De Nederlandse Bank

monetair beleid

Inflatieverwachtingen managen - centrale banken open over monetair beleid

Nieuwsbericht

Datum 11 april 2008

Met open communicatie over monetair beleid kunnen centrale banken de verwachtingen over de rente managen. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandsche Bank.

Communicatie over monetair beleid - openheid centrale banken neemt toe

De laatste twintig jaar is de openheid van centrale banken sterk toegenomen. Door de grotere openheid is de voorspelbaarheid van rentebeslissingen van centrale banken veelal toegenomen. Ook blijkt dat inflatieverwachtingen vaak beter verankerd zijn als centrale banken een duidelijk inflatiedoel aankondigen en daarover voortdurend communiceren. Zo blijkt uit een onderzoek van de Nederlandsche Bank. Dit onderzoek biedt een overzicht van de recente literatuur over communicatie van centrale banken.

Financiële markten reageren snel op communicatie van centrale banken

Uitspraken van centrale banken werken snel, vaak binnen enkele uren, door in de marktprijzen. Dit duidt erop dat de financiële markten inderdaad snel reageren op de communicatie van centrale bankiers. Een open vraag is nog of de boodschap ook altijd goed overkomt, ofwel of de communicatie `correct' wordt verwerkt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moeten onderzoekers technieken toepassen om uitspraken van centrale bankiers nog nauwkeuriger te kunnen duiden.

Voorspelbaarheid van rentebeslissingen van centrale banken

Door de toegenomen openheid van centrale banken is de voorspelbaarheid van rentebeslissingen groter geworden. Als centrale banken een rentebeslissing communiceren, zijn de reacties minder sterk geworden in de laatste jaren. Kortom, centrale banken zijn beter geworden in het sturen van verwachtingen. Dit betekent overigens nog niet dat de motivatie van het beleid beter wordt begrepen.

Managen van inflatieverwachtingen door centrale banken

Inflatieverwachtingen zijn vaak beter verankerd als centrale banken een expliciet inflatiedoel aankondigen en voordurend communiceren over de mate waarin dat doel gehaald zal worden. Deze zogenoemde `inflation targeting' en de bijbehorende communicatie zijn aan te bevelen indien men de verwachtingen wil sturen. Overigens, staat niet onomstotelijk vast dat inflation targeting de enige manier is om inflatie(verwachtingen) te verankeren. In landen waar centrale banken niet aan inflation targeting doen, lukt het ook om de inflatie(verwachtingen) naar beneden te brengen.

Het onderzoek is gedaan door David-Jan Jansen, (De Nederlandsche Bank), Alan Blinder (Princeton), Michael Ehrmann (Europese Centrale Bank), Marcel Fratzscher (Europese Centrale Bank) en Jakob de Haan (Rijksuniversiteit Groningen).