Financiële Resultaten 2007
donderdag 10 april 2008
Brussels Airlines heeft in het overgangsjaar 2007 een geconsolideerde
nettowinst gerealiseerd van 23, 1 miljoen euro. De omzet steeg van
903, 1 naar 921 miljoen euro. De hoge fuelprijzen, de toenemende
inflatie, het dalend consumentenvertrouwen en toenemende concurrentie
zullen hun negatieve invloed hebben op het resultaat van het boekjaar
2008.
2007 was een overgangsjaar voor Brussels Airlines. De merknamen SN
Brussels Airlines en Virgin Express maakten op 25 maart 2007 plaats
voor Brussels Airlines dat met een nieuwe productfilosofie en een
gewijzigd vlucht- en codeshare aanbod op de markt kwam.
Andere hoogtepunten waren ondermeer de uitbreiding van de lange
afstandsvloot met een bijkomend Airbus A 330-300 toestel en de
introductie van lijnvluchten naar Bujumbura en Ljubljana. Samen met
Jet Airways werd via Brussels Airport een hub-aanbod naar Indië
gecreëerd.
De bedrijfsactiviteiten werden in de loop van het jaar ondergebracht
in de nieuwe `b.house' hoofdzetel op het luchthavendomein. Sociale
onderhandelingen met het oog op de fusie van alle
bedrijfsdepartementen werden succesvol afgerond. De check-in diensten
in Brussels Airport en de engineering activiteiten van de Airbus vloot
werden in de loop van het jaar volledig ingesourced.
Na de start-up periode steeg de klantentevredenheid maand na maand.
Het nieuwe productaanbod werd door de Belgische reiswereld al meteen
bekroond met de `Best Short Haul Airline' en `Best Long Haul Airline'
Awards.
Volgens de officiële AEA statistieken van de vereniging van Europese
luchtvaartmaatschappijen was Brussels Airlines ook in 2007 één van de
meest stipte luchtvaartmaatschappijen.
Kerncijfers
Brussels Airlines verwelkomde in 2007 ruim 108.000 bijkomende
passagiers. In totaal kozen 5, 8 miljoen klanten voor Brussels
Airlines en voor de vluchten die onder SN code door
partnermaatschappijen werden uitgevoerd.
In Europa steeg het aantal passagiers omwille de toegenomen
concurrentie zeer lichtjes, de Afrika vluchten registreerden een
passagiersstijging van bijna 8 procent.
De omzet van de groep steeg van 903, 1 miljoen euro in 2006 naar 921
miljoen euro in 2007. De geconsolideerde nettowinst steeg van 13, 9
naar 23, 1 miljoen euro.
Het resultaat werd in belangrijke mate positief beïnvloed door de
daling van de dollar tegenover de euro. De fuel hedging policy
milderde in 2007 de indrukwekkende prijsstijging van de
vliegtuigbrandstof.
Brussels Airlines heeft in binnen- en buitenland 3.000 mensen in
dienst en zorgt indirect ook voor heel wat tewerkstelling.
Bijvoorbeeld op Brussels Airport en bij toeleveranciers (handling,
catering, ...).
Brussels Airlines is met voorsprong de grootste speler op haar
thuishaven Brussels Airport. `The Brussels Airport Company' genereert
op jaarbasis ruim 75 miljoen euro aan inkomsten dankzij de Brussels
Airlines activiteiten. Het gaat ondermeer om passagierstaksen,
landingsvergoedingen, huur van gebouwen, advertising, fast lane,
check-in- en luchthaveninfrastructuur, enzovoort.
Bovendien genereren de passagiers van Brussels Airlines ook nog eens
heel wat inkomsten (shops, parkings, luchthavenrestaurants, taxi's,
busdiensten, luchthavenhotels, NMBS, ...) waar de luchthavenuitbater
dankzij haar exploitatievergunningen voordeel aan heeft.
Brussels Airlines leverde in 2007 belangrijke inspanningen die de
luchthaven ten goede komen. Het hub concept dat samen met Jet Airways
werd uitgebouwd is maar één van de vele voorbeelden. Brussels Airlines
was de pionier van de `fast lane' snelle security die zeer gewaardeerd
wordt door de passagiers en samen met de luchthaven werd een check-in
area met een eigen Brussels Airlines look & feel gecreëerd.
Vooruitzichten 2008
De dure fuelprijzen, de toenemende concurrentie, de overcapaciteit die
op bepaalde routes vanuit Brussel is ontstaan, de inflatie en het
algemeen dalend consumentenvertrouwen zal een negatieve invloed hebben
op de resultaten van 2008. Brussels Airlines neemt in die context de
maatregelen die nodig zijn om haar kostenstructuur te doen dalen en
haar marktpositie te vrijwaren.
Het service-aanbod naar de passagiers toe wordt intussen verder
uitgebreid dankzij de online check-in diensten. Nu al maakt in
Brussels Airport één passagier op vijf gebruik van de mogelijkheid om
zich via internet of via een check-in automaat te registreren voor een
vlucht.
Deze lente worden naar verschillende bestemmingen de vluchtfrequenties
verhoogd om de passagiers nog meer afreismogelijkheden aan te bieden.
Een Boeing 737 en een Airbus A 319 worden aan de vloot toegevoegd.
In de loop van deze lente zal de Congolese maatschappij airDC, waarin
Brussels Airlines participeert, haar vluchtactiviteiten starten. AirDC
zal het vluchtaanbod van Brussels Airlines naar Congo gevoelig
uitbreiden dankzij ondermeer aansluitingen naar de meest voorname
binnenlandse regio's en steden.
Geert Sciot, Vice President Communication
Email: gsciot (at) brusselsairlines.com
Thierry van Eyll, Manager External Communication
Email: tvaneyll (at) brusselsairlines.com
Brussels Airlines
b.house
Airport Building 26
Ringbaan
1831 Diegem, Belgium
Brussels Airlines