Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 11 april 2008 (11/04/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Woensdag stond in plenaire vergadering een actualiteitsdebat over jongerengeweld op de agenda, naar aanleiding van de recente incidenten in het openbaar vervoer. Voor onze fractie voerde Piet De Bruyn het woord. Hij hing zijn gesmaakt betoog op aan twee Vlaamse spreekwoorden. Een eerste is voorkomen is beter dan genezen. Zorgaanbod, begeleiding, inburgeringstrajecten, preventie en het serieus nemen van het onveiligheidsprobleem staan hierin centraal. Het andere spreekwoord is: Wie niet horen wil, moet voelen. We mogen als maatschappij immers ook niet naïef zijn. Indien de grenzen van het toelaatbare overschreden worden moet er sanctionerend worden opgetreden. Piet deed dan ook een oproep: Als we ervan overtuigd zijn dat veiligheid ieders zaak en ieders taak is, dan mogen we ons nooit laten leiden door onverschilligheid, moedeloosheid en politieke profileringsdrang. Politici hebben de taak om het kader te creëren waarin veiligheid als grondrecht kan worden gevrijwaard en verzekerd.

Deze week kwam het dossier van de 3 niet-benoemde burgemeesters van de faciliteitengemeenten Linkebeek, Wezembeek-Oppem en Kraainem terug op de politieke agenda. De gemeenten droegen immers opnieuw dezelfde kandidaat-burgemeesters voor. In de pers communiceerde minister Keulen onmiddellijk dat hij ook nu hen niet zou benoemen. Desnoods benoem ik een burgemeester buiten de raad. Mark Demesmaeker volgt dit dossier al van in den beginne en wilde dan ook van de minister tekst en uitleg. Hij steunt uiteraard de politiek van de Vlaamse regering om hen niet te benoemen. Het feit dat de MR en het FDF dit weer aangrijpen om de komende communautaire besprekingen te hypothekeren, bewijst dat de niet-benoeming diep in hun vlees snijdt. Wel vraagt Mark zich af hoe lang het duurt vooraleer minister Keulen zal gebruik maken van het opstarten van een tuchtsanctieprocedure. Nu zetelen de niet-benoemde burgemeesters immers nog steeds als schepen.

Woensdag nam het Vlaams Parlement bij hoogdringendheid een voorstel van resolutie aan omtrent het dossier van de vervanging van de registratierechten op gronden bij nieuwbouw door een BTW-heffing. Deze bespreking werd voorafgegaan door een aantal Actuele Vragen over dit onderwerp, onder meer van Jan Loones. Hij vroeg zich af wat de echte reden was waarom Reynders nu dit dossier met de hoogste prioriteit wil behandelen. Het arrest van het Europees Hof dateert van 2000 en Jan vermoedt een dubbele agenda. Er is al naar Waalse bodemsaneringen en naar het bedrijf ArcelorMittal verwezen. Het dossier zal nu dus behandeld worden op het Overlegcomité van 23 april. Benieuwd wat daar uit de bus zal komen, anders zal het Vlaams Parlement een belangenconflict inroepen. Tot slot suggereerde Jan nog alternatieven: Is het niet mogelijk dat we alles conformeren naar het registratierecht? Men kan vb. alles verlagen tot 6 %.

Sinds de invoering van de sluitende aanpak voor werkzoekenden werden tot driemaal meer dossiers naar de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening overgedragen. Dat blijkt uit cijfers die Gino De Craemer opvroeg in verband met transmissies door de VDAB naar de RVA. De uitbreiding van de sluitende aanpak en de verhoging van het aantal transmissies hebben echter geen invloed op het aantal sancties van de RVA. Die doet het bemiddelingswerk van de VDAB dus tevergeefs over. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend de organisatie van de arbeidsmarkt en sanctionering volledig bij de gewesten te leggen. Op dit ogenblik is er teveel overlapping tussen de VDAB en de RVA. Werkzoekenden worden tweemaal uitgenodigd voor een gesprek, transmissiedossiers worden niet behandeld en ook de RVA houdt zich bezig met arbeidsbemiddeling. De N-VA blijft dan ook aandringen op de regionalisering van de arbeidsmarkt. Om de gewesten in staat te stellen een eigen arbeidsmarktbeleid te voeren en de werkloosheid daadkrachtig aan te pakken, moeten de regios volledig bevoegd worden voor de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt, inclusief de sanctionering. Uiteraard is de N-VA zeker bereid haar steentje hiertoe bij te dragen.

