Taboe op het onderwerp 'anale klachten' opnieuw bewezen
Zelfs acteur schaamt zich voor aambeien
De nieuwkomer in de strijd tegen aambeien - HemoClin aambeiengel - werkt er hard aan om anale klachten uit de anonimiteit te halen. Middels een tv-commercial wil het merk mede laten zien dat het iedereen kan overkomen en niemand zich ervoor hoeft te schamen. Maar zelfs bij één van de acteurs was de schroom zo groot, dat hij vlak voor de eerste uitzending bezwaar maakte. Op die manier wilde hij namelijk niet met aambeien geassocieerd worden. Daarom stuurde hij verschillende tv-zenders een fax met daarin het verzoek de spot niet uit te zenden.
De betreffende acteur zou in de spot voor de nieuwe HemoClin aambeien-gel in beeld komen als slachtoffer van anale klachten. Bij het zien van de uiteindelijke spot schatte de acteur echter onverwachts in dat de hoedanigheid van het geneesmiddel wel eens zou kunnen zorgen voor imagoschade. Helaas weer die schaamte. En dat terwijl de spot er juist - mede - op is gericht de schaamte rondom aambeien-klachten en andere anale ongemakken te verminderen.
Geïrriteerd door anale irritatie
De acteur had een duidelijk verzoek voor het productiebureau: zijn beeld uit de film verwijderen óf onherkenbaar maken. Toen het bureau weigerde de film aan te passen, besloot de acteur tot het versturen van de fax aan de tv-zenders. In deze fax verzoekt hij de zenders de spot niet uit te zenden tot zijn beelden eruit zijn gehaald of onherkenbaar zijn gemaakt. Hij is namelijk van mening dat er misbruik is gemaakt van zijn vertrouwen en hij voor het gebruik van zijn beeld in de HemoClin tv-commercial geen toestemming heeft gegeven. Toch droeg hij tijdens de opnames wél een dag lang een T-shirt met daarop de tekst 'Anale irritatie'.
Om verstoring in het uitzendingschema van de spot te voorkomen, besloot HemoClin - enkele dagen na de eerste opnames van de spot - tot het heropnemen van de spot met een andere acteur.
Noot voor de redactie -