Gemeente Utrecht
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
40 Vragen van de mevrouw ir. I.G.M. de Bondt
(ingekomen 12 april 2008)
Op 11 april is ingegaan dat de touringcars het jaarbeursplein niet meer mogen gebruiken als opstapplaats. Naar aanleiding van dit besluit heeft de VVD tijdens de Raadsvergadering van 3 april jl. kritische mondelinge vragen gesteld aan het College. De coördinerende wethouder heeft geantwoord dat op 1 april overleg heeft plaatsgevonden met de brancheorganisatie voor touringcarbedrijven en dat er overeenstemming is bereikt. Ook heeft de wethouder aangegeven dat hij zijn excuses heeft aangeboden voor het slechte en te late waarschuwen van de touringcarbedrijven. In de ogen van de VVD was dit excuus zeer terecht. Ook is er met een paar bedrijven aanvullende afspraken gemaakt over de opstapplaats. Zo mag Eurolines bijvoorbeeld wel gebruik blijven maken van het jaarbeursplein.
Op 12 april verschijnt er in het AD/UN een artikel 'Touringcars laten Veemarkt links liggen; chaos dreigt'. In het artikel staat dat de touringcarbedrijven - anders dan dat de wethouder ons op 3 april deed geloven - het veemarktterrein niet zien zitten als opstap- en uitstapplaats. Touringcarbedrijven maken liever gebruik van het Moreelsepark, de Catherijnesingel en transferium Westraven. De VVD heeft inmiddels met eigen ogen gezien dat de touringcars ook gebruik maken van de Maliesingel.
De VVD heeft de volgende vragen:
1. Waarom heeft de Wethouder alleen overleg gevoerd met de brancheorganisatie en heeft hij niet gesproken met alle individuele touringcarbedrijven die veelvuldig gebruik maakten van het jaarbeursplein? Waarom is er wel afzonderlijk afspraken gemaakt met Eurolines, maar niet met andere bedrijven?
2. In het artikel staat dat de wethouder van mening is dat de gemeente tijdig kenbaar heeft gemaakt dat het jaarbeursplein niet meer beschikbaar is. Heeft de wethouder dit daadwerkelijk gezegd? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de beantwoording van de mondelinge vragen van de VVD? In beantwoording stelde de wethouder immers dat hij betreurt dat de gemeente de bedrijven pas op 20 maart heeft geïnformeerd.
3. De wethouder heeft tijdens de raadsvergadering van 3 april aangegeven dat het veemarktterrein in de ogen van het College acceptabel is voor reizigers en touringcarbedrijven, ondanks dat de reizigers en de bedrijven hier op zaterdag, zondag en dinsdag geen gebruik van kunnen maken. Is het College dit nog steeds van mening, nu op de eerste vrijdag en zaterdag blijkt dat touringcarbedrijven op willekeurige plekken in de stad passagiers oppikken en uitladen?
4. In het artikel staat dat de wethouder geen bezwaar heeft tegen het uitzwermen van touringcarbedrijven over de stad. Kan de wethouder aangegeven, waarom hij dit verstandig gemeentelijk beleid vindt?
5. Wat betekent de huidige gang van zaken voor de veiligheid van passagiers en het overige verkeer rondom het in- en uitstappen?
6. Deelt de wethouder de mening van de VVD dat het verzorgen van goede faciliteiten voor touringcars op één locatie ervoor kan zorgen dat de touringcarbedrijven van deze faciliteiten gebruik willen maken? Deelt de wethouder de mening van de VVD dat dit voorkomt dat er in de stad een wildgroei aan opstapplaatsen ontstaat, met alle verkeersveiligheidsproblemen van dien? Zo ja, welke acties gaat het College ondernemen om een goede, permanente opstap- en uitstaplocatie voor touringcarbedrijven te bouwen?
7. Het bevreemt de VVD dat het College collectief reizigers vervoer aan haar lot over laat in Utrecht. Wat betekent het ontbreken van een goede opstap- en uitstapplaats voor touringcarbedrijven voor ouderen, minder validen en mensen die geen auto bezitten?
---- --