Eerste hybride vuilniswagen ter wereld uitgebracht door Volvo in Zweden
(4/11/2008)
Door de snel stijgende olieprijzen en de grote aandacht voor het
klimaat is brandstofbesparende hybridetechnologie zeer interessant
geworden. Volvo Trucks neemt nu een belangrijke stap voor de
commerciële exploitatie van deze technologie voor zware voertuigen.
Het bedrijf brengt twee hybride-vuilniswagens uit die in Zweden in
dagelijkse toepassingen worden getest door de afvalinzamelbedrijven
Renova en Ragn-Sells.
"Deze testfase is het laatste stadium in de evaluatie van onze
hybride-oplossing voordat we deze wagens in productie nemen,â onthult
Staffan Jufors, directeur en CEO van Volvo Truck Corporation. âVanaf
de presentatie van ons eerste conceptvoertuig in 2006 hebben we de
marktinteresse voor deze technologie aanzienlijk zien toenemen. Wat
onze oplossing uniek maakt, is dat deze voldoende krachtig is om zware
voertuigen aan te drijven en efficiënter is dan alle andere, huidige
alternatieven. Deze eigenschappen bepalen of een hybride-truck
commercieel levensvatbaar is. Vanaf 2009 gaan we de trucks
daadwerkelijk produceren.â
Zuinig, stil en schoon
Volvoâs hybride-oplossing combineert een dieselmotor met een
elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden
vanuit stilstand en voor acceleratie tot 20 km/u. Bij hogere snelheden
wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de
dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien
wordt voorkomen. De accu's worden opgeladen met het vermogen dat wordt
gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is
voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij
het ophalen van vuilnis het geval is. De hybride-vuilniswagens zullen
naar verwachting tot 20 procent minder brandstof gebruiken en dus een
vergelijkbaar percentage minder kooldioxide uitstoten.
Bovendien is één van de trucks uitgerust met een extra accupack voor
het aandrijven van de opbouw. Dit accupack wordt 's nachts via het
lichtnet opgeladen wanneer de truck staat geparkeerd. De totale
vermindering in kooldioxide-uitstoot is naar verwachting zeker 30
procent, waardoor deze aanpak gunstiger is voor het milieu dan
bijvoorbeeld een truck op aardgas. Elektrische aandrijving heeft het
extra voordeel dat deze volkomen uitstootvrij en stil is. Belangrijke
overwegingen voor vuilniswagens die vaak vroeg in de ochtend in
stedelijke gebieden worden ingezet.
Hybridetechnologie is de toekomst voor alle transportsegmenten
In eerste instantie wordt de hybridetechnologie toegepast op
voertuigen in stedelijke gebieden. Op de lange termijn wil Volvo
echter ook hybride-trucks ontwerpen voor de lange-afstand en de bouw.
âHybridetechnologie zal in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen
als er nog meer nadruk komt te liggen op het klimaat en de
afhankelijkheid van olieâ, zegt Mats Franzén, manager voor motoren
bij Product Strategy en Planning bij Volvo Trucks. âOngeacht welke
brandstoffen in de toekomst het meest worden gebruikt, hun voorraad
zal beperkt zijn. Technologie die leidt tot minder brandstofverbruik
wordt uiterst interessant voor onze klanten en dat geldt voor alle
transporttaken. Voor distributietrucks kan het brandstofverbruik met
wel 20 tot 30% afnemen. Bij langeafstandstransporten is het
reductiepercentage minder groot, maar omdat deze trucks grote
afstanden afleggen zal de totale brandstofbesparing toch aanzienlijk
zijn.â
Volvo FE hybride-vuilniswagens
* 7-liter dieselmotor die 320 pk produceert.
* Volvoâs I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) doet dienst
als startmotor, elektrische aandrijfmotor en dynamo (120 kW).
* Elektronische regeleenheid en spanningsomvormer (AC/DC).
* Lithium-ion accu's die worden opgeladen met de energie die wordt
gegenereerd bij het remmen of via I-SAM.
* Volvo I-Shift, automatisch schakelende versnellingsbak.
* De opbouw wordt geleverd door Norba.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI