De Nederlandse Bank
monetair beleid
Inflatieverwachtingen managen - centrale banken open over monetair beleid
Nieuwsbericht
Datum 11 april 2008
Met open communicatie over monetair beleid kunnen centrale banken de
verwachtingen over de rente managen. Dit blijkt uit onderzoek van de
Nederlandsche Bank.
Communicatie over monetair beleid - openheid centrale banken neemt toe
De laatste twintig jaar is de openheid van centrale banken sterk
toegenomen. Door de grotere openheid is de voorspelbaarheid van
rentebeslissingen van centrale banken veelal toegenomen. Ook blijkt
dat inflatieverwachtingen vaak beter verankerd zijn als centrale
banken een duidelijk inflatiedoel aankondigen en daarover voortdurend
communiceren. Zo blijkt uit een onderzoek van de Nederlandsche Bank.
Dit onderzoek biedt een overzicht van de recente literatuur over
communicatie van centrale banken.
Financiële markten reageren snel op communicatie van centrale banken
Uitspraken van centrale banken werken snel, vaak binnen enkele uren,
door in de marktprijzen. Dit duidt erop dat de financiële markten
inderdaad snel reageren op de communicatie van centrale bankiers. Een
open vraag is nog of de boodschap ook altijd goed overkomt, ofwel of
de communicatie `correct' wordt verwerkt. Om deze vraag te kunnen
beantwoorden, moeten onderzoekers technieken toepassen om uitspraken
van centrale bankiers nog nauwkeuriger te kunnen duiden.
Voorspelbaarheid van rentebeslissingen van centrale banken
Door de toegenomen openheid van centrale banken is de voorspelbaarheid
van rentebeslissingen groter geworden. Als centrale banken een
rentebeslissing communiceren, zijn de reacties minder sterk geworden
in de laatste jaren. Kortom, centrale banken zijn beter geworden in
het sturen van verwachtingen. Dit betekent overigens nog niet dat de
motivatie van het beleid beter wordt begrepen.
Managen van inflatieverwachtingen door centrale banken
Inflatieverwachtingen zijn vaak beter verankerd als centrale banken
een expliciet inflatiedoel aankondigen en voordurend communiceren over
de mate waarin dat doel gehaald zal worden. Deze zogenoemde `inflation
targeting' en de bijbehorende communicatie zijn aan te bevelen indien
men de verwachtingen wil sturen. Overigens, staat niet onomstotelijk
vast dat inflation targeting de enige manier is om
inflatie(verwachtingen) te verankeren. In landen waar centrale banken
niet aan inflation targeting doen, lukt het ook om de
inflatie(verwachtingen) naar beneden te brengen.
Het onderzoek is gedaan door David-Jan Jansen, (De Nederlandsche
Bank), Alan Blinder (Princeton), Michael Ehrmann (Europese Centrale
Bank), Marcel Fratzscher (Europese Centrale Bank) en Jakob de Haan
(Rijksuniversiteit Groningen).