Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

PECH VOOR ZAKSPEED TEAM MET TOM CORONEL EN DUNCAN HUISMAN

Nurburgring - 12 april 2008 - Door winterse weersomstandigheden werd eerder de openingsrace van de BF Goodrich Langstreckenmeisterschaft Nurburgring geschrapt. Daarmee nam de zaterdagmiddag verreden 50.ADAC Acas H&R Cup de rol van seizoensopener over in het kampioenschap dat bij velen meer bekendheid geniet als het VLN. De ruim 230 equipes die zich voor deze race op de vermaarde Nordschleife aanmeldden, telden meerdere Nederlanders. Zo bestuurden Tom Coronel en Duncan Huisman samen met Sascha Bert een door Zakspeed Racing ingezette Dodge Viper GTS-R en komen dit hele jaar uit in de klasse SP8. Ondanks het soms hectische verloop tijdens trainingen wist dit team de race te beginnen met een vierde startplaats en voerde meerdere ronden het veld aan. Nadat de auto in de een-na-laatste ronde uitbrak, buiten de baan raakte en de vangrail hard raakte vielen de Nederlanders in het zicht van de finish spijtig genoeg uit.

Deze en de eerstkomende races van het VLN gaan vooraf aan de belangrijke 24 uurs race die later dit jaar op het programma staat. Al deze races vinden plaats op de vermaarde racepiste in de Eiffel en mede door de lengte van dit stuk race-asfalt is het mogelijk om een groot aantal deelnemers toe te laten. Tom Coronel daarover: "Op zich is het natuurlijk schitterend om te zien dat je met zoveel mensen vier uur lang zoveel plezier kunt hebben. Maar dit is geen gemakkelijke baan en wanneer je hier vaker gereden hebt en net als wij ook met een hele snelle auto rijdt is het soms ook best lastig om een juiste inschatting te maken van de acties die anderen doen. Zelf ben ik daar in de training ook een keer de dupe van geweest. Na een goed verlopen shake down met de Dodge Viper bleken de auto en de door Zakspeed zelf ontwikkelde motor het super te doen. De auto lag als een blok op de weg en ik wilde de rondetijden nog wat verder verbeteren. Daarbij kwam ik achter een BMW Z4 terecht die in het midden van de baan bleef rijden. Ik koos een kant om hem te passeren, maar daarbij ging het mis. Dat rijd je al snel in het gras en komt de vangrail ook heel snel dichterbij. De achterwielophanging bleek daarbij licht beschadigd en gelukkig kon de schade snel hersteld worden. Het geeft wel aan waar je allemaal mee te maken krijgt met zulke grote startvelden", aldus Tom Coronel.

Mede door de soms stevige ongevallen tijdens de training begon de race een uurtje later, maar ging nog steeds over 4 uur. De Nederlands/Duitse Viper-equipe zou de race vanaf een vierde plaats starten en had de euipes Lieb/Tieman met de Manthey Porsche, de equipe Basseng/ Stuck met een Lamborghini en Adarof/Tilke met een Dodge Viper voor zich staan. De onderlinge tijden verschilden van 8.20.791 voor de pole tot 8.30.971 voor de als vierde geklasseerde Zakspeed-equipe.

Tom Coronel neemt de start en de eerste ronden voor zijn rekening en opende sterk.
Coronel: "Die Lamborghini had ik al in de eerste bocht te pakken en de anderen volgden snel, waarbij alleen het inhalen van de leidende Manthey Porsche nog best wel wat moeite kostte. Ik pakte hem met enig risico buitenom en reed daarmee aan de leiding, maar met de Porsche letterlijk op de achterbumper. Dat hield ik nog zes ronden vol, want toen moest ik de pits in om het tuur over te dragen aan Sascha Bert die het tweede deel voor zijn rekening nam."

Als derde teamlid zou Duncan Huisman het laatste deel van deze lange-afstandrace voor zijn rekening nemen. De Rotterdammer was eveneens meer dan te spreken over de auto waarmee zij dit weekend reden. "De auto is waanzinnig goed. In principe heeft Zakspeed de auto van vorig jaar helemaal onder handen genomen en echt op vele punten goed verbeterd. De motor hebben ze zelf gebouwd en geeft meer koppel en doet het samen met het vernieuwde onderstel absoluut veel beter. Nadat mijn teamgenoten al op vrijdag de nodige ronden hebben gereden, stapte ik op zaterdagmorgen voor het eerst in en was echt verrast. Ik reed weliswaar op oude banden maar je voelde de verbeteringen. In mijn rijbeurt liep het lekker en ik kon de druk op de Manthey Porsche hoog houden. De onderlinge afstand was soms niet meer dan 100 meter maar ik moest nog wel een keer tanken. Op zich liep het dus allemaal best lekker. Alleen voelde ik in de slotfase op de hele snelle stukken wat vibraties in de achterkant van de auto, die weer weg waren op de stukken waar het minder hard ging. Het leek er dus op dat ik wat rubber van de baan had opgepikt. Maar even later op een snel stuk van de Nordschleife ging het toch mis. Ik stuurde nog maximaal tegen, maar de auto kwam op het gras terecht, nam een sprong en eindigde tegen de vangrails. De schade bleek mee te vallen met links achter was de velg kapot, en ook aan de voorzijde was er het nodige ontzet. Verder bleef het gas vol open staan en was terugrijden naar de pits geen optie. Ondanks deze uitval in het zicht van de finish ben ik wel erg te spreken over deze auto. In totaal heb ik er nu zo'n 15 rondjes oftewel en dus meer dan 350 kilometer mee gereden en kijk nu al uit naar de volgende race. We willen immers voor het kampioenschap gaan en lagen beslist op de juiste koers. En ook voor de komende 24 uurs race heb ik er alle vertrouwen in dat wij een heel eind kunnen komen. De volgende race hier is over twee weken en met Zakspeed zullen wij nog wat kleine veranderingen doorvoeren, maar in de basis staat hier een superauto en dat is vandaag zeker bewezen, alhoewel de eindklassering daar nog niet helemaal bij aansluit", stelt Duncan Huisman vast.

De eindzege ging naar de Manthey Porsche met Marc Lieb en Marcel Tiemann.

===============



Ingezonden persbericht