Woensdag keurde de plenaire vergadering een voorstel van decreet van o.a. Kris Van Dijck goed over begraafplaatsen en de lijkbezorging. Zonder overlijdensakte is het immers nog steeds niet mogelijk om een stoffelijk overschot buiten de gemeentegrenzen van de plaats van overlijden te vervoeren. Deze akte wordt opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden. Dit kan, samen met het geven van een verlof tot begraving of toestemming tot crematie, soms een paar dagen in beslag nemen, waardoor het vervoer van het stoffelijk overschot wordt tegengehouden. Die lijdt tot pijnlijke situaties voor de nabestaanden. Kris wilde, samen met de andere indieners van dit decreet, het mogelijk maken om in geval van een natuurlijke dood het stoffelijk overschot voorlopig te kunnen opbaren op een andere plaats. De vaststelling van een natuurlijk overlijden door een geneesheer zal volstaan. Daarnaast wordt het ook mogelijk om een symbolisch gedeelte van de as van een gecremeerd lijk mee te geven aan familieleden in de tweede graad. Momenteel bestaat die mogelijkheid enkel voor verwanten in de eerste graad.

In de plenaire vergadering lag ook een voorstel van resolutie voor van (onder meer) Jan Peumans over het structureel onderhoud van gewestwegen. Het onderhoud van onze wegen is al langer aan de orde in de commissie voor Openbare Werken. De toestand van ons wegennet kan en moet beter. Ook Jan stelde hier eerder reeds vragen over. Een meerderheid van de commissieleden vond dan ook dat een kwalitatieve opwaardering en een duurzaam karakter van de gewestwegen moet worden gerealiseerd. Dat is uiteraard een taak voor de Vlaamse Regering. Vandaar dat men het nodig achtte hieromtrent een aantal beleidsaanbevelingen te doen vanuit het parlement, onder meer met betrekking tot de financiering (verhoging van de recurrente middelen), de rapportering, de controle op overbelading, en de mogelijke positieve effecten van een vorm van beprijzing van het wegverkeer. De resolutie werd kamerbreed goedgekeurd, een eerste stap in dit verhaal. Jan zal er echter nauwlettend op toezien dat de resolutie ook effectief opgevolgd wordt. Maar dat dacht u al.

Kamer

Deze week ondervroeg Flor Van Noppen in de Commissie Justitie minister Vandeurzen over het vervolgingsbeleid van de parketten met betrekking tot hormonenmisdrijven en voedselfraude. De cijfers die Flor als antwoord kreeg van de minister waren zeer verontrustend. Tussen 2004 en 2007 speelde het Federaal Voedselagentschap (FAVV) maar liefst 29.878 onregelmatigheden door aan het parket. Op basis hiervan opende het parket amper 260 gerechtelijke onderzoeken, wat leidde tot slechts 73 vonnissen. Dat betekent dus dat minder dan één procent van gemelde gevallen wordt onderzocht en dat het in amper 0,24 procent van de gevallen ook tot een effectieve veroordeling komt. Het is duidelijk dat voedselveiligheid geen prioriteit is voor de parketten. Flor ging hier dan ook op door. Met zijn eerste actuele vraag in de plenaire vergadering vroeg hij de minister om een verklaring. Vandeurzen kwam met een aantal nieuwe cijfers en verklaarde zich bereid om deze samen met Flor en de administratie verder door te lichten. Wordt dus zeker vervolgd.

Dinsdag woonde Peter Luykx, in een bewogen commissie Financiën, het debat bij over BTW op bouwgrond. Deze BTW-regeling is een onderdeel van de programmawet die momenteel in de verschillende commissies wordt besproken. Peter diende hierover eerder al een vraag in aan minister Reynders. De N-VA staat erg kritisch tegenover deze regeling. De maatregel tot invoering van een nieuw BTW-regime op nieuwbouw werd ondoordacht en overhaast genomen. De voorgestelde regeling geeft aanleiding tot rechtsonzekerheid en fiscale spitstechnologie. Maar erger zijn de gevolgen voor het modale Vlaamse gezin dat nieuwe financiële obstakels ziet in de zoektocht naar een betaalbare woning . En door een gebrek aan overleg met de deelstaten wordt de politiek van gezins- en milieuvriendelijke woonfiscaliteit van Vlaanderen ernstig doorkruist. Ondertussen werd in het Vlaams Parlement, o.a. door de N-VA, een resolutie neergelegd waarin de Vlaamse regering wordt gevraagd om tijdens het eerstkomende Overlegcomité (23 april) aan te dringen op een bijsturing van deze regeling. De stemming in de commissie Financiën werd door het Vlaamse protest verdaagd naar volgende week. Peter lanceerde overigens onlangs ook zijn eerste nieuwsbrief, die u zowel digitaal als gedrukt kan ontvangen door een mailtje te sturen naar peter.luykx@dekamer.be.

Bij de federale verkiezingen van 2007 hebben in totaal 187 personen geweigerd om als bijzitter of voorzitter te gaan zetelen in een kiesbureau. Hun reden tot dienstweigering daarvoor klinkt allicht bekend in de oren: door het ontbreken van een oplossing voor de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde konden de verkiezingen niet als grondwettelijk beschouwd worden. Alle dienstweigeraars worden nu echter gerechtelijk vervolgd en krijgen boetes voorgeschoteld die soms oplopen tot 550. Sarah Smeyers ondervroeg Minister Vandeurzen hierover in de Commissie Justitie. Blijkbaar heeft een werkgroep van het College van Procureurs-Generaal een advies opgesteld inzake de vervolging van al wie weigerde gevolg te geven aan de oproep om te gaan zetelen. Het gaat om een zogenaamd modelkantschrift dat aan de diverse parketten werd bezorgd met daarin de opdracht tot verhoor van alle weigeraars. Sarah Smeyers liet de Minister weten dit toch een hoogst opmerkelijke gang van zaken te vinden: waar in 2004 het inroepen van de niet-splitsing van BHV door de rechters aanvaard werd als geldige reden voor afwezigheid, wordt er nu blijkbaar prioriteit gegeven aan de vervolging van deze mensen! Alsof er geen grotere misdrijven bestaan die bij voorrang vervolgd dienen te worden

In de extra plenaire zitting van woensdag werd het wetsontwerp houdende de instemming met het Verdrag van Lissabon voorgelegd aan de leden van de Kamer. In zijn plenaire tussenkomst stelde Jan Jambon dat op het vlak van waarden, bevoegdheden en besluitvorming grote stappen vooruit werden gezet. Jan benadrukte echter dat de rol van de gewesten en de gemeenschappen nog steeds te beperkt is. De toetsing van het subsidiariteitsbeginsel geeft ons een grotere bevoegdheid maar op dit ogenblik kunnen we deze nog niet ten volle uitoefenen. De eenzijdige verklaring van België dat zowel de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat als de parlementen van Gemeenschappen en Gewesten optreden als bestanddelen van het nationale parlementaire systeem is volgens de Raad van State niet werkzaam binnen de huidige Europese rechtsorde. Jan besloot zijn betoog met een dringende oproep aan het adres van de regering om de nodige stappen te zetten tot aanpassing van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen en tot het afsluiten van een
samenwerkingsovereenkomst over de vereenvoudigde herzieningsprocedure en vertegenwoordiging van de Gemeenschappen en de Gewesten in de Europese Raad, zodat de toegekende bevoegdheden ten volle kunnen uitgeoefend worden.

In een grootscheepse operatie in Brussel, Verviers en Gemmenich werden 37 Koerden, waaronder 29 vrouwen, gearresteerd op verdenking van banden te hebben met de PKK. De 29 vrouwen werden gearresteerd in een vakantiekamp in Gemmenich waar tijdens de paasvakantie een Europese bijeenkomst van PKK-vrouwen werden gehouden. Vijf van hen hadden geen geldige papieren en zij werden naar de Dienst Vreemdelingenzaken doorverwezen. Daar moest men echter vaststellen dat de computers niet werkten, waarna de verdachten mochten beschikken zonder te weten of ze legaal dan wel illegaal in ons land zijn. Kamerlid Els De Rammelaere stelt zich ernstige vragen bij deze manier van werken. De andere verdachten werden overigens ook vrijgelaten, aangezien geen van hen nationaal of internationaal gezocht wordt.

Senaat

In de plenaire senaatsvergadering van deze week uitte Helga Stevens haar verontwaardiging over de achteruitgang van de assistentie aan mensen met een handicap in kleinere stations. Een nieuwe besparingsmaatregel van spoorwegnetbeheerder Infrabel bepaalt dat in een aantal stations na 16u niet langer assistentie beschikbaar is om mensen met een beperkte mobiliteit op en van de trein te helpen. Dit legt onder meer een extra hypotheek op de tewerkstellingskansen van de betrokken personen in kwestie. Hierover ondervraagd, antwoordde minister van Overheidsbedrijven Vervotte dat zij geen onmiddellijke stappen kan ondernemen om dit te verhelpen. Bovendien kan de minister niet garanderen dat de situatie in de kleinere stations zal verbeteren op basis van de nieuwe, nog te onderhandelen beheersovereenkomst met de NMBS. Helga repliceerde strijdvaardig dat wanneer een samenleving kiest voor het inclusiemodel, daar een consequent en daadkrachtig beleid tegenover moet staan.

Donderdag werd in de commissie Institutionele Aangelegenheden van de Senaat het belangenconflict behandeld dat werd ingeroepen door de Franstalige Gemeenschap naar aanleiding van het decreet dat door de N-VA werd neergelegd in het Vlaams parlement. Dit decreet stelt dat Vlaanderen de inspectie moet organiseren in de 8 basisscholen in de 6 faciliteitengemeenten. Louis Ide stelt verbaasd vast dat Philippe Moureaux (PS) zich hierin wel kon vinden en dat hij geen bezwaar had tegen een Vlaamse inspectie. Er ontstond vervolgens een relletje tussen MR en PS omdat de MR PS-politica Marie Arena verweet dat het haar houding was die tot deze situatie had geleid. Volgende week zal er in de commissie gestemd worden over dit belangenconflict en naar alle waarschijnlijkheid zal uiteindelijk het Grondwettelijk Hof dit geschil moeten beslechten.

Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be