Technische Universiteit Delft

Model berekent betrouwbaarheid reistijden op autosnelwegen

Voor automobilisten en vrachtvervoerders op de autosnelwegen is de betrouwbaarheid van reistijdvoorspellingen even belangrijk als de reistijd zelf. Om die reden heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in de Nota Mobiliteit het verbeteren van reistijdbetrouwbaarheid 'van deur tot deur' opgenomen als een van de hoofddoelstellingen. Promovendus Huizhao Tu ontwikkelde een model dat de betrouwbaarheid berekent van de reistijd en de effecten van verkeersmaatregelen en het wegontwerp daarop. Tu promoveert op dinsdag 15 april 2008 op dit onderwerp aan de TU Delft.

Reistijden op autosnelwegen kunnen nogal onvoorspelbaar zijn: de ene dag gaat het goed en een andere dag staat het verkeer vast, hoewel de weersomstandigheden en de hoeveelheid verkeer gelijk lijken. Vooral voor woon-werkverkeer en voor vervoerders is de onbetrouwbaarheid van reistijden vervelend. Bovendien passen ze er hun gedrag op aan, wat leidt tot nog meer onzekerheid over hoe lang de reis gaat duren. Tot nu toe was er weinig bekend over het mechanisme waardoor reistijden zo onbetrouwbaar kunnen zijn en welke factoren daarbij een rol spelen. Promovendus Huizhao Tu van de TU Delft heeft de reistijdgegevens geanalyseerd over verschillende jaren op verschillende autosnelwegen in de Randstad. Hij vond daarbij - uiteraard - dat de reistijd onbetrouwbaarder wordt naarmate het drukker wordt. Dat verschijnsel wordt al belangrijk bij verkeersintensiteiten die veel lager liggen dan de capaciteit van de weg. Verder zijn reistijden onbetrouwbaarder op autosnelwegenwegen met veel aansluitingen en op wegen met korte invoeg- en uitvoegstroken. Vanzelfsprekend heeft ook het weer een belangrijke invloed op de betrouwbaarheid van reistijden. Huizhao Tu's model berekent de effecten van verkeersmaatregelen (zoals het afsluiten van bepaalde toeritten en het instellen van maximum snelheden) en het ontwerp van de snelweg (zoals de lengte van in- en uitvoegstroken) op de betrouwbaarheid van de reistijd. Het model kan hiermee een bijdrage leveren aan het verbeteren van de reistijdbetrouwbaarheid.