Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Eindelijk GEN-materieel besteld BTTB: nu werk maken van een beter aanbod en tariefintegratie

Persbericht 14 april 2008

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is tevreden met de bestelling van GEN-materieel. Nu moet het aanbod dringend worden verbeterd. Ook de tarieven rond Brussel dienen te worden geharmoniseerd.

Na een lijdensweg van vele jaren is vrijdag een belangrijke stap gezet op weg naar de realisatie van het Gewestelijk Expresnet rond Brussel (GEN): De NMBS bestelde 305 treinstellen bij de Duitse constructeur Siemens, waarvan 95 voor het GEN. Voor het eerst zal een Belgische trein vlot toegankelijk zijn zonder treden binnen het voertuig. Kinderwagens, rolstoelen en fietsen kunnen daardoor veel vlotter aan boord. Ook de dynamische reisinformatie is nieuw voor de Belgische stoptreinreiziger.

Ook op infrastructuurgebied komt er eindelijk schot in het GEN: de werkzaamheden aan de sporen zijn volop aan de gang. Toch is alles pas in 2015-2016 klaar, veel later dan gepland.

Intussen lijkt er tussen de verschillende overheden in dit land nog steeds geen eensgezindheid te bestaan over de vraag of en welk voorstadsnet we in Brussel en de rand wensen. Ook de angst voor stadsvlucht - het GEN zou ervoor zorgen dat 17.000 gezinnen het Brussels Gewest verlaten - zorgt voor vertraging. Zou slecht openbaar vervoer hen er echt van overtuigen om dat niet te doen?

Op korte termijn vraagt de BTTB een beter aanbod waar de infrastructuur dat nu reeds toelaat: twee treinen per uur in de week en op zaterdag en minimaal een uurdienst op zondag. Op de lijnen Brussel-Mechelen en Brussel-Dendermonde, waar geen grote werkzaamheden gepland zijn, is deze aanbodsverbetering snel realiseerbaar. De BTTB wil bovendien dat snel werk wordt gemaakt van één geïntegreerd informatie- en tariefsysteem voor àlle openbaar vervoer rond Brussel. De vier verschillende vervoerbedrijven hanteren immers nog steeds elk hun eigen tarieven.

terug 14/04/2008