwegen ziet het waterschap grote knelpunten. Zo zal de
Regge ook in de toekomst niet meer voor motorschepen toegankelijk
zijn. Het idee van een merengebied rond de Engbertsdijksvenen,
gekoppeld aan een blauwe stad, is vanuit het perspectief van water- en
landschapsbeheer (Natura 2000-gebieden) niet wenselijk.
Het waterschap constateert dat de huidige kwaliteit en uitstraling van
het kanaal door het publiek zeer positief wordt gewaardeerd. Dat werd
bevestigd tijdens de recente informatiebijeenkomsten over de
kanalenvisie. Recreatief medegebruik van waterwegen staat ook bij
waterschap Regge en Dinkel hoog op de agenda. Daarom wil het
waterschap graag samen met de provincie, Regio Twente en andere
partijen de alternatieve mogelijkheden verkennen om een extra impuls
te geven aan de toeristisch-recreatieve beleving van de kanaalzone.