Ingezonden persbericht


Wortell helpt leerlingen
Cygnus Gymnasium Amsterdam aan beveiligde virtuele leeromgeving

200 leerlingen krijgen eigen Dell laptops

Amsterdam, 14 april 2008

- De tweehonderd leerlingen van het Cygnus Gymnasium in Amsterdam beschikken vanaf vandaag over een goed beveiligde gevirtualiseerde leeromgeving. Iedere leerling krijgt daarnaast een eigen laptop. Het Cygnus Gymnasium behoort hiermee tot de ICT-koplopers in het onderwijs. ICT-dienstverlener Wortell heeft de hele netwerkinfrastructuur op basis van Server Virtualisatie uitgevoerd en ook Microsoft Live@edu geïmplementeerd.

Populair concept

Nu er steeds meer software en
communicatiemiddelen online beschikbaar komen, hoeft er steeds minder software op laptops te worden geïnstalleerd waardoor virtualisatieconcepten aan populariteit aan het winnen zijn. Door Server Virtualisatie kan de totale servercapaciteit op school efficiënter benut worden doordat iedere applicatie op één virtuele server draait; hetgeen een aanzienlijke besparing in hardware-aanschaf en onderhoudskosten met zich meebrengt.

Microsoft Live@edu

Naast de laptops heeft het Cygnus
Gymnasium ook Microsoft Live@edu in gebruik genomen.

Een belangrijk onderdeel hiervan is
de gratis e-mailoplossing op basis van Windows Live Hotmail. De leerlingen krijgen een mailbox van 5GB die gekoppeld kan worden aan de domeinnaam van de school, zodat iedere leerling een eigen e-mailadres heeft, bijvoorbeeld marcel.jansen@cygnus.nl.

Microsoft Live@edu is speciaal
ontwikkeld voor het onderwijs en biedt een breed pakket aan online diensten. Met die diensten kunnen leerlingen makkelijker samenwerken en communiceren door bijvoorbeeld bellen via de MSN, berichten versturen en videogesprekken houden. Dit alles is van groot belang voor het Cygnus Gymnasium, omdat er zowel zelfstandig als in groepen wordt gewerkt. Wortell
voerde ook deze implementatie uit. Voordeel voor de school is dat er geen extra systemen of software aangeschaft hoeven te worden.

'Voor wereldburgers en
wetenschappers'

Het Cygnus Gymnasium werd in 2005
opgezet en hanteert het motto 'voor wereldburgers en wetenschappers'. Op deze school wordt een combinatie van klassikaal onderwijs en zelfstandig werken gehanteerd. Ondersteuning van ICT is daarom cruciaal. Via het schoolnetwerk hebben de leerlingen permanent toegang tot lesroosters, leertaken, het webforum van de klas en in de toekomst ook de behaalde cijfers. Leerlingen gebruiken de laptops voor werkstukken en voor de presentatie van andere zaken waar ze trots op zijn. "Als school voor leerlingen die goed kunnen leren en nieuwsgierig zijn, is het geven van uitdagend onderwijs met moderne middelen van het grootste belang", aldus Edu van Rijn, conrector van het Cygnus Gymnasium. Vandaar dat vorig jaar is besloten om voor iedere leerlingen een laptop aan te schaffen."

Beveiliging en slimme leerlingen

Danny Burlage, directeur van
Wortell: "Het was een grote uitdaging om dit project inclusief Live@Edu succesvol af te ronden. De beveiliging moest op en top in orde zijn. De leerlingen van het gymnasium zijn toch slimmer dan gemiddeld en zullen ook sneller mogelijkheden vinden om de beveiliging te omzeilen. Het was dus van belang om de slimmere leerlingen een stapje voor te blijven. En dat vergde veel werk en tijd. "

Over Wortell

Wortell is ICT-dienstverlener,
gespecialiseerd in Microsoft-technologie. Met acht Microsoft competenties behoort Wortell tot de top van Microsoftpartners in Nederland. Wortell beheerst het volledige Microsoft-portfolio. Daarbinnen is de organisatie gespecialiseerd in Unified Communications, Sharepoint-portals, Windows-infrastructuren en beheersbaarheid. Wortell richt zich samen met partners op specifieke branches zoals het basis- en voortgezet onderwijs, lokale overheid en de zorgsector. Daarnaast biedt Wortell ICT-oplossingen aan de sectoren; zakelijke dienstverlening, de groothandel en de nutssector. Wortell is gevestigd in Amstelveen en er werken ongeveer 100 medewerkers. Meer informatie:

www.wortell.nl;
www.thelearninggateway.nl en
www.mijnbasisschool.nl
.



Ingezonden persbericht