De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Uw brief 8 april 2008
Doorkiesnummer Ons kenmerk AV/CAM/08/10605
Datum 15 april 2008
Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid
Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van de leden De Roon, Fristma en Tony
van Dijck (allen PVV) over een uitspraak van het Europees Hof.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
Ons kenmerk AV/CAM/08/10605
Nr. 22070816820
Vragen van de leden De Roon, Fritsma en Van Dijck (allen PVV) aan de minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid over een uitspraak van het Europees Hof
(Ingezonden 7 april 2008).
Vraag 1
Kent u het bericht "EU's highest court rejects local minimum-wage law"?1
Antwoord op vraag 1
Ja
Vraag 2
Bent u het met ons eens, dat de uitspraak2 van het Hof van Justitie van de Europese
Gemeenschappen, leidt tot de uitkomst, dat lidstaten, ter bescherming van de eigen
werknemers, geen effectieve barrières mogen opwerpen tegen de toevloed van goedkope
arbeidskrachten uit Oost-Europa?
Vraag 3
Bent u met ons van mening, dat het de taak van de Nederlandse overheid is, om de
Nederlandse werknemers wèl effectief te beschermen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u
doen om de onwenselijke gevolgen van de uitspraak van het Hof van Justitie op te vangen, om
te voorkomen dat Nederlandse arbeiders hun banen gaan verliezen?
Antwoord op vragen 2 en 3
De bescherming van werknemers vindt in Nederland plaats via sociale wetgeving en het
algemeen verbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten
(cao's). De wetgeving geldt als regel ten aanzien van alle arbeid die door werknemers op
Nederlands grondgebied wordt verricht. De `harde kern'3 van de arbeidsvoorwaarden in de
algemeen verbindend verklaarde cao-bepalingen gelden ook ten aanzien van tijdelijk in
Nederland werkzame werknemers met een arbeidscontact onder buitenlands recht, conform de
Detacheringsrichtlijn 96/71/EG op grond van artikel 2, zesde lid, van de Wet op het algemeen
verbindend en het onverbindend verklaren van collectieve arbeidsovereenkomsten. Op grond
van de Detacheringsrichtlijn wordt het de lidstaten toegestaan om
minimumbeloningsvoorschriften ook ten aanzien van tijdelijk in het land werkzame
werknemers toe te passen, doch in principe alleen voor zover deze bij wet zijn vastgesteld, of
algemeen verbindend zijn verklaard. Aldus is in Nederland een effectieve bescherming van
1 The Wall Street Journal, 4 april 2008
2 http://curia.europa.eu/nl/actu/communiques/cp08/aff/cp080020nl.pdf
3 Het gaat daarbij om het minimumloon, vakantiedagen, werk- en rusttijden, regels en voowaarden voor
uitzendwerk, veiligheidsmaatregelen, maatregelen voor jongeren en zwangere werknemers en gelijke
behandeling.
---
Ons kenmerk AV/CAM/08/10605
werknemers gerealiseerd. De uitspraak van het Hof van Justitie van 3 april 2008 brengt daarin
overigens geen verandering.
De zaak waarover het Europese Hof van Justitie uitspraak heeft gedaan betrof Duitse
wetgeving, die inhield dat overheidsaanbestedingen in de Duitse deelstaat Nedersaksen
uitsluitend mochten worden geplaatst bij ondernemingen die een loon betalen overeenkomstig
de op de plaats van uitvoering geldende cao. Deze regeling werd door het Hof als een met het
EG-verdrag strijdige belemmering van het grensoverschrijdende dienstenverkeer beschouwd
omdat het door de betreffende cao vastgestelde loonpeil niet was vastgesteld op een van de
wijzen genoemd in de Detacheringsrichtlijn, dat wil zeggen bij wet, of bij algemeen
verbindend verklaarde cao-bepaling. Voor Nederland heeft deze uitspraak geen gevolgen.
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid