Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Eindelijk GEN-materieel besteld
BTTB: nu werk maken van een beter aanbod en tariefintegratie
Persbericht 14 april 2008
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is tevreden met de
bestelling van GEN-materieel. Nu moet het aanbod dringend worden
verbeterd. Ook de tarieven rond Brussel dienen te worden
geharmoniseerd.
Na een lijdensweg van vele jaren is vrijdag een belangrijke stap gezet
op weg naar de realisatie van het Gewestelijk Expresnet rond Brussel
(GEN): De NMBS bestelde 305 treinstellen bij de Duitse constructeur
Siemens, waarvan 95 voor het GEN. Voor het eerst zal een Belgische
trein vlot toegankelijk zijn zonder treden binnen het voertuig.
Kinderwagens, rolstoelen en fietsen kunnen daardoor veel vlotter aan
boord. Ook de dynamische reisinformatie is nieuw voor de Belgische
stoptreinreiziger.
Ook op infrastructuurgebied komt er eindelijk schot in het GEN: de
werkzaamheden aan de sporen zijn volop aan de gang. Toch is alles pas
in 2015-2016 klaar, veel later dan gepland.
Intussen lijkt er tussen de verschillende overheden in dit land nog
steeds geen eensgezindheid te bestaan over de vraag of en welk
voorstadsnet we in Brussel en de rand wensen. Ook de angst voor
stadsvlucht - het GEN zou ervoor zorgen dat 17.000 gezinnen het
Brussels Gewest verlaten - zorgt voor vertraging. Zou slecht openbaar
vervoer hen er echt van overtuigen om dat niet te doen?
Op korte termijn vraagt de BTTB een beter aanbod waar de
infrastructuur dat nu reeds toelaat: twee treinen per uur in de week
en op zaterdag en minimaal een uurdienst op zondag. Op de lijnen
Brussel-Mechelen en Brussel-Dendermonde, waar geen grote werkzaamheden
gepland zijn, is deze aanbodsverbetering snel realiseerbaar. De BTTB
wil bovendien dat snel werk wordt gemaakt van één geïntegreerd
informatie- en tariefsysteem voor àlle openbaar vervoer rond Brussel.
De vier verschillende vervoerbedrijven hanteren immers nog steeds elk
hun eigen tarieven.
terug
14/04/2008