Erasmus Universiteit Rotterdam

'Innovatie-Oscar' naar NS met dank aan medewerkers EUR

De Nederlandse Spoorwegen hebben in Baltimore de prestigieuze Franz Edelman Award 2008 gewonnen voor de dienstregeling die eind 2006 werd ingevoerd. "Dit is een mooi moment voor de honderden mensen binnen ons bedrijf die hebben gewerkt aan deze dienstregeling, de belangrijkste wijziging van het spoorboekje sinds 36 jaar", zei directeur commercie Bert Meerstadt van NS. "En ook voor de medewerkers van de Erasmus Universiteit, die erg belangrijk zijn geweest bij het ontwikkelen van deze dienstregeling."

"Deze wereldwijde innovatieprijs is vergelijkbaar met een Oscar, we zijn apetrots dat de vakjury ons koos uit de lijst van zes genomineerden", meldde Bert Meerstadt van NS maandagavond 14 april 2008 uit Baltimore.

Drie onderzoekers van de Erasmus Universiteit maakten deel uit van het team van de NS. Het zijn prof.dr. Leo Kroon, dr. Dennis Huisman and dr. Gábor Maróti. Leo Kroon is hoogleraar Kwantitatieve Logistiek aan RSM Erasmus University, Dennis Huisman is medewerker bij het Econometrisch Instituut van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Gábor Maróti is post-doc aan RSM Erasmus University. Leo Kroon and Dennis Huisman zijn ook verbonden aan de Nederlandse Spoorwegen.

De innovatieprijs werd maandagavond tijdens een gala uitgereikt aan de NS-topman. Hij werd vergezeld door een tien-koppige delegatie, onder wie een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in de Verenigde Staten. Meerstadt: "Dit is een mooi moment voor ons, de sms'jes schieten heen en weer over de oceaan en de champagne vloeit rijkelijk. De nieuwe dienstregeling was noodzakelijk omdat het aantal reizigers sinds 1970 was verdubbeld."

"De aanpassingen maken nieuwe groei van het aantal reizigers mogelijk, we boekten een efficientiewinst van zeventig miljoen euro en ProRail en het ministerie van Verkeer en Waterstaat kunnen zich nu concentreren op de belangrijkste knelpunten op het spoornetwerk. Zonder deze nieuwe dienstregeling waren vele miljarden aan extra investeringen noodzakelijk geweest."

Gecombineerde toepassing

Het spoorboekje is in feite een gecombineerde toepassing van vier computersystemen voor de planning van de dienstregeling, voor het gebruik van de perronsporen op de knooppunten, voor de inzet van treinen en voor de inzet van rijdend personeel.

Het nieuwe systeem maakt het mogelijk dat er veel meer treinen rijden over het drukst bereden spoornetwerk van Europa. Ook werd het mogelijk om treinen beter op tijd te laten rijden. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling steeg de klantwaardering voor onder meer het aspect punctualiteit naar recordhoogte.

Competitie

De Franz Edelman Award is een wereldwijde competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Naast NS dongen twee Amerikaanse bedrijven en twee andere Europese ondernemingen mee naar de onderscheiding, die voor de 37e keer werd uitgereikt. In het verleden ging de prijs onder meer naar IBM, Motorola en de Canadian Pacific Railway.

15 april 2008