Brussels Airlines

Financiële Resultaten 2007

donderdag 10 april 2008

Brussels Airlines heeft in het overgangsjaar 2007 een geconsolideerde nettowinst gerealiseerd van 23, 1 miljoen euro. De omzet steeg van 903, 1 naar 921 miljoen euro. De hoge fuelprijzen, de toenemende inflatie, het dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie zullen hun negatieve invloed hebben op het resultaat van het boekjaar 2008.

2007 was een overgangsjaar voor Brussels Airlines. De merknamen SN Brussels Airlines en Virgin Express maakten op 25 maart 2007 plaats voor Brussels Airlines dat met een nieuwe productfilosofie en een gewijzigd vlucht- en codeshare aanbod op de markt kwam.

Andere hoogtepunten waren ondermeer de uitbreiding van de lange afstandsvloot met een bijkomend Airbus A 330-300 toestel en de introductie van lijnvluchten naar Bujumbura en Ljubljana. Samen met Jet Airways werd via Brussels Airport een hub-aanbod naar Indië gecreëerd.

De bedrijfsactiviteiten werden in de loop van het jaar ondergebracht in de nieuwe `b.house' hoofdzetel op het luchthavendomein. Sociale onderhandelingen met het oog op de fusie van alle bedrijfsdepartementen werden succesvol afgerond. De check-in diensten in Brussels Airport en de engineering activiteiten van de Airbus vloot werden in de loop van het jaar volledig ingesourced.

Na de start-up periode steeg de klantentevredenheid maand na maand. Het nieuwe productaanbod werd door de Belgische reiswereld al meteen bekroond met de `Best Short Haul Airline' en `Best Long Haul Airline' Awards.

Volgens de officiële AEA statistieken van de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen was Brussels Airlines ook in 2007 één van de meest stipte luchtvaartmaatschappijen.

Kerncijfers

Brussels Airlines verwelkomde in 2007 ruim 108.000 bijkomende passagiers. In totaal kozen 5, 8 miljoen klanten voor Brussels Airlines en voor de vluchten die onder SN code door partnermaatschappijen werden uitgevoerd.

In Europa steeg het aantal passagiers omwille de toegenomen concurrentie zeer lichtjes, de Afrika vluchten registreerden een passagiersstijging van bijna 8 procent.

De omzet van de groep steeg van 903, 1 miljoen euro in 2006 naar 921 miljoen euro in 2007. De geconsolideerde nettowinst steeg van 13, 9 naar 23, 1 miljoen euro.

Het resultaat werd in belangrijke mate positief beïnvloed door de daling van de dollar tegenover de euro. De fuel hedging policy milderde in 2007 de indrukwekkende prijsstijging van de vliegtuigbrandstof.

Brussels Airlines heeft in binnen- en buitenland 3.000 mensen in dienst en zorgt indirect ook voor heel wat tewerkstelling. Bijvoorbeeld op Brussels Airport en bij toeleveranciers (handling, catering, ...).

Brussels Airlines is met voorsprong de grootste speler op haar thuishaven Brussels Airport. `The Brussels Airport Company' genereert op jaarbasis ruim 75 miljoen euro aan inkomsten dankzij de Brussels Airlines activiteiten. Het gaat ondermeer om passagierstaksen, landingsvergoedingen, huur van gebouwen, advertising, fast lane, check-in- en luchthaveninfrastructuur, enzovoort.

Bovendien genereren de passagiers van Brussels Airlines ook nog eens heel wat inkomsten (shops, parkings, luchthavenrestaurants, taxi's, busdiensten, luchthavenhotels, NMBS, ...) waar de luchthavenuitbater dankzij haar exploitatievergunningen voordeel aan heeft.

Brussels Airlines leverde in 2007 belangrijke inspanningen die de luchthaven ten goede komen. Het hub concept dat samen met Jet Airways werd uitgebouwd is maar één van de vele voorbeelden. Brussels Airlines was de pionier van de `fast lane' snelle security die zeer gewaardeerd wordt door de passagiers en samen met de luchthaven werd een check-in area met een eigen Brussels Airlines look & feel gecreëerd.

Vooruitzichten 2008

De dure fuelprijzen, de toenemende concurrentie, de overcapaciteit die op bepaalde routes vanuit Brussel is ontstaan, de inflatie en het algemeen dalend consumentenvertrouwen zal een negatieve invloed hebben op de resultaten van 2008. Brussels Airlines neemt in die context de maatregelen die nodig zijn om haar kostenstructuur te doen dalen en haar marktpositie te vrijwaren.

Het service-aanbod naar de passagiers toe wordt intussen verder uitgebreid dankzij de online check-in diensten. Nu al maakt in Brussels Airport één passagier op vijf gebruik van de mogelijkheid om zich via internet of via een check-in automaat te registreren voor een vlucht.

Deze lente worden naar verschillende bestemmingen de vluchtfrequenties verhoogd om de passagiers nog meer afreismogelijkheden aan te bieden. Een Boeing 737 en een Airbus A 319 worden aan de vloot toegevoegd.

In de loop van deze lente zal de Congolese maatschappij airDC, waarin Brussels Airlines participeert, haar vluchtactiviteiten starten. AirDC zal het vluchtaanbod van Brussels Airlines naar Congo gevoelig uitbreiden dankzij ondermeer aansluitingen naar de meest voorname binnenlandse regio's en steden.

Geert Sciot, Vice President Communication
Email: gsciot (at) brusselsairlines.com

Thierry van Eyll, Manager External Communication Email: tvaneyll (at) brusselsairlines.com

Brussels Airlines
b.house
Airport Building 26
Ringbaan
1831 Diegem, Belgium