Gemeente Meppel


Postbus 501
7940 AM Meppel
Stadhuis Grote Oever 26
tel. (0522) 850500

Toespraak Burgemeester tijdens Jeugdappel Bevrijding Meppel (13-4-2008)

Zondag 13 april om 9.00 uur werd in het Rosarium van het Wilhelminapark, met leerlingen van groep 8 van de basisschool en de jongste leerlingen van het voortgezet onderwijs, het Jeugdappel gehouden. Sinds 2006 organiseert het Comité 4 & 5 mei het Jeugdappel op de Bevrijdingsdag van Meppel: 13 april.

De Burgemeester, de heer Mr. J.C. Westmaas, hield een toespraak. Leerlingen van de Meppeler scholen werkten mee door het voordragen van gedichten en legden samen met de Burgemeester een krans bij het Oorlogsmonument van Titus Leeser.

Tevens werden de eerste exemplaren uitgereikt van âHet drama van Buchenwaldâ. Een boekje, op initiatief van Stichting Historie in Perspectief, de Gemeente Meppel en het Comité 4 & 5 mei, speciaal voor de jeugd, als voorloper van een publicatie die eind dit jaar zal verschijnen. Het drama van Buchenwald begint in Meppel in de nacht van 24 op 25 mei 1944 en is gebaseerd op het ooggetuigenverslag van de inmiddels overleden Meppeler Cor Antonides. Hij maakte deel uit van de groep van 21 Meppelers die 18 juli 1944 op transport werd gesteld naar Buchenwald, het concentratiekamp in nazi-Duitsland nabij de stad Weimar. Slechts vijf van hen zouden het overleven en terugkeren naar hun woonplaats Meppel.

De toespraak van de Burgemeester:

"Vrijheid moet je vieren
Vanochtend stapten we allemaal ons huis uit. Ons huis, de plek waar we ons vrij voelen ...
En dan buiten. Vanuit ons vertrouwde huis, stappen we onze straat in, de straat die we kennen, de straat die we vertrouwen. En we kijken om ons heen en zien allemaal bekende vertrouwde dingen. We spreken, net als thuis, met elkaar en we zeggen wat we vinden van de dingen die in Meppel gebeuren. We voelen ons veilig in Meppel. En zo, al pratend komen we op deze plek, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat we zonder zorgen ons vrij kunnen bewegen en vrij kunnen spreken.

Eigenlijk is het leven heel gewoon en dag in, dag uit leven we zo. Maar is de wijze waarop wij in Meppel leven wel zo gewoon en vanzelfsprekend? Of, misschien moet ik eigenlijk wel vragen, hoe komt het dat we het zo gewoon en vanzelfsprekend vinden dat we leven zoals wij leven. Is er ook een ander leven denkbaar. Om daar antwoord op te geven moeten we terug naar een andere wereld. Een wereld die wij ons in onze tijd nauwelijks kunnen voorstellen. Maar weet je dat we tussen 1940 en 1945 in Meppel woonden en leefden in een andere niet begrijpelijke wereld die toen wel echt was.

Aan de ene kant was er het gewone leven van gewoon opstaan, naar buiten gaan, naar school gaan en als kind plezier hebben met vrienden en vriendinnen. Maar dat was niet alles. Er was ook de wereld waarin je niet zo maar kon zeggen wat je vond. Er was ook de wereld waarin het kon gebeuren dat het vriendje of het vriendinnetje waar je mee speelde, de volgende dag opeens weg was. Heel gewoon, omdat mensen die macht over ons hadden vonden dat joodse kinderen niet in ons Meppel thuishoorden. En wat dacht je van de vader of moeder van een ander vriendje of vriendinnetje van toen; de vader of moeder die - zoals dat heette - zich verzette tegen die vreemde opvattingen van mensen die de macht hadden en die zomaar werd opgepakt om nooit meer levend terug te keren.

Het was bijna 25 mei 1944 toen 32 Meppeler mannen zomaar uit huis werden opgehaald. Zij stonden op een lijst van mannen die zich verzetten tegen wat er in het Meppel van toen gebeurde. Enkelen werden vrijgelaten. Eenentwintig van hen werden afgevoerd naar kampen waar verzet niet mogelijk was en waar het woord vrijheid niet bestond. Een wereld van haat, dood en verderf. Er waren er maar weinig die het overleefden en terug keerden in Meppel. In de oorlog kon het dus zo maar gebeuren dat je zomaar opeens werd opgehaald uit huis en werd opgesloten in een kamp en daar terecht kwam in een wereld die wij ons nu niet kunnen voorstellen. Want zo raar is het toch niet dat je opkomt voor wat andere mensen in jouw omgeving overkomt. Het opkomen voor de ander is toch iets wat we eigenlijk allemaal zouden moeten doen.

De mensen van toen kwamen op voor de ander en dat deden ze toen ze er achter kwamen dat er in Meppel dingen gebeurden waarvan ze niet zomaar konden wegkijken. Ze moesten er wat aan doen. En dat deden ze door dingen te doen waarvan we in onze tijd van vrijheid misschien denken, was dat nou zo moeilijk. Ja, dat was het. Juist omdat het verboden was. Als je niet meer naar de radio mag luisteren, of niet jouw krant meer mag kiezen. Als je een ander niet aan onderdak, of eten mag helpen. Dan wordt het moeilijk en gevaarlijk. Zeker als je - wanneer je het wel doet - je bedreigd wordt met geweld en zelfs met de dood. Als je weet dat dat je kan overkomen, dan ga je denk ik toch wel anders om met de gewone dingen. Dan is jouw vrijheid weg. Dan kijk je steeds om je heen of je wel veilig bent; of je wel vrij bent om te spreken. Dan word je heel voorzichtig.

Die vreemde wereld van oorlog was er in Meppel. Een tijd waarin gewone dingen doen - zoals mensen helpen of een krant maken en die rondbrengen, of naar een radio luisteren - , niet meer zo gewoon was. Toch waren er veel mensen die ondanks de gevaren toch hulp bleven geven aan mensen in nood. Zij deden dat omdat zij vonden dat jullie vrij en zonder angst zouden moeten leven. En dat jullie vrij zouden moeten zijn om te spreken. Zij - en dat zijn jullie opaâs en omaâs - stonden op omdat ze de rijkdom van vrijheid zagen. Zij stonden voor vrijheid.
En dankzij al die mensen die de angst voor verraad, de angst voor geweld en de angst voor dood toen hebben getrotseerd, konden wij vanochtend in onze stad zonder angst opstaan, zonder angst de straat op gaan en zonder angst hier naar dit park komen om even stil te staan bij vrijheid. Denk even aan al de mensen die toen tegen de verdrukking in voor vrijheid stonden en laten we hen bedanken voor wat zij deden. We weten het weer en we kunnen het niet genoeg zeggen. Vrijheid is iets waar je bewust blij mee moet zijn; voor vrijheid moet je opstaan, je durven uitspreken. Niet alleen toen, maar ook nu nog elke dag. Vrijheid moet je gewoon vieren."