CDA afdeling Gelderland


Buslijnen op de Noord Veluwe

---

Inleiding
De laatste maanden is er binnen en buiten de Provinciale Staten van Gelderland veel commotie ontstaan en discussie geweest over de buslijnen 101 en 104 op de Noord Veluwe.

Het ging om de plannen van de vervoersmaatschappij Veolia om de lijnen 101 (Harderwijk â Amersfoort ) niet verder te laten gaan dan NS-station Nijkerk en 104 (Harderwijk â Apeldoorn) te schrappen. Ook vanuit de CDA-achterban, bijvoorbeeld uit Putten en Nunspeet kwamen bezorgde reacties naar ons toe; reden te meer om onze insteek eens nader toe te lichten.

Achtergrond van de maatregelen
Redenen waren dat lijn 104 over de hele dag genomen onvoldoende bezet zou zijn en dat lijn 101 in de spits bij Amersfoort voortdurend in de file staat. Veolia presenteerde bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling in december 2006 echter ook een aantal verbeteringen op andere lijnen in hun concessiegebied. Binnen de concessievoorwaarden heeft men de ruimte om (bij akkoord gaan van de provincie) wijzigingen in de uitvoering daarvan aan te brengen. Ook dat moet niet onvermeld blijven

Vervolgens ontstond er een breed maatschappelijk protest in de regio en dat heeft ertoe geleid dat in de Staten enkele malen een debat is gevoerd over deze buslijnen en dat de gedeputeerde op pad werd gestuurd om een aantal van deze maatregelen aan te passen.

Er moet natuurlijk ook gezegd worden, dat zowel bij de vervoersmaatschappij als wel betrokkenen bij de provincie in onvoldoende mate is ingeschat wat dit allemaal te weeg zou brengen. âKen de Noord Veluwe, ken de regio, weet hoe de sociaal-maatschappelijke lijnen lopenâ , dat moet het uitgangspunt zijn en het is gebleken, dat het gebrek daaraan toch wel een belangrijke oorzaak van de ontstane problemen is geweest.

Een motie van de coalitiepartijen was het drukmiddel om dit voor elkaar te krijgen.

De inzet van de CDA-fractie in de staten is er steeds op gericht geweest om de situatie voor de gedupeerde reizigers zo goed mogelijk te herstellen, maar daarbij ook rekening te houden met de argumenten van de vervoersmaatschappij.

Bij buslijn 104 speelde daarbij vooral mee, dat volgens het CDA ook de kleinere kernen in de provincie zo goed mogelijk met het openbaar vervoer te ontsloten moeten worden.

Daarbij moet aangetekend worden, dat we dit doel niet altijd kunnen bereiken via het instandhouden van reguliere buslijnen (die de hele dag rijden) en buiten de spits leeg of slecht bezet zijn.

We hebben ook buurtbussen en regiotaxiâs die ingezet kunnen worden. Zo investeert de provincie veel in het openbaar vervoer en daar staat de CDA-fractie helemaal achter.

Wat meer specifiek over beide lijnen:
Buslijn 104 rijdt in de spits (met een brede marge, zo is afgesproken) en dat blijft zo in ieder geval tot 1 september als tijdelijke maatregelen (kosten EUR 680.000,-) en dat de inspanning van GS (in lijn met de CDA-fractie) erop gericht is om dit ook na 1 september a.s. voort te zetten. Hoe de financiële gevolgen daarvan opgelost moeten worden, is nog een open vraag op dit moment. In ieder geval willen we niet dat vervoersmaatschappijen als concessiehouders elke keer om extra geld naar de provincie gaan als er binnen de uitvoering van de concessie problemen ontstaan. Anders gezegd: geen âopen eind financieringâ bij het openbaar vervoer.

Dat is niet in overeenstemming met de voorwaarden van de concessie waar de maatschappijen eerder mee akkoord zijn gegaan.

Buslijn 101
Deze bediening van lijn is met een aantal aanpassingen voortgezet zoals dat eerder het geval was. In de spits zijn er âs morgens en âs avonds een viertal ritten bij gekomen om aan de huidige vervoersvraag in voldoende mate tegemoet te komen. Deze ritten pendelen heen en weer tussen Nijkerk NS en Amersfoort NS. Ook hier gaat voor een groot deel om scholierenvervoer.

We horen op dit moment weinig klachten over deze lijn, we mogen dus aannemen, dat deze lijn (weer) naar behoren functioneert.

Tenslotte een korte nabeschouwing
We zijn als staten veelvuldig met elkaar bezig geweest en zijn daarbij ver in details gegaan, verder dan we normaal als statenleden doen vanuit een kaderstellende en controlerende rol op hoofdlijnen. Maar blijkbaar was het wel nodig, want men voelt zich blijkbaar toch zeer betrokken bij een goed functionerend openbaar vervoer. Voor groepen mensen die daar zeer afhankelijk van zijn, is dat ook heel goed te begrijpen.

Maar we moeten ons als statenleden ook niet te veel laten leiden door wat ik wel eens âincidentenpolitiekâ genoemd heb, en dat is de laatste maanden eigenlijk te veel geweest.

Gedeputeerde Staten en de vervoersmaatschappijen hebben ook elk een eigen verantwoordelijkheid en die onderscheiding met taak en rol van statenleden moet wel helder blijven.

We hopen en verwachten, dat we niet opnieuw met dit soort ontwikkelingen die in negatieve zin het beeld van het openbaar vervoer in Gelderland beïnvloeden, geconfronteerd worden.

Albert Schol
CDA-statenlid Gelderland
a.schol@ps.gelderland.nl
Tel. 0318-645865 / 06-20531289

Hierover komt een gezamenlijke motie VEOLIA (CDA âPvdA â ChristenUnie)
---

Geschreven door: beheerder_gelderland
Geplaatst op: 14-4-2008