Platform Biologica


Biologische innovatieprijs Gouden Peer voor het eerst uitgereikt
10 april 2008

Tijdens het 11e Bio-Congres, op 9 april jongstleden, is de Gouden Peer Innovatieprijs 2008 uitgereikt aan De Groene Passage in Rotterdam en Buys & Co in Wageningen. De prijs is door natuurvoedingsgroothandel Natudis in het leven geroepen om innovaties binnen de biologische branche op het gebied van duurzaamheid te stimuleren.

Dit jaar waren er twee winnaars: hun ideeën lagen dicht bij elkaar en vullen elkaar aan. De winnaars krijgen samen een bedrag van 20.000,- om de ideeën samen te voegen tot één werkbaar plan.

Duurzame relaties
Het idee van de eerste winnaar, Buys & Ko, is consumentenparticipatie. Buys & Ko wil haar klanten intensiever betrekken bij het reilen en zeilen van het winkelbedrijf en maakt hiertoe onder andere gebruik van een klantenkaart, die nu al vruchten afwerpt. Langdurige relaties met klanten en leveranciers betekenen sociale en maatschappelijke duurzaamheid en eerlijke handel.

Twee ideeën, één plan
De tweede winnaar, Frans Saat van de Groene Passage, streeft naar een Green Society. Met dit idee wil hij de groeiende doelgroep van zogeheten Cultural Creatives aanspreken. Authenticiteit en de voordelen van een Green Card moeten de consument over de streep trekken. Een werkgroep bestaande uit o.a. Natudis en andere handelsbedrijven gaat samen met de winnaars de twee gouden ideeën samenvoegen tot één branchebreed, uitrolbaar plan.