Gemeente Barneveld
Klimaatcongres voor ondernemers in en om Barneveld
Het klimaat verandert, nu jíj nog Deze prikkelende campagneslogan moet
de Barnevelders bewust gaan maken van hun eigen uitdaging. Een
Klimaatcongres voor ondernemers op maandag 14 april 2008 vormt de
aftrap voor de campage. Drijvende krachten achter het congres zijn de
gemeente Barneveld, de Rabobank Barneveld-Voorthuizen en Commotion
Communicatie.
Dat het klimaat verandert, is geen nieuws meer. Maar wat doen we écht
om zoals dat heet klimaatverandering een halt toe te roepen?
Duurzame ontwikkeling
Het onderwerp houdt Thomas Kool, ambassadeur van de Rabobank, al
langer bezig. De rasechte netwerker is tevens coördinator
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij de bank. Ik voel me
zeer aangetrokken door allerlei maatschappelijke vraagstukken. Vanuit
mijn levensovertuiging voel ik de verantwoordelijkheid voor 'goed
rentmeesterschap'. Daar hoort ook de zorg voor het klimaat bij.
Overigens noem ik dat liever duurzame ontwikkeling, vertelt hij.
Duurzaam bouwen, leven en wonen, daar gaat het om. Het gaat níet
alleen over energiebesparingen. Bij de bank hebben we duurzaamheid tot
één van de vier strategische beleidsthemas verheven.
Aandacht voor het klimaat
Kool vond het de hoogste tijd om ondernemers en inwoners bewust te
maken van hun verantwoordelijkheid. Maar hoe? Juist in die periode nam
Ton van Kattenbroek, directeur/eigenaar van Commotion Communicatie,
contact op met de Rabobank .Als Commotion Communicatie zijn we volop
bezig met projecten die te maken hebben met maatschappelijk
verantwoord ondernemen. De Rabobank is een grote klant van ons en die
wilden we graag als partner bij ons klimaatproject betrekken.
Naast Rabobank Barneveld-Voorthuizen gaf ook de gemeente Barneveld aan
interesse te hebben in het klimaatproject. De gemeente Barneveld wil
graag participeren in het Klimaatcongres. Als gemeente is het
belangrijk om je steeds af te vragen wat nóg milieuvriendelijker en
duurzamer kan", laat wethouder Aart de Kruijf van onder andere milieu
weten. "We hebben ook een voorbeeldfunctie, en houden rekening met het
milieu. Zo geldt duurzaamheid als uitgangspunt voor bijvoorbeeld ons
inkoopbeleid en bij aanbestedingen".
De drie partners bedachten samen een ambitieus meerjarig plan. We
willen samen de aandacht voor het klimaat stimuleren en faciliteren.
Mensen bewust maken, inspireren, motiveren. We hebben daarvoor een
campagne ontwikkeld, met als start een Klimaatcongres, licht Van
Kattenbroek toe.
Sterke communicatiecampagne
De organisatoren zijn van mening dat iedereen iets kan doen voor het
klimaat. Elke inwoner, elke ondernemer. Dat werd de basisgedachte van
de communicatiecampagne, met als slogan Het klimaat verandert, nu jíj
nog! Van Kattenbroek: Lokaal het verschil maken, daar gaat het om.
Een duurzame bedrijfsvoering levert niet alleen voordeel op voor het
klimaat, maar ook voor de ondernemer! Zo ontstaat een win-win
situatie.
We kunnen nu eenmaal niemand verplichten duurzaam te ondernemen, maar
het Klimaatcongres is een prima initiatief om het thema onder de
aandacht van een breed publiek te brengen. Het is de bedoeling dat we
in de toekomst veel meer gaan samenwerken om dit doel te bereiken.
Sectorgerichte samenwerking biedt immers het fundament voor innovatie
en vergroot de kans op een duurzame bedrijfsvoering. Samen moet het
lukken, voegt De Kruijf toe.
Interactief klimaatcongres
Op maandag 14 april 2008 zijn ondernemers welkom op het
Klimaatcongres. Het programma begint met de film An inconvenient truth
van Al Gore. Daarna zal onder meer Erwin Kroll spreken over
klimaatverandering. Het wordt een inspirerend evenement. Niet alleen
door het buffet met biologische gerechten, schertst Kool, als wel door
de ideeën die gepresenteerd worden. We willen ondernemers oproepen om
innovatief te zijn en na te denken hoe ze duurzame, klimaatneutrale
oplossingen kunnen ontwikkelen. Dat is een kwestie van
maatschappelijke verantwoordelijkheid en een prachtkans om je te
onderscheiden in de markt!
Mutatiedatum 09/04/2008