Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de verminderde bereidheid om
112 te bellen
11 april 2008
Vragen van de leden Zijlstra en Griffith (beiden VVD) en Kuiken en
Spekman (beiden PvdA) over de verminderde bereidheid om 112 te bellen.
1. Vraag
Bent u bekend met het nieuwsbericht `112 wordt te weinig gebeld' en
het bijbehorende item van RTV Utrecht van 5 maart? Bent u tevens
bekend met het artikel `Hangjeugd in de buurt: 112 bellen'?
1. Antwoord
Ja
2. Vraag
Klopt de uitspraak van de woordvoerder van de politie dat `mensen erg
terughoudend zijn met het bellen van het alarmnummer' en dat `recent
onderzoek aantoont dat slechts 1 op de 9 mensen die op heterdaad
getuige zijn van een misdrijf binnen enkele minuten het alarmnummer
bellen'? Kunt u aangeven om welk onderzoek dit gaat?
2. Antwoord
Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de Nederlandse burgers het
alarmnummer 112 kent. Dit alarmnummer wordt momenteel ruim 6 miljoen
keer per jaar gebeld. Op basis hiervan kan ik niet onderschrijven dat
de Nederlandse burgers terughoudend zijn in het bellen van het
alarmnummer 112. Wel kan ik aangeven dat er helaas veel oneigenlijk
gebruik en misbruik is bij het alarmnummer 112 (ongeveer 65%).
Het onderzoek "Meer heterdaadkracht" (april 2007) van de
Politieacademie gaat over de rol van burgers bij de directe opsporing.
Een uitspraak in dit onderzoek is dat "slechts 1 op de 9 mensen die
op heterdaad getuige zijn van een misdrijf binnen enkele minuten het
alarmnummer bellen". Deze uitspraak wordt gedaan op basis van een
beperkte steekproef (van 1500 uitnodigingen en 758 respondenten). In
het onderzoeksrapport wordt niet (helder) aangegeven hoe men aan de
verhouding 1 op de 9 komt en wat de motieven van burgers zijn om 112
wel of niet te bellen.
Op basis van dit onderzoek kan ik de gedane uitspraken dan ook niet
zonder meer onderschrijven.
3. Vraag
Deelt u de mening dat dit aantal veel te laag is? Ziet u een relatie
met reactie van de Raad van Hoofdcommissarissen, die stelt dat de
slogan `1-1-2 daar red je levens mee' ertoe geleid heeft dat veel
mensen denken dat 112 enkel voor levensbedreigende situaties is?
Ziet u een relatie met de door de woordvoerder van de politie Utrecht
aangehaalde landelijke campagne, welke ten doel had misbruik van het
alarmnummer te voorkomen? Zo neen, wat is volgens u de oorzaak?
3. Antwoord
Zoals hierboven aangegeven, geeft het onderzoek geen inzicht in de
motieven van de burgers om 112 niet te bellen in het geval men op
heterdaad getuige is van een misdrijf. Of er een relatie is met de
slogan `1-1-2 daar red je levens mee' is dus niet vast te stellen. Om
dezelfde reden kan ik niet beoordelen of er een relatie is met de
landelijke campagne waarop de woordvoerder van de politie Utrecht
doelt of anderszins een uitspraak doen over de mogelijke oorzaak.
4. Vraag
Welke maatregelen bent u voornemens te nemen om het genoemde
percentage omhoog te krijgen?
4. Antwoord
Ik sluit niet uit dat bij de burger onvoldoende bekend is dat ook in
andere situaties dan levensbedreigende situaties gebeld kan worden met
112. Dit jaar zullen diverse door BZK geïnitieerde
communicatieactiviteiten plaatsvinden die zich vooral richten op het
hoge percentage misbruik van 112. Naar aanleiding van een verzoek van
regionale politiekorpsen heb ik besloten daarbij primair de slogan
`112 als iedere seconde telt' te gebruiken en dus niet de slogan `112
daar red je levens mee'. Deze slogan doet volgens mij beter recht aan
het feit dat 112 niet alleen ziet op levensbedreigende situaties, maar
ook op heterdaad situaties.
RTV Utrecht, 5 maart 2008, http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/182073
(extern)
De Telegraaf, 7 maart 2008
Zie noot 1
Zie noot 2
Zie noot 1
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties