Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 11 april 2008 (11/04/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Woensdag stond in plenaire vergadering een actualiteitsdebat over
jongerengeweld op de agenda, naar aanleiding van de recente incidenten
in het openbaar vervoer. Voor onze fractie voerde Piet De Bruyn het
woord. Hij hing zijn gesmaakt betoog op aan twee Vlaamse
spreekwoorden. Een eerste is voorkomen is beter dan genezen.
Zorgaanbod, begeleiding, inburgeringstrajecten, preventie en het
serieus nemen van het onveiligheidsprobleem staan hierin centraal. Het
andere spreekwoord is: Wie niet horen wil, moet voelen. We mogen als
maatschappij immers ook niet naïef zijn. Indien de grenzen van het
toelaatbare overschreden worden moet er sanctionerend worden
opgetreden. Piet deed dan ook een oproep: Als we ervan overtuigd zijn
dat veiligheid ieders zaak en ieders taak is, dan mogen we ons nooit
laten leiden door onverschilligheid, moedeloosheid en politieke
profileringsdrang. Politici hebben de taak om het kader te creëren
waarin veiligheid als grondrecht kan worden gevrijwaard en verzekerd.
Deze week kwam het dossier van de 3 niet-benoemde burgemeesters van de
faciliteitengemeenten Linkebeek, Wezembeek-Oppem en Kraainem terug op
de politieke agenda. De gemeenten droegen immers opnieuw dezelfde
kandidaat-burgemeesters voor. In de pers communiceerde minister Keulen
onmiddellijk dat hij ook nu hen niet zou benoemen. Desnoods benoem ik
een burgemeester buiten de raad. Mark Demesmaeker volgt dit dossier al
van in den beginne en wilde dan ook van de minister tekst en uitleg.
Hij steunt uiteraard de politiek van de Vlaamse regering om hen niet
te benoemen. Het feit dat de MR en het FDF dit weer aangrijpen om de
komende communautaire besprekingen te hypothekeren, bewijst dat de
niet-benoeming diep in hun vlees snijdt. Wel vraagt Mark zich af hoe
lang het duurt vooraleer minister Keulen zal gebruik maken van het
opstarten van een tuchtsanctieprocedure. Nu zetelen de niet-benoemde
burgemeesters immers nog steeds als schepen.
Woensdag nam het Vlaams Parlement bij hoogdringendheid een voorstel
van resolutie aan omtrent het dossier van de vervanging van de
registratierechten op gronden bij nieuwbouw door een BTW-heffing. Deze
bespreking werd voorafgegaan door een aantal Actuele Vragen over dit
onderwerp, onder meer van Jan Loones. Hij vroeg zich af wat de echte
reden was waarom Reynders nu dit dossier met de hoogste prioriteit wil
behandelen. Het arrest van het Europees Hof dateert van 2000 en Jan
vermoedt een dubbele agenda. Er is al naar Waalse bodemsaneringen en
naar het bedrijf ArcelorMittal verwezen. Het dossier zal nu dus
behandeld worden op het Overlegcomité van 23 april. Benieuwd wat daar
uit de bus zal komen, anders zal het Vlaams Parlement een
belangenconflict inroepen. Tot slot suggereerde Jan nog alternatieven:
Is het niet mogelijk dat we alles conformeren naar het
registratierecht? Men kan vb. alles verlagen tot 6 %.
Sinds de invoering van de sluitende aanpak voor werkzoekenden werden
tot driemaal meer dossiers naar de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
overgedragen. Dat blijkt uit cijfers die Gino De Craemer opvroeg in
verband met transmissies door de VDAB naar de RVA. De uitbreiding van
de sluitende aanpak en de verhoging van het aantal transmissies hebben
echter geen invloed op het aantal sancties van de RVA. Die doet het
bemiddelingswerk van de VDAB dus tevergeefs over. Het lijkt dan ook
vanzelfsprekend de organisatie van de arbeidsmarkt en sanctionering
volledig bij de gewesten te leggen. Op dit ogenblik is er teveel
overlapping tussen de VDAB en de RVA. Werkzoekenden worden tweemaal
uitgenodigd voor een gesprek, transmissiedossiers worden niet
behandeld en ook de RVA houdt zich bezig met arbeidsbemiddeling. De
N-VA blijft dan ook aandringen op de regionalisering van de
arbeidsmarkt. Om de gewesten in staat te stellen een eigen
arbeidsmarktbeleid te voeren en de werkloosheid daadkrachtig aan te
pakken, moeten de regios volledig bevoegd worden voor de
beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt, inclusief de sanctionering.
Uiteraard is de N-VA zeker bereid haar steentje hiertoe bij te dragen.
Woensdag keurde de plenaire vergadering een voorstel van decreet van
o.a. Kris Van Dijck goed over begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Zonder overlijdensakte is het immers nog steeds niet mogelijk om een
stoffelijk overschot buiten de gemeentegrenzen van de plaats van
overlijden te vervoeren. Deze akte wordt opgemaakt door de ambtenaar
van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden. Dit kan, samen
met het geven van een verlof tot begraving of toestemming tot
crematie, soms een paar dagen in beslag nemen, waardoor het vervoer
van het stoffelijk overschot wordt tegengehouden. Die lijdt tot
pijnlijke situaties voor de nabestaanden. Kris wilde, samen met de
andere indieners van dit decreet, het mogelijk maken om in geval van
een natuurlijke dood het stoffelijk overschot voorlopig te kunnen
opbaren op een andere plaats. De vaststelling van een natuurlijk
overlijden door een geneesheer zal volstaan. Daarnaast wordt het ook
mogelijk om een symbolisch gedeelte van de as van een gecremeerd lijk
mee te geven aan familieleden in de tweede graad. Momenteel bestaat
die mogelijkheid enkel voor verwanten in de eerste graad.
In de plenaire vergadering lag ook een voorstel van resolutie voor van
(onder meer) Jan Peumans over het structureel onderhoud van
gewestwegen. Het onderhoud van onze wegen is al langer aan de orde in
de commissie voor Openbare Werken. De toestand van ons wegennet kan en
moet beter. Ook Jan stelde hier eerder reeds vragen over. Een
meerderheid van de commissieleden vond dan ook dat een kwalitatieve
opwaardering en een duurzaam karakter van de gewestwegen moet worden
gerealiseerd. Dat is uiteraard een taak voor de Vlaamse Regering.
Vandaar dat men het nodig achtte hieromtrent een aantal
beleidsaanbevelingen te doen vanuit het parlement, onder meer met
betrekking tot de financiering (verhoging van de recurrente middelen),
de rapportering, de controle op overbelading, en de mogelijke
positieve effecten van een vorm van beprijzing van het wegverkeer. De
resolutie werd kamerbreed goedgekeurd, een eerste stap in dit verhaal.
Jan zal er echter nauwlettend op toezien dat de resolutie ook
effectief opgevolgd wordt. Maar dat dacht u al.
Kamer
Deze week ondervroeg Flor Van Noppen in de Commissie Justitie minister
Vandeurzen over het vervolgingsbeleid van de parketten met betrekking
tot hormonenmisdrijven en voedselfraude. De cijfers die Flor als
antwoord kreeg van de minister waren zeer verontrustend. Tussen 2004
en 2007 speelde het Federaal Voedselagentschap (FAVV) maar liefst
29.878 onregelmatigheden door aan het parket. Op basis hiervan opende
het parket amper 260 gerechtelijke onderzoeken, wat leidde tot slechts
73 vonnissen. Dat betekent dus dat minder dan één procent van gemelde
gevallen wordt onderzocht en dat het in amper 0,24 procent van de
gevallen ook tot een effectieve veroordeling komt. Het is duidelijk
dat voedselveiligheid geen prioriteit is voor de parketten. Flor ging
hier dan ook op door. Met zijn eerste actuele vraag in de plenaire
vergadering vroeg hij de minister om een verklaring. Vandeurzen kwam
met een aantal nieuwe cijfers en verklaarde zich bereid om deze samen
met Flor en de administratie verder door te lichten. Wordt dus zeker
vervolgd.
Dinsdag woonde Peter Luykx, in een bewogen commissie Financiën, het
debat bij over BTW op bouwgrond. Deze BTW-regeling is een onderdeel
van de programmawet die momenteel in de verschillende commissies wordt
besproken. Peter diende hierover eerder al een vraag in aan minister
Reynders. De N-VA staat erg kritisch tegenover deze regeling. De
maatregel tot invoering van een nieuw BTW-regime op nieuwbouw werd
ondoordacht en overhaast genomen. De voorgestelde regeling geeft
aanleiding tot rechtsonzekerheid en fiscale spitstechnologie. Maar
erger zijn de gevolgen voor het modale Vlaamse gezin dat nieuwe
financiële obstakels ziet in de zoektocht naar een betaalbare woning .
En door een gebrek aan overleg met de deelstaten wordt de politiek van
gezins- en milieuvriendelijke woonfiscaliteit van Vlaanderen ernstig
doorkruist. Ondertussen werd in het Vlaams Parlement, o.a. door de
N-VA, een resolutie neergelegd waarin de Vlaamse regering wordt
gevraagd om tijdens het eerstkomende Overlegcomité (23 april) aan te
dringen op een bijsturing van deze regeling. De stemming in de
commissie Financiën werd door het Vlaamse protest verdaagd naar
volgende week. Peter lanceerde overigens onlangs ook zijn eerste
nieuwsbrief, die u zowel digitaal als gedrukt kan ontvangen door een
mailtje te sturen naar peter.luykx@dekamer.be.
Bij de federale verkiezingen van 2007 hebben in totaal 187 personen
geweigerd om als bijzitter of voorzitter te gaan zetelen in een
kiesbureau. Hun reden tot dienstweigering daarvoor klinkt allicht
bekend in de oren: door het ontbreken van een oplossing voor de
kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde konden de verkiezingen niet als
grondwettelijk beschouwd worden. Alle dienstweigeraars worden nu
echter gerechtelijk vervolgd en krijgen boetes voorgeschoteld die soms
oplopen tot 550. Sarah Smeyers ondervroeg Minister Vandeurzen hierover
in de Commissie Justitie. Blijkbaar heeft een werkgroep van het
College van Procureurs-Generaal een advies opgesteld inzake de
vervolging van al wie weigerde gevolg te geven aan de oproep om te
gaan zetelen. Het gaat om een zogenaamd modelkantschrift dat aan de
diverse parketten werd bezorgd met daarin de opdracht tot verhoor van
alle weigeraars. Sarah Smeyers liet de Minister weten dit toch een
hoogst opmerkelijke gang van zaken te vinden: waar in 2004 het
inroepen van de niet-splitsing van BHV door de rechters aanvaard werd
als geldige reden voor afwezigheid, wordt er nu blijkbaar prioriteit
gegeven aan de vervolging van deze mensen! Alsof er geen grotere
misdrijven bestaan die bij voorrang vervolgd dienen te worden
In de extra plenaire zitting van woensdag werd het wetsontwerp
houdende de instemming met het Verdrag van Lissabon voorgelegd aan de
leden van de Kamer. In zijn plenaire tussenkomst stelde Jan Jambon dat
op het vlak van waarden, bevoegdheden en besluitvorming grote stappen
vooruit werden gezet. Jan benadrukte echter dat de rol van de
gewesten en de gemeenschappen nog steeds te beperkt is. De toetsing
van het subsidiariteitsbeginsel geeft ons een grotere bevoegdheid maar
op dit ogenblik kunnen we deze nog niet ten volle uitoefenen. De
eenzijdige verklaring van België dat zowel de Kamer van
Volksvertegenwoordigers, de Senaat als de parlementen van
Gemeenschappen en Gewesten optreden als bestanddelen van het nationale
parlementaire systeem is volgens de Raad van State niet werkzaam
binnen de huidige Europese rechtsorde. Jan besloot zijn betoog met
een dringende oproep aan het adres van de regering om de nodige
stappen te zetten tot aanpassing van de bijzondere wet tot hervorming
der instellingen en tot het afsluiten van een
samenwerkingsovereenkomst over de vereenvoudigde herzieningsprocedure
en vertegenwoordiging van de Gemeenschappen en de Gewesten in de
Europese Raad, zodat de toegekende bevoegdheden ten volle kunnen
uitgeoefend worden.
In een grootscheepse operatie in Brussel, Verviers en Gemmenich werden
37 Koerden, waaronder 29 vrouwen, gearresteerd op verdenking van
banden te hebben met de PKK. De 29 vrouwen werden gearresteerd in een
vakantiekamp in Gemmenich waar tijdens de paasvakantie een Europese
bijeenkomst van PKK-vrouwen werden gehouden. Vijf van hen hadden geen
geldige papieren en zij werden naar de Dienst Vreemdelingenzaken
doorverwezen. Daar moest men echter vaststellen dat de computers niet
werkten, waarna de verdachten mochten beschikken zonder te weten of ze
legaal dan wel illegaal in ons land zijn. Kamerlid Els De Rammelaere
stelt zich ernstige vragen bij deze manier van werken. De andere
verdachten werden overigens ook vrijgelaten, aangezien geen van hen
nationaal of internationaal gezocht wordt.
Senaat
In de plenaire senaatsvergadering van deze week uitte Helga Stevens
haar verontwaardiging over de achteruitgang van de assistentie aan
mensen met een handicap in kleinere stations. Een nieuwe
besparingsmaatregel van spoorwegnetbeheerder Infrabel bepaalt dat in
een aantal stations na 16u niet langer assistentie beschikbaar is om
mensen met een beperkte mobiliteit op en van de trein te helpen. Dit
legt onder meer een extra hypotheek op de tewerkstellingskansen van de
betrokken personen in kwestie. Hierover ondervraagd, antwoordde
minister van Overheidsbedrijven Vervotte dat zij geen onmiddellijke
stappen kan ondernemen om dit te verhelpen. Bovendien kan de minister
niet garanderen dat de situatie in de kleinere stations zal verbeteren
op basis van de nieuwe, nog te onderhandelen beheersovereenkomst met
de NMBS. Helga repliceerde strijdvaardig dat wanneer een samenleving
kiest voor het inclusiemodel, daar een consequent en daadkrachtig
beleid tegenover moet staan.
Donderdag werd in de commissie Institutionele Aangelegenheden van de
Senaat het belangenconflict behandeld dat werd ingeroepen door de
Franstalige Gemeenschap naar aanleiding van het decreet dat door de
N-VA werd neergelegd in het Vlaams parlement. Dit decreet stelt dat
Vlaanderen de inspectie moet organiseren in de 8 basisscholen in de 6
faciliteitengemeenten. Louis Ide stelt verbaasd vast dat Philippe
Moureaux (PS) zich hierin wel kon vinden en dat hij geen bezwaar had
tegen een Vlaamse inspectie. Er ontstond vervolgens een relletje
tussen MR en PS omdat de MR PS-politica Marie Arena verweet dat het
haar houding was die tot deze situatie had geleid. Volgende week zal
er in de commissie gestemd worden over dit belangenconflict en naar
alle waarschijnlijkheid zal uiteindelijk het Grondwettelijk Hof dit
geschil moeten beslechten.
Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be