Kiekendief autosticker krijgt weer veel aandacht
De provincie wil het gebruik van de kiekendief op de Flevolandse auto
nieuw leven inblazen. Gedeputeerde Andries Greiner, de initiatiefnemer
van de sticker, bood op 11 april de eerste nieuwe Kiekendief
autosticker aan X-factor winnares Sharon Kips aan. De in Flevoland
geboren en in Dronten woonachtige Sharon gaf aan trots te zijn dat de
Kiekendiefsticker vanaf vandaag haar auto siert. Met deze
overhandiging riep Andries Greiner op om op alle Flevolandse auto's
weer de bekende Kiekendiefsticker aan te brengen. De verspreiding van
de stickers vindt vanaf vandaag plaats via alle erkende autodealers in
Flevoland. Zij mogen uit naam van de provincie vanaf 11 april jl. bij
iedere verkochte auto een sticker weggeven. De autostickers zijn ook
verkrijgbaar bij de Flevolandse VVV-kantoren.
De provincie is verheugd dat ook een aantal media een steentje willen
bijdragen aan de promotie van de Kiekendiefsticker. Zo zal het dagblad
de Stentor een Kiekendief stickeractie voor al haar Flevolandse lezers
organiseren. Omroep Flevoland heeft aangeboden om de Kiekendiefsticker
onderdeel uit te laten maken van het prijzenpakket van het
radioprogramma Leo en het programma Goedemorgen Flevoland.
De kiekendief is niet voor niets het beeldmerk van Flevoland. Het
ontstaan van Flevoland is namelijk van essentieel belang geweest voor
het voortbestaan van de zeldzame blauwe en grauwe kiekendief. Net
zoals de mensen zochten en vonden de kiekendieven vlak na de
drooglegging kansen en mogelijkheden in het nieuwe land. Uitgestrekte
braakgronden en rietvelden vormen namelijk een Walhalla voor de
kiekendieven. De hoeveelheid vogels die Flevoland in korte tijd vond
was ongeëvenaard in Nederland en Europa. Je kon simpelweg geen bezoek
brengen zonder dat de kiekendief zich liet zien: het symbool van de
Provincie Flevoland was geboren! Flevoland is een van de twee gebieden
in Nederland waar de bruine, maar ook de zeldzame blauwe en grauwe
kiekendief nog tot broeden komt.
In de loop der jaren dook het beeldmerk van de kiekendief steeds vaker
op, vooral als sticker achterop auto's. De toeristische organisatie
VVV Flevoland, die begin jaren tachtig werd opgericht, gebruikte de
kiekendief vanaf het begin als beeldmerk voor toeristisch Flevoland.
Vanaf eind jaren negentig is het symbool ook gebruikt voor de
toenmalige Flevolandse imagocampagne. En ook de provincie Flevoland
heeft de kiekendief als meest prominente beeld in haar huisstijl
verwerkt.
De auto stickers zijn bij de autodealers verkrijgbaar in één formaat
en in de kleuren wit, zwart en zilver. Autobedrijf Huijgen uit
Lelystad, Autohuis De Nijverheid uit Emmeloord en Schurer-Kamphuis uit
Almere hebben het als voorzitters van de Locale Dealer Associaties
(LDA) Flevoland op zich genomen de stickers te verspreiden onder alle
erkende Flevolandse autodealers.
Daarnaast zijn de stickers nog gewoon te koop voor één euro (in vele
kleuren) bij de toeristische informatie- en VVV-kantoren in Flevoland
(m.u.v. Urk). Ook is bij deze winkels een vel met vijf stickers van de
Kiekendief in verschillende formaten verkrijgbaar voor een bedrag van
EUR 2,50. De VVV-kantoren bieden ook andere kiekendiefproducten aan
zoals beeldjes, theelepeltjes en muntjes.