'Innovatie-Oscar' naar NS met dank aan medewerkers EUR
De Nederlandse Spoorwegen hebben in Baltimore de prestigieuze Franz
Edelman Award 2008 gewonnen voor de dienstregeling die eind 2006 werd
ingevoerd. "Dit is een mooi moment voor de honderden mensen binnen ons
bedrijf die hebben gewerkt aan deze dienstregeling, de belangrijkste
wijziging van het spoorboekje sinds 36 jaar", zei directeur commercie
Bert Meerstadt van NS. "En ook voor de medewerkers van de Erasmus
Universiteit, die erg belangrijk zijn geweest bij het ontwikkelen van
deze dienstregeling."
"Deze wereldwijde innovatieprijs is vergelijkbaar met een Oscar, we
zijn apetrots dat de vakjury ons koos uit de lijst van zes
genomineerden", meldde Bert Meerstadt van NS maandagavond 14 april
2008 uit Baltimore.
Drie onderzoekers van de Erasmus Universiteit maakten deel uit van het
team van de NS. Het zijn prof.dr. Leo Kroon, dr. Dennis Huisman and
dr. Gábor Maróti. Leo Kroon is hoogleraar Kwantitatieve Logistiek aan
RSM Erasmus University, Dennis Huisman is medewerker bij het
Econometrisch Instituut van de Faculteit der Economische Wetenschappen
en Gábor Maróti is post-doc aan RSM Erasmus University. Leo Kroon and
Dennis Huisman zijn ook verbonden aan de Nederlandse Spoorwegen.
De innovatieprijs werd maandagavond tijdens een gala uitgereikt aan de
NS-topman. Hij werd vergezeld door een tien-koppige delegatie, onder
wie een vertegenwoordiger van de Nederlandse ambassade in de Verenigde
Staten. Meerstadt: "Dit is een mooi moment voor ons, de sms'jes
schieten heen en weer over de oceaan en de champagne vloeit rijkelijk.
De nieuwe dienstregeling was noodzakelijk omdat het aantal reizigers
sinds 1970 was verdubbeld."
"De aanpassingen maken nieuwe groei van het aantal reizigers mogelijk,
we boekten een efficientiewinst van zeventig miljoen euro en ProRail
en het ministerie van Verkeer en Waterstaat kunnen zich nu
concentreren op de belangrijkste knelpunten op het spoornetwerk.
Zonder deze nieuwe dienstregeling waren vele miljarden aan extra
investeringen noodzakelijk geweest."
Gecombineerde toepassing
Het spoorboekje is in feite een gecombineerde toepassing van vier
computersystemen voor de planning van de dienstregeling, voor het
gebruik van de perronsporen op de knooppunten, voor de inzet van
treinen en voor de inzet van rijdend personeel.
Het nieuwe systeem maakt het mogelijk dat er veel meer treinen rijden
over het drukst bereden spoornetwerk van Europa. Ook werd het mogelijk
om treinen beter op tijd te laten rijden. Sinds de invoering van de
nieuwe dienstregeling steeg de klantwaardering voor onder meer het
aspect punctualiteit naar recordhoogte.
Competitie
De Franz Edelman Award is een wereldwijde competitie voor de beste
toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van
bedrijfsprocessen. Naast NS dongen twee Amerikaanse bedrijven en twee
andere Europese ondernemingen mee naar de onderscheiding, die voor de
37e keer werd uitgereikt. In het verleden ging de prijs onder meer
naar IBM, Motorola en de Canadian Pacific Railway.
15 april 2008
Erasmus Universiteit Rotterdam