Ingezonden persbericht



Omzetverwachting bouwkolom positief
Rotterdam ­ 14 april. De omzetgroei in de bouwsector is in het eerste kwartaal van 2008 verder gestabiliseerd. Hoewel een meerderheid van de bouwbedrijven nog steeds een positieve omzetontwikkeling ervaart, wordt het aantal bedrijven waarvan de omzet groeit kleiner. Voor het tweede kwartaal van 2008 zijn de verwachtingen echter beduidend positiever. Dit blijkt uit de Bouwbarometer®, de stemmingsindicator binnen de bouwsector van BouwKennis en USP Marketing Consultancy. De volledige Bouwbarometer® is te lezen in de eerste uitgave van het BouwKennis Marketingmagazine dat vandaag verschijnt.

Uit de Bouwbarometer® blijkt dat bouwbreed een duidelijke meerderheid van de bedrijven een positieve omzetontwikkeling ervaart. Dit aantal bedrijven is echter kleiner geworden. In het eerste kwartaal van 2008 lijkt de omzetgroei in de bouw dus te af te nemen. De handelaren zijn als enige marktpartij in het eerste kwartaal van 2008 positiever gestemd dan in het laatste kwartaal van 2007. Van hen ziet 54% de eigen omzet stijgen. Slechts 8% van de handelaren neemt een negatieve omzetontwikkeling waar.


* In de tabellen wordt het saldo van de bedrijven die een stijging minus de bedrijven die een daling verwachten getoond. ** Met ingang van kwartaal 2 2007 is de handel toegevoegd als marktpartij in de Bouwbarometer®. Deze marktpartij bestaat uit de bouwmaterialenhandel, ijzerwarenhandel, technische groothandel, sanitair groothandel en hout- en plaatmaterialenhandel.


Gunstige omzetverwachtingen
De verwachtingen over de omzet voor het tweede kwartaal van 2008 liggen beduidend hoger dan de ontwikkelingen in het eerste kwartaal. Vooral de partijen die het eerste kwartaal als minder gunstig ervaren verwachten meer van het tweede kwartaal (klussenbedrijf, aannemers GWW en afbouwers). Handelaren zijn over het tweede kwartaal van 2008 nog positiever dan over het eerste kwartaal. Installateurs zijn van alle partijen het voorzichtigst, hoewel een meerderheid nog steeds een positieve omzetontwikkeling verwacht. Van hen verwacht 43% een stijging in de omzet in het tweede kwartaal van 2008. Acht op de tien installateurs verwacht een daling van de omzet in vergelijking met het tweede kwartaal van 2007.

BouwKennis Marketingmagazine
De volledige onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het premièrenummer van BouwKennis Marketingmagazine, met het thema `innovatie in de bouw'. De digitale versie van het magazine is te downloaden op www.bouwkennis.nl/marketingmagazine.

Bouwbarometer®
Wilt u meer informatie over deze Bouwbarometer®, neem dan contact op met Jan-Paul Schop (T 010-2066900).

De Bouwbarometer® is de stemmingsindicator binnen de bouwsector en wordt bepaald aan de hand van ruim 700 enquêtes, gelijk verdeeld over de zeven belangrijkste marktpartijen uit de bouw. Naast de actuele ontwikkelingen op verschillende bedrijfseconomische aspecten, wordt ook aandacht besteed aan de verwachtingen voor het volgende kwartaal. De Bouwbarometer® is een initiatief van BouwKennis en USP Marketing Consultancy. Ieder kwartaal komen de omzet, orderportefeuille en concurrentiedruk aan de orde. Om een reëel beeld te krijgen, worden in de vraagstelling de actuele toestand en de verwachtingen gekoppeld aan de overeenkomstige kwartalen in het voorgaande jaar. Zo is er altijd een referentiepunt en wordt rekening gehouden met seizoensinvloeden waar de bouwproductie onderhevig aan is.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.



Ingezonden persbericht