Gemeente Barneveld


Klimaatcongres voor ondernemers in en om Barneveld

Het klimaat verandert, nu jíj nog Deze prikkelende campagneslogan moet de Barnevelders bewust gaan maken van hun eigen uitdaging. Een Klimaatcongres voor ondernemers op maandag 14 april 2008 vormt de aftrap voor de campage. Drijvende krachten achter het congres zijn de gemeente Barneveld, de Rabobank Barneveld-Voorthuizen en Commotion Communicatie.

Dat het klimaat verandert, is geen nieuws meer. Maar wat doen we écht om zoals dat heet klimaatverandering een halt toe te roepen?

Duurzame ontwikkeling
Het onderwerp houdt Thomas Kool, ambassadeur van de Rabobank, al langer bezig. De rasechte netwerker is tevens coördinator Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij de bank. Ik voel me zeer aangetrokken door allerlei maatschappelijke vraagstukken. Vanuit mijn levensovertuiging voel ik de verantwoordelijkheid voor 'goed rentmeesterschap'. Daar hoort ook de zorg voor het klimaat bij. Overigens noem ik dat liever duurzame ontwikkeling, vertelt hij. Duurzaam bouwen, leven en wonen, daar gaat het om. Het gaat níet alleen over energiebesparingen. Bij de bank hebben we duurzaamheid tot één van de vier strategische beleidsthemas verheven.

Aandacht voor het klimaat
Kool vond het de hoogste tijd om ondernemers en inwoners bewust te maken van hun verantwoordelijkheid. Maar hoe? Juist in die periode nam Ton van Kattenbroek, directeur/eigenaar van Commotion Communicatie, contact op met de Rabobank .Als Commotion Communicatie zijn we volop bezig met projecten die te maken hebben met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Rabobank is een grote klant van ons en die wilden we graag als partner bij ons klimaatproject betrekken.

Naast Rabobank Barneveld-Voorthuizen gaf ook de gemeente Barneveld aan interesse te hebben in het klimaatproject. De gemeente Barneveld wil graag participeren in het Klimaatcongres. Als gemeente is het belangrijk om je steeds af te vragen wat nóg milieuvriendelijker en duurzamer kan", laat wethouder Aart de Kruijf van onder andere milieu weten. "We hebben ook een voorbeeldfunctie, en houden rekening met het milieu. Zo geldt duurzaamheid als uitgangspunt voor bijvoorbeeld ons inkoopbeleid en bij aanbestedingen".

De drie partners bedachten samen een ambitieus meerjarig plan. We willen samen de aandacht voor het klimaat stimuleren en faciliteren. Mensen bewust maken, inspireren, motiveren. We hebben daarvoor een campagne ontwikkeld, met als start een Klimaatcongres, licht Van Kattenbroek toe.

Sterke communicatiecampagne
De organisatoren zijn van mening dat iedereen iets kan doen voor het klimaat. Elke inwoner, elke ondernemer. Dat werd de basisgedachte van de communicatiecampagne, met als slogan Het klimaat verandert, nu jíj nog! Van Kattenbroek: Lokaal het verschil maken, daar gaat het om. Een duurzame bedrijfsvoering levert niet alleen voordeel op voor het klimaat, maar ook voor de ondernemer! Zo ontstaat een win-win situatie.

We kunnen nu eenmaal niemand verplichten duurzaam te ondernemen, maar het Klimaatcongres is een prima initiatief om het thema onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Het is de bedoeling dat we in de toekomst veel meer gaan samenwerken om dit doel te bereiken. Sectorgerichte samenwerking biedt immers het fundament voor innovatie en vergroot de kans op een duurzame bedrijfsvoering. Samen moet het lukken, voegt De Kruijf toe.

Interactief klimaatcongres
Op maandag 14 april 2008 zijn ondernemers welkom op het Klimaatcongres. Het programma begint met de film An inconvenient truth van Al Gore. Daarna zal onder meer Erwin Kroll spreken over klimaatverandering. Het wordt een inspirerend evenement. Niet alleen door het buffet met biologische gerechten, schertst Kool, als wel door de ideeën die gepresenteerd worden. We willen ondernemers oproepen om innovatief te zijn en na te denken hoe ze duurzame, klimaatneutrale oplossingen kunnen ontwikkelen. Dat is een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid en een prachtkans om je te onderscheiden in de markt!

Mutatiedatum 09/04/2008