Deze week in FEM Business (week 15, vanaf vrijdag 11 april in de kiosk)
Red het hoofdkantoor
Hoe kan Nederland een mondiaal businesscentrum blijven? Vergeleken met de meeste andere kleine landen, heeft Nederland nog steeds veel hoofdkantoren binnen zijn grenzen. Maar om die sterke positie en alle bijbehorende banen te behouden, is snel actie nodig. Wat moeten we doen om aantrekkelijk te blijven? Een consultant waarschuwt: Nederland is te afwachtend geweest. Plus: Een interview met Arthur Docters van Leeuwen van het Holland Financial Centre. 'Nederland heeft meer lastig gespuis nodig'.
Nieuwe topman Aegon krijgt lager salaris
Alex Wynaendts, de nieuwe CEO van verzekeraar Aegon, krijgt een 'aanzienlijk' lager salaris dan zijn voorganger Don Shepard. De Amerikaan lag onder vuur vanwege zijn topbeloning. Hij had recht op 0,1 procent van de concernwinst. Wynaendts: 'Ik denk dat als mijn salaris bekend zal worden, die discussie erover verdwijnt.'
Slimme Belgen werken liever in Nederland
Nederland is een land voor laagopgeleiden, zei Ad Scheepbouwer enkele weken geleden in FEM Business. De jonge Belg Stefan Stremersch, hoogleraar in Rotterdam, ziet een andere trend. Hoogopgeleide Belgen werken liever hier dan in hun eigen land. 'Ik zou voor geen haar op mijn kop in Belgi willen werken.' Maar wonen in Holland? 'Ik peins er niet over.'
Doet Heineken te dure overnames?
Alle aandacht richt zich momenteel op de overname van Scottish & Newcastle. Maar Heineken doet veel meer. De Amsterdamse brouwer is op strooptocht in het midden en oosten van Europa. De ene na de andere brouwerij wordt overgenomen. Maar betaalt Heineken niet te veel geld voor de nieuwe aanwinsten?
Verder in dit nummer:
â- Winkelketen Makro verlaat China.
â- Waarom steekt zakenman Frans van Seumeren zijn geld in FC Utrecht? â- Oliestad Dallas begint een nieuw leven, als gasstad â- Hip & trendy: een Amsterdamse club in Mumbai.
â- De Britten van Hermes zijn wel uitgepraat met ASMI.
Informatie: Arne van der Wal 06-22313718 of Jean Dohmen 06-52037025 - 020 5159852 (secretariaat)
De business weekly FEM Business ordent wekelijks de relevant zakelijke, economische en financiële informatie. Naast het feitelijke nieuws ook oorzaken en gevolgen, achtergronden, heldere analyses en scherpe commentaren. De redactie schrijft over bedrijven, markten, sectoren en de mensen die erover beslissen. Deskundig en onafhankelijk. Naast het weekblad is er een goed bezochte