Platform Biologica
Biologische innovatieprijs Gouden Peer voor het eerst uitgereikt
10 april 2008
Tijdens het 11e Bio-Congres, op 9 april jongstleden, is de Gouden Peer
Innovatieprijs 2008 uitgereikt aan De Groene Passage in Rotterdam en
Buys & Co in Wageningen. De prijs is door natuurvoedingsgroothandel
Natudis in het leven geroepen om innovaties binnen de biologische
branche op het gebied van duurzaamheid te stimuleren.
Dit jaar waren er twee winnaars: hun ideeën lagen dicht bij elkaar en
vullen elkaar aan. De winnaars krijgen samen een bedrag van 20.000,-
om de ideeën samen te voegen tot één werkbaar plan.
Duurzame relaties
Het idee van de eerste winnaar, Buys & Ko, is consumentenparticipatie.
Buys & Ko wil haar klanten intensiever betrekken bij het reilen en
zeilen van het winkelbedrijf en maakt hiertoe onder andere gebruik van
een klantenkaart, die nu al vruchten afwerpt. Langdurige relaties met
klanten en leveranciers betekenen sociale en maatschappelijke
duurzaamheid en eerlijke handel.
Twee ideeën, één plan
De tweede winnaar, Frans Saat van de Groene Passage, streeft naar een
Green Society. Met dit idee wil hij de groeiende doelgroep van
zogeheten Cultural Creatives aanspreken. Authenticiteit en de
voordelen van een Green Card moeten de consument over de streep
trekken. Een werkgroep bestaande uit o.a. Natudis en andere
handelsbedrijven gaat samen met de winnaars de twee gouden ideeën
samenvoegen tot één branchebreed, uitrolbaar plan